۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۱۵۷۹۰۲
دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس؛

روحانیان در زمان جنگ از چه کانالی به جبهه اعزام می‎شدند؟

خبرگزاری رسا - دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس گفت: در زمان جنگ یازده کانال برای اعزام روحانیت وجود داشت که بسیج، تیپ امام جعفر صادق، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، اوقاف، مدارس علمیه به صورت مستقل، دفاتر ائمه جمعه، ستادهای اعزام مبلغی که تشکیل شد و آیت الله مشکینی و آیت الله جنتی در رأس آن بودند، نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه و عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی از جمله این نهاد ها بودند.
روحانيت و دفاع مقدس روحانيت و دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس، یکشنبه شب در برنامه مقاومت که از رادیو معارف پخش می‌شد با اشاره به حضور روحانیت در دفاع مقدس به صورت تبلیغی این حضور را فقط یکی از ابعاد حضور روحانیت دانست و گفت: یکی از جدی ترین ابعاد حضور روحانیت در دفاع مقدس حضور روحانیت به صورت رزمی بود.

وی افزود: اعزام بسیاری از طلاب به جوان به صورت رزمی و گاه گمنام که وقتی به شهادت رسیدند، حتی بر سنگ قبرشان هم علامتی از طلبگیشان نقش نبست، بهترین شاهد حضور روحانیت در زمینه رزمی به شمار میآید.

حضور گمنام روحانیت

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس، شهید رضوی، روحانی فاضل اصفهانی را نمونه یک حضور گمنام عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی پرونده این شهید بعد از شهادتش بررسی شد معلوم شد وی در یازده عملیات به صورت گمنام شرکت کرده و حتی یک برگه که گواهی بر طلبگی وی باشد پیدا نشد.

وی با بیان علت حضور گمنام بسیاری از روحانیون ادامه داد: روحانیانی که گمنام حضور پیدا میکردند نمیخواستند شناخته شوند تا بتوانند به خوبی در زمینه رزمی به وظیفه خود در پاسداری از انقلاب جانفشانی کنند.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به حضور فرمانده هان در میدان جنگ و کمبود کادر فرماندهی در اواخر جنگ به علت شهادت آنان اضافه کرد: گاه رزمنده ای که دو سه بار به جبهه آمده بود و از خود لیاقت نشان میداد به عنوان فرمانده گروهان یا فرمانده دسته از وی استفاده میکردند و روحانیت هم از این قاعده بیرون نبودند و این یکی از دلایل حضور گمنام بعضی روحانیان بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شهید مرتضوی نمونه ای بارز برای این گونه حضور است، وی در یازده عملیات شرکت کرده اما در آواخر جنگ و در آخرین عملیاتی که شرکت داشت به عنوان تک تیر انداز به شهادت رسید و سمتی قبول نکرد.

یازده کانال برای اعزام روحانیت به جبهه

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس به بیان کانالهای اعزام روحانیت به جبهه پرداخت و گفت: در زمان جنگ یازده کانال برای اعزام روحانیت وجود داشت که بسیج، تیپ امام جعفر صادق، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، اوقاف، مدارس علمیه به صورت مستقل، دفاتر ائمه جمعه، ستادهای اعزام مبلغی که تشکیل شد و آیت الله مشکینی و آیت الله جنتی در رأس آن بودند، نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه و عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی از جمله این نهاد ها بودند.

وی ادامه داد:‌ با وجود این کانالها گاه روحانیت شخصاً با حضور در مناطق جنوب با یگانها و مراکز متعدد ارتباط گرفته و در جنگ حضور پیدا میکردند.

رزمی تبلیغی با هم

فرمانده سابق تیپ 83 امام جعفر صادق در ادامه با اشاره به نقش رزمی تبلیغی بسیاری از روحانیان به صورت تلفیقی، خاطرنشان کرد: بسیاری از طلاب فاضل که توان رزمی داشتند، نشان روحانیت یعنی عمامه را در کنار لباس رزم حفظ میکردند، جایی که باید کار فرهنگی کنند چنین کرده و جایی که باید فعالیت رزمی داشته باشند به همان رسیدگی میکردند.

وی اضافه کرد: بعد از نقش کلان روحانیان بزرگی همچون حضرت امام و حضرت آیت الله خامنه ای این طلاب جوان بودند که بیشترین نقش را در جبهه ها ایفا کردند، چرا که در تمام صحنه های خوف و خطر به عنوان یک روحانی حضور داشتند.

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس با اشاره به حدیث رسول اکرم که« مردم را با وسیله ای غیر از زبان دعوت کنید» تصریح کرد: وقتی روحانیت پیشاپیش رزمندگان در جبهه های نبرد حضور پیدا میکرد مشروعیت جنگ به وضوح لمس میشد و تأثیر چند برابری داشت.

اگر شربت شهادت شیرین است...

وی با بیان خاطره ای از عملیات والفجر 8، ابراز داشت: در این عملیات که به مدت سه ماه در فاو به انجام رسید، هشتاد و چند هواپیمای دشمن به وسیله رزمندگان شکار شد با این حال دشمن دست از عملیات روانی به وسیله هواپیما ها بر نمیداشت.

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: این هواپیماها بعضاً به جای ریختن بمب و موشک بر سر رزمندگان اطلاعیه هایی برای تضعیف روحیه رزمندگان میریختند که مضمونشان این بود که «آیا فکر نمیکنید شما را با شربت شیرین شهادت فریب داده اند، اگر این قدر شیرین است چرا آنهایی که شما را جلوی گلوله فرستادند خودشان در بنزهای ضد گلوله نشسته اند؟».

وی با بیان اینکه به خاطر ترورها باید از شخصیت ها محافظت میشد، تصریح کرد: آنچه باعث میشد رزمنده ای که هرآن ممکن است بر اثر این تبلیغات سست یا دچار شک و تردید شود، محکم تر شده و گاهی وی را به خنده وا میداشت، حضور یک روحانی در کنار وی بود که شاید کاغذ را به او هم نشان داده و با هم به این جملات میخندیدند، که این نشان از خنثی شدن توطئه دشمن به وسیله حضور روحانیت دارد.

شهید حیدری با خواندن آیات حماسی سه بار گردان را برگرداند

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس در ادامه با اشاره یه خاطره ای از عملیات والفجر یک خاطرنشان کرد: بعد از شکست والفجر مقدماتی در جنوب فکه عملیات والفجر یک در شمال فکه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به منطقه مورد عملیات و یال 146 در این منطقه گفت: دشمن در این تپه کانالی حفر کرده بود که سنگرهایش را به هم وصل میکرد و این تپه در این عملیات به دست رزمندگان افتاد ولی از بس آتش تهیه دشمن سنگین بود بعضی گردان ها تا سه بار عقب نشینی کردند.

فرمانده سابق تیپ 83 امام جعفر صادق بیان داشت: در این میان برادر زاده منبری معروف آقای حیدری کاشانی به نام شهید محمدرضا حیدری که طلبه فاضلی بود با لباس رزمی و عمامه پشت تیربار نشسته بود و با لحن حماسی آیات جهاد و شهادت میخواند.

وی افزود: رزمندگانی که در حال عقب نشینی بودند با دیدن این صحنه و آیات جهاد و شهادت که با این آهنگ به زبان شهید حیدری جاری میشد متأثر شده و بر میگشتند، این کار سه بار تکرار شد تا اینکه پاتک دشمن شکسته شد.

فرمانده سابق تیپ 83 امام جعفر صادق در پایان ابراز داشت: بعد از اتمام عملیات شهید حیدری متوجه شهیدی شد که پیکر وی پشت کانال و بین رزمندگان و عراقیها بود، شهید حیدری برای آوردن جسد وی که رفت خود نیز به شهادت رسیده و کنار آن شهید آرام گرفت./995/پ201/ن

ارسال نظرات