۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۸۳۷۲
در برنامه راه سوم مطرح شد؛

وضعیت معیشت طلاب از حد متوسط جامعه پایین تر است

خبرگزاری رسا ـ معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه گفت: برای کاهش فاصله زمانی تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه نیاز به تحول است و یکی از امتیازات حوزه علمیه عدم مدرک گرایی است و تنها افزایش سطح علمی و محتوایی حوزه مورد توجه است.
حجت‌الاسلام محمود ملکدار، معاون امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه راه سوم با حضور حجت الاسلام محمود ملک دار، معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه و محمود خالقی، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران برگزار و در این برنامه به موضوع «تحول در نظام آموزش و پژوهش حوزه های علمیه و وضعیت معیشت طلاب»پرداخته شد.


معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل موفقیت هر سازمان و نهاد داشتن ساختار جامع و چابک است گفت: ساختار مناسب و منسجم، مسوولین را در راستای چارچوب‌ها به حرکت در خواهد آورد چرا که ساختار به منزله ریل است و بر اساس آن می‌توان عملکرد موفقی داشت .


حجت‌الاسلام ملک دار در پاسخ به اینکه ضرورت تشکیل معاونت‌های حوزه های علمیه چیست افزود: حوزه های علمیه با توجه به رسالت‌های مهم و بزرگ از قاعده تشکیل ساختار منظم مستثنی نیستند و 3 سال گذشته در این راستا شورای عالی ساختار جدیدی برای حوزه های علمیه تعریف کرد که این امرت اثیر بسزایی در پیشرفت مدارس علمیه داشت .


این مقام مسوول تاکید کرد: معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه در احیای برخی از بخش‌ها که تعطیل و یا در آستانه تعطیلی بودند گام موثری برداشته و مهم‌ترین آن‌ها شامل بخش سلامت و ورزش، ایثارگر و شاهد است؛ از سال 89 پس از به تصویب رسیدن طرح احیای این امور، بخش معاونت وظایف خود را به خوبی انجام داده است .


وی در ادامه بیان کرد: معاونت امور طلاب در بخش‌های دانش آموختگان، شهریه و تغذیه، شاهد و ایثارگر، اسکان، پشتیبانی از اردوها و سفرهای زیارتی و تربیت و سلامت بدنی به طلاب خدمات ارائه می‌کند .


در ادامه معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به وظایف معاونت حوزه علمیه گفت : طبق فرمایشات مقام معظم رهبری کار علمی، فکری و پژوهشی بخشی از معنویات است و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به عنوان مجموعه ای نوپا از زمانی که ساختار آن از سوی مجموعه های زیرا تشکیل شد امر پژوهش مورد توجه عمیقی قرار گرفت .


خالقی ادامه داد: مسوولین حوزه علمیه از ابتدای تاسیس به تحقیق و پژوهش نگاه خوبی داشته و در شورای پژوهش بررسی و تنظیم مجموعه فعالیت خواهران در امور محتوایی از جمله وظایف این بخش بود .


این مقام مسوول یادآور شد: شورای پژوهش نگاه منسجمی به فعالیت حوزه خواهران و نظام تعلیم و تربیت دارد و از ابتدا در برنامه های درسی و فوق برنامه این موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است .


وی به وظایف معاونت پژوهش اشاره و اظهار کرد: سازماندهی امور پژوهشی حوزه علمیه خواهران، سازماندهی پژوهش‌های فارغ‌التحصیلان حوزه و پشتیبانی از این 2 مجموعه از عمده وظایف معاونت پژوهشی است.


در ادامه حجت‌الاسلام  ملک دار در پاسخ به این سؤال که سالانه چند نفر از طلاب فارغ‌التحصیل و چه تعدادی پذیرفته می‌شوند توضیح داد: در حوزه علمیه کلمه فارغ‌التحصیل اشتباه است چرا که در حوزه 4 سطح و رشته های مختلف برای تحصیل وجود دارد؛ زمانی که تحصیل تمام شود تدریس آغاز خواهد شد .تعداد پذیرفته شدگان در سال به ظرفیت حوزه‌ها بستگی دارد و سالانه تحصیل 15 هزار نفر در سطح‌های مختلف به پایان می‌رسد .


به گفته معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه امروزه نیاز به روحانیون و طلاب در داخل و خارج از کشور مشهود است و حوزه های علمیه بر اساس ظرفیت با برگزاری آزمون و مصاحبه دانشجو می‌پذیرند .


وی با تاکید بر اینکه تنها نمره ملاک پذیرش در حوزه های علمیه نیست بیان کرد: برای ورود به حوزه نمره بالا بخشی از قبولی است ؛ بعد از قبولی در مصاحبه داوطلبان با استعداد می‌توانند در حوزه به تحصیل بپردازند .


حجت‌الاسلام ملک دار با اشاره به اینکه علی رغم عدم تعادل عرضه و تقاضا در جامعه گلایه‌هایی پیرامون اشتغال طلاب و دانش آموختگان حوزه وجود دارد تصریح کرد: یکی از رسالت‌های حوزه علمیه پاسخگویی به نیازهای نظام است و به همین دلیل نمی‌تواند در برابر این نیازها بی تفاوت باشد چرا که مقام معظم رهبری در سفری که 2 سال گذشته به قم داشتند فرمودند« حوزه مادر نظام است» .


این مقام مسوول به نیازهای نظام اشاره کرد و گفت : نیاز مدیریتی و نیروی انسانی از جمله نیازهای نظام است که با ساماندهی آن می‌توان نیازهای بیرون و درون حوزه‌ها را شناسایی کرد تا برای ارائه خدمت برنامه ریزی شود .


حجت‌الاسلام  ملک دار با اشاره به راه اندازی دفتر دانش آموختگان در حوزه‌ها افزود: شناسایی استعداد و توانایی نیروها از طریق فرم و سایت «نجما» امکان پذیر است و طلبه‌ها می‌توانند بعد از گذراندن پایه 6 (سطح 1)به سایت مراجعه و اطلاعات خود را وارد کرده و مسوولین بعد از دسته بندی اطلاعات با انجام مصاحبه توانمندی‌های علمی افراد را کشف خواهند کرد .


معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه یادآور شد: تاکنون حدود 4 هزار نفر مرحله مصاحبه را انجام داده‌اند؛ در راستای نیازسنجی خارج از حوزه باید نهادهای مختلف در جامعه از یک کانال و درخواست کنندگان از کانال دیگر خروجی داشته باشند .


در ادامه خالقی با اشاره به وضعیت تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خواهران یادآور شد: مهم‌ترین نقش آموزش در حوزه، پژوهش و تحقیق است که کارآمدترین عرصه برای خواهران محسوب می‌شود و نظام آموزشی آن‌ها با حوزه برادران متفاوت است .


وی تصریح کرد: در نظام مقاطع، خواهران با ورودی دیپلم 190 واحد را در 5 سال و در مقطع سیکل در مدت زمان 7 سال و همچنین بعد از گذراندن 260 واحد مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند .


در ادامه حجت‌الاسلام ملک دار افزود: برای کاهش فاصله زمانی تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه نیاز به تحول است و یکی از امتیازات حوزه علمیه عدم مدرک گرایی است و تنها افزایش سطح علمی و محتوایی حوزه مورد توجه است .


وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ حوزه علمیه به صورت مستقل و دور از حاکمیت و حمایت دولت عمل کرده است اظهار کرد: در زمینه مباحث خدماتی و رفاهی حوزه علمیه بسیار ضعیف عمل کرده و تنها به دلیل عزت نفس و روحیه قناعت به حداقل‌ها اکتفا می‌کند ؛ معیشت طلاب و روحانیون از حد متوسط جامعه پایین‌تر است.


این مقام مسوول تاکید کرد: به طلابی که در هیچ نهادی شاغل نیستند تنها شهریه مراجع تقلید پرداخت می‌شود که با آن امرار معاش می‌کنند در صورتی که تاکید مقام معظم رهبری تاسیس مرکز خدمات حوزه علمیه بوده است .


معاون طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: کارت هوشمند طلاب پس از مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه آن‌ها با ویژگی ضریب امنیتی بالا با همکاری نیروی انتظامی طراحی شد تا تمام کارت‌های آن‌ها ساماندهی شود و بتوانند با استفاده از کارت‌های هوشمند از تمام خدمات بهره‌مند شوند .


در ادامه برنامه خالقی با بیان اینکه تحول در حوزه علمیه تنها به محتوا بستگی ندارد گفت: ساختار و محتوا هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و برای تحول در حوزه‌ها ابتدا محتوا تعریف می‌شود سپس ساختار متعارف شکل خواهد گرفت .


به گفته معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، دارندگان دیپلم کاردانش در صورتی که مشکل نظام وظیفه نداشته باشند می‌توانند در حوزه علمیه تحصیل کنند.


خالقی با تاکید بر نخبه پروری و شناسایی آن‌ها در حوزه های علمیه بیان کرد: این موضوع در حوزه علمیه خواهران به دلیل تعداد اندک فارغ‌التحصیلان در سطح 3 و 4 تدوین نشده است؛ تاکنون هزار و 500 طلبه پژوهشگر شناسایی و رتبه بندی شده که از آن میان 500 نفر استعداد برتر و نخبه معرفی شده‌اند .


وی گفت: دفتر مستقلی برای پاسخگویی به شبهات زن و خانواده در حوزه‌ها تشکیل شده چرا که مهم‌ترین رسالت حوزه علمیه خواهران بررسی مسائل زن و خانواده است ./916/پ202/ن

ارسال نظرات