تجملگرایی سبب بیهویتی و ایجاد استرس در جامعه میشود

حجت الاسلام سید عباس لاجوردی مدرس حوزه علمیه قم و رییس موسسه تحقیقاتی لیلة القدر در پاسخ به پرسشهای « تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: یکی از مباحثی که در این راستا مطرح است بحث تجددگرایی است؛ یعنی پرداختن به امکانات و روشهای جدید و استفاده بهینه از امکانات، فرصتهای و منابع که این یک امر پسندیده است.
وی در ادامه افزود: در بحث تجمل گرایی اگر انسان بیاید و امکانات خود را هدر دهد و بخواهد از ابزاری که در اختیار دارد برای ارضاء و اقناع بی حد و حصر خود استفاده کند دچار امر ناپسندی شده که سبب انحطاط خود و جامعه خواهد شد.
زندگی و تنوع پذیری
این استاد حوزه بیان داشت: جامعه ای که از امکانات خود به درستی استفاده نمیکند و دائماً به دنبال چیزهای جدید و بی مبنایی است که هیچ تأثیری در زندگی او ندارد و با عوض کردن امکانات و موقعیتها میخواهد تنوعی در زندگی ایجاد کند، جامعه موفقی نخواهد بود.
استفاده از تنوع پذیری جهت جبران نقیصه
حجت الاسلام لاجوردی در تبیین علل و عوامل ترویج مصرف گرایی در جامعه تاکید داشت: وقتی مبنایی در جامعه نباشد و انسان بر اساس خصلتی که در او است از لحاظ ذاتی، انسانی و روحی به تأمین نرسد، میکوشد با امکانات بیرونی و با ایجاد تنوع گرایی به جبران نقیصه موجود در خود بپردازد.
وی ادامه داد: اگر جامعه از حرکت غافل شود بی شک به تنوع گرایی پناه خواهد برد و مجبور خواهد شد با همان تجدد و تجمل گرایی خود را ارضاء و اقناع کند زیرا ریشه تجددگرایی و مصرف گرایی، تنوع گرایی و ریشه تنوع گرایی عدم حرکت و رو به جلو حرکت نداشتن است.
بی هویتی و ایجاد استرس نتیجه تجمل گرایی
این کارشناس مذهبی همچنین با اشاره به پیامدها و آفتهای حاصل از تجمل گرایی بیان داشت: یکی از آفتهای تجمل گرایی بروز بی هویتی و ایجاد استرس و از میان بردن امنیت در وجود انسان است؛ و از آنجایی که از درون شاد نیست و دائماً مضطرب است، به ناچار از بیرون با تعویض امکانات و شرایط زندگی میکوشد خود را شاد کند و به آن ارضاء ظاهری و گذرا دست یابد.
وی ادامه داد: از این رو اگر جامعه ای به تجدد و مصرف گرایی روی آورد قطعاً منابع و فرصتهای موجود در خود را هدر میدهد و امکانات،توانمندیها، تخصصها و منابع انسانی،مادی و معنوی به جای اینکه در جای مناسب صرف شود قطعاً در غیر جایگاه خود مصرف میشود، و جامعه ای که نتواند از این منابع به درستی استفاده کند به یقین شکست خواهد خورد.
روحانیت اسوه های اجتماعی و فکری جامعه
حجت الاسلام لاجوردی با اشاره به بی توجهی به آفتهای تجمل گرایی در قشر طلبه بیان داشت: روحانیت، پیامبران معنوی و اسوه های اجتماعی و فکری جامعه هستند؛ وقتی رسول الله(ص) اسوه امت و ائمه معصومین نمونهها و الگوهای جامعه اسلامی هستند، و از آنجایی که طلبه و روحانیت مدعی این است که میخواهد الگوهای اسلامی را در جامعه مطرح کند خود باید نمونه آن الگوها باشد.
وی در ادامه افزود:نوع رفتار،کردار و برخورد یک طلبه در کل زندگی باید الگو برای جامعه باشد و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام (ره) قشر طلبه باید زی طلبگی را حفظ نمایند زیرا طلبه ای که زندگی ساده ای نداشته باشد و خود را مشغول مادیات کند مجبور است برای رسیدن به خواسته های دنیوی هم از خود و هم از علم و رسالتش کمتر وقت و هزینه صرف کند.
هوا و هوس منشأ تجمل گرایی
این استاد حوزه با اشاره به آیات و روایاتی از اهل بیت(ع) در زمینه تجمل گرایی اظهار داشت: در قرآن آیات زیادی وجود دارد که به این موضوع اشاره و هوا و هوس را منشأ تجمل گرایی معرفی و توجه به غیر خدا را نتیجه آن دانسته است.
این کارشناس مذهبی همچنین بیان داشت: به فرموده امام صادق(ع) مؤمن آن قدر کار دارد که وقت نخواهد کرد تا سراغ لهو و لعب رفته و وقت با ارزش خود را صرف مسائل بیهوده کند؛ مؤمن برای تحقق اهدافی پا در این دنیا گذاشته است و برای رسیدن به درجات عالی کمالات انسانی گاهاً باید موارد جایز را نیز بر خود محدود کند، حال چطور ممکن است که این شخص خود را مشغول تجملات و مسائل غیر ضروری کند.
توجه به اهداف، منابع و فرصت محدود راهکار دوری از تجمل گرایی
حجت الاسلام لاجوردی در بیان راه کارهای موجود جهت دوری از مسأله تجمل گرایی گفت: نخست باید به این اندیشید که در صورت توجه به مسائل درجه 2 و3 چه چیزی و چه فرصتهایی را از دست خواهیم دارد.
وی ادامه داد: توجه به اهداف، طولانی راه، فرصت کم و توجه به منابع محدود و نیز نیاز گسترده، ما را از پرداختن به کارها و مسائل غیر ضروری باز خواهد داشت و به مثابه آن جامعه ای عاری از هر گونه تجمل گرایی و مصرف گرایی را به ارمغان خواهد آورد.
این استاد حوزه به چگونگی فرهنگ سازی در جامعه اشاره و بیان داشت:سبک زندگی دارای ریشه و مبانی است که نیازمند نوعی تربیت و آموزش عمومی خواهد بود و از این رو با ساده زیستن و ارزش قائل شدن برای این سادگی و نیز راحت و عاشقانه زندگی کردن، میتوان به فرهنگ سازی در جامعه کمک شایانی کند.
وی در پایان افزود: برای سخن پایانی باید گفت که مؤمن اهل تبذیر و اسراف و بیهودگی نیست، بلکه مقتصد و میانه رو است و از خداوند حد کفاف را طلب میکند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش از این پرسشها مربوط به موضوع دروغ بود.
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
حد زاد و ولد در جامعهى ما چیست؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
نوع معمارى در جامعهى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهای خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخى از بخشهای کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت301/ن