۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۵۹۱۹۳
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

سرگذشت امم انبیاء و چگونگی عذاب آنان

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «سرگذشت امم انبیاء و چگونگی عذاب آنان (حضرت هود، صالح، لوط، شعیب)» از «خانم سمیه پور بابایی» به بررسی عوامل عذاب امم انبیاء به منظور عبرت آموزی از سرگذشت آن‌ها می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «سرگذشت امم انبیاء و چگونگی عذاب آنان (حضرت هود، صالح، لوط، شعیب)» پژوهشی از «خانم سمیه پور بابایی» به بررسی عوامل عذاب امم انبیاء به منظور عبرت آموزی از سرگذشت آن‌ها اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه می‌خوانیم:

چکیده:

مجموعه حاضر با عنوان عذاب‌های اقوام انبیاء جمع آوری شده عذاب آن چه را که مشقت دارد و مانع آسایش است و گروهی از جامعه را در خود ذوب کرده و به وسیله انبیاء عظام کسانی که وحی بر آن‌ها نازل می‌شود و آن چه را که به وسیله وحی دریافت می‌دارند چنان که مردم از آن‌ها بخواهند در اختیار آن‌ها می‌گذارند. ورق زدن صفحات تاریخ و مطالعه اخبار گذشتگان به خودی خود امری مطلوب است که ما را از بسیاری از حوادث گذشته آگاه می‌سازد و تجربه‌های زیادی را به ما می‌آموزد. هدف ما از تدوین این مجموعه آن است که سرگذشت انبیاء الهی را از دیدگاه آیات مختلف بررسی کرده و مواردی که باعث شد که اقوام ایشان با انبیاء الهی به مخالفت بر خیزند و ابرهای تیره گون اوهام و خرافات روزنه­ی امید و سعادتشان را تیره و تار بسازد و آیا این موارد هم اکنون در جوامع امروزی هم بروز دارد. قرآن بهترین و کامل‌ترین کتابی است که زیباترین داستان‌ها را با رساترین و فصیح‌ترین بیان، آن هم با بهره گیری از الفاظ دلنشین و نهایت هماهنگی ارائه کرده است. بلکه از آن جهت است که سرگذشت اقوام گذشته و احوال آیندگان و احتیاجات آنان را تا روز قیامت آن هم با شیواترین الفاظ و بهترین نظم و تربیت بیان فرموده است؛ و این سرگذشت‌ها در برگیرنده­ی رهنمودها، معارف، لطایف و عبرت‌های بسیاری است که همتایی ندارد. اگر شما وقایع و حوادث را در قرآن دنبال کنید، در خواهید یافت که خداوند متعال فرموده است که در خلال این بیانات تصویری از انسان کامل را ارائه کند و این کار را با برگزیدن فراز و نشیب‌های زندگی تعدادی از بندگان خاص خویش (انبیاء) و بیان آن با اسلوبی بلیغ و بی مانند انجام داده است تا بدین وسیله حوادث مؤثر در استمرار حیات موجودات بشری را به زیباترین شکلی بیان کرده باشد. به طور کلی این مجموعه در یک بخش مشتمل بر دو فصل و هر فصل با چهار گفتار تشکیل شده که فصل اول با عنوان سرگذشت امم انبیاء که شامل سرگذشت قوم عاد، سرگذشت قوم ثمود، قوم لوط و قوم ایکه و فصل دوم به عنوان چگونگی عذاب اقوام انبیاء که شامل چگونگی عذاب قوم عاد، ثمود، لوط و ایکه و در آخر بر کلام آخر این مجموعه ختم می‌شود.

اهمیت و ضرورت تحقیق:

در عصر حاضر با توجه به متمدن شدن جوامع امروز و گذشت زمان و دسترسی آسان به اطلاعات روز، کامل شدن دین و همچنان شاهد مبتلایان به مفاسد اجتماعی و دوری از پیروی فرمایشات اولیای الهی می‌باشیم؛ و هر کس به نحوی این خودکامگی‌ها را به رخ دیگر می‌کشد. حال چرا مخالفت‌های گذشته همچنان ادامه دارد و رنگ تازه‌ای به خود گرفته‌اند با این که قرآن با روشنگری تمام همه حقایق را بیان کرده است و حرکت صحیح جامعه در هر زمانی مستلزم شناخت حق و حقیقت است که در گرو بهره گیری از معارف الهی ریشه‌های جهل از بین برود و تحت تربیت توحیدی قرار بگیریم.

اهداف و فواید تحقیق:

شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات انسانی در هر برهه‌ای از زمان و شرایط و دوره‌ای از کج روی‌ها و ناکامی‌ها و تناسب اعمال و رفتار انسان در گرو پیروی از اولیاء الهی است.

گفتار اول: قوم عاد

سرگذشت قوم عاد: آن چه می‌توان درباره ویژگی‌های زندگانی این قوم گفت، همان است که در قرآن به صورت اجمال آمده است:

1) آنان از نظر خلقت و آفرینش، افرادی قوی و نیرومند بوده‌اند و پس از هلاکت این قوم، آنان را به نخل‌های واژگون شده تشبیه می‌کند و این نشانه بلندی قامت و نیرومندی جسمی آنان بوده.

2) آنان از نعمت‌های فراوانی مانند چهارپایان و چشمه سارها، باغ‌های مصفا و سبز و خرم برخوردار بودند.

3) شیوه برخورد آنان به هنگام مجازات ظالمانه بود.

4) آنان قوه و قدرت خود را به رخ پیامبر خدا می‌کشیدند.

گفتار دوم: قوم ثمود

سرگذشت قوم ثمود: ثمود قوم از اعراب اصیل بودند که در (وادی‌القری) بین مدینه و شام سکونت داشتند و حضرت صالح میان این قوم زندگی می‌کرد. این قوم بعد از قوم عاد پیدا شدند و دارای تمدن بودند. قوم ثمود به همان اندازه که به دنیا دل بسته بودند، دل از امور معنوی بریده بودند. این قوم دارای 70 بت بود.

گفتار سوم: قوم لوط

سرگذشت قوم لوط: این قوم به انواع و اقسام کارهای زشت پرداختند و اعمال زشت را در خفا و آشکارا انجام می‌دادند و هیچ گونه شرم و حیایی از هم نداشتند. از زشت‌کاری قوم لوط این که: دشنام‌های رکیک و زننده به یکدیگر می‌گفتند؛ قماربازی می‌کردند و با انواع آلات موسیقی سر و کار داشتند و دکمه‌های پیراهنشان را می‌گشودند.

گفتار چهارم: قوم ایکه

سرگذشت قوم شعیب: مدین نام آبادی و شهری بوده که حضرت شعیب در آنجا می‌زیسته این شهر در مشرق خلیج عقبه قرار داشته و مردم آن از فرزندان حضرت اسماعیل بودند. ایکه آبادی معروفی است که در نزدیکی مدین قرار داشت دارای آب و درختان بسیار بود و به همین دلیل غرق در غرور و غفلت بودند و خیانت و کلاه‌برداری در خرید و فروش در بین آن‌ها رایج بود و بت پرست بودند.

نتیجه گیری:

سرگذشت اقوام انبیاء در قرآن با حضرت آدم (ع) شروع می‌شود و با خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) خاتمه می‌پذیرد و قرآن کریم در خلال این سرگذشت‌ها به ما نشان می‌دهد که چگونه خداوند خلقت را آغاز کرده و مراحل تکامل را بر روی زمین قرار داده است. منظور ما از این بیانات داستان سرایی نبود بلکه پرداختن به این که چرا با همه این دلایل روشن باز هم به مخالفت انبیاء می‌پرداختند و دیدیم انگیزه‌های مخالفان جز این نبود که تعصب بر آیین نیاکان داشتند و این تقلید کورکورانه از نیکان و بزرگان مانعی است بر سر راه هدایتشان و یا پیروی از امیال و خواهش‌های نفسانی که به ارضای شهوات زودگذر دنیایی برمی گردد. حال که این گمراهی‌ها و شرارت‌ها و فسادها که پایان پذیر نیست با ظهور آخرین سفیر الهی پایان خواهد پذیرفت.

شایان ذکر است، پایان‌نامه «سرگذشت امم انبیاء و چگونگی عذاب آنان (حضرت هود، صالح، لوط، شعیب (ع)» پژوهش پایانی «خانم سمیه پور بابایی»، برای اخذ مدرک سطح 2 حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران بوده که در بهار 1390 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «سرکار خانم اعظم رستگار ثمرین» و استاد مشاور آن «جناب آقای سعید غیاثوند» است./9193/پ201/ن

ارسال نظرات