۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۶۰۹۲۳
مدیرگروه‌دایرة‌المعارف‌های‌مرکزمعارف‌قرآن‌تبیین‌کرد؛

لزوم بهره‌گیری داستان‌نویسان حوزه کودک از اصول کلی قصص قرآنی

خبرگزاری رسا - مدیر گروه دایرة‌المعارف‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در رابطه با اهمیت قصه‌های قرآنی با بیان اینکه داستان‌نویسان کودک باید اصول و سیاست‌های کلی قصه‌های قرآنی را به کار گیرند، تصریح کرد: قصص قرآن مبتنی بر هدایتگری و نه تبیین قصه در قرآن بیان شده‌اند.
حجت‌الاسلام علي خراساني مدير گروه دايرة‌المعارف‌هاي مرکز فرهنگ و معارف قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام علی خراسانی، با اشاره به هدایتگری قرآن گفت: قرآن کتاب زندگی و هدایت است و هدایتگری آن عام و گسترده بوده و شامل همه مردم است. از سوی دیگر قرآن خود را «هدی للناس» معرفی کرده، یعنی این کتاب آسمانی هدایتگر همه مردم است.
وی افزود: از بین مردمی که سفره قرآن برای آنها گسترده شده است، افراد مؤمن و متقی هستند که قرآن را باور دارند و از هدایت‌های آن بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین قرآن معجزه جاوید و همیشگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده و وظیفه هدایتگری خود را دارد؛ چرا که سایر پیامبران، از جمله پیامبران اولوالعزم با آمدن پیامبر دیگری، دین و شریعت‌شان نسخ می‌شد، از این رو زمان مشخصی داشتند، اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خود را خاتم‌الانبیاء صلی الله علیه و آله و قرآن کریم را معجزه خود معرفی کرد.
حجت‌الاسلام خراسانی در ادامه گفت: با توجه به پایان رسالت انبیاء، باید دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین پابرجا باشد؛ از این رو باید معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله جاوید و همیشگی باشد و به همین دلیل است که سنخ معجزه پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله با سایر پیامبران متفاوت است و همه نسل‌ها و دوره‌ها می‌توانند از این معجزه استفاده کنند و بهره‌مند شوند.
وی با تأکید بر جهت‌دهی کودکان و نوجوانان به سمت قرآن اظهار کرد: بخشی از قرآن کریم شامل داستان‌های قرآنی است، اما قرآن کتاب قصه نیست، بلکه در راستای «هدی للناس» و هدایتگری است؛ یعنی هم برای انسان‌ها و هم برای مؤمنین، هدایت‌کننده است؛ البته قصص قرآن مبتنی بر هدایتگری و نه تبیین قصه در قرآن است.
حجت‌الاسلام خراسانی تأثیرگذاری قصص قرآنی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تأثیرگذاری داستان‌های قرآنی به اندازه‌ای بوده که توانسته تحول عمیقی در مردم زمان پیامبر ایجاد کند؛ چرا که که پیش از پیامبر، صحابه‌ای می‌زیستند که از اخلاق مدنی دور بودند و رفتار سوء جاهلی در آنها نمود داشت؛ از این رو این تحول عمیق در راستای نزول آیات قرآن در طول 23 سال و تلاوت این آیات بر مردم بوده است که سبب شد آنها از فرش به عرش برسند.
وی در ادامه با اشاره به تاثیر تربیتی قرآن و داستان‌های قرآنی بر کودکان، بیان کرد: اگر می‌خواهیم نقش تحول‌برانگیز قرآن بر کودکان خود را ببینیم، باید توجه جدی به قرآن داشته باشیم و اینکه جامعه زمان پیامبر صلی الله علیه و آله چه اندازه متحول شده و از باورهای جاهلیت به اوج رسیدند را مورد نظر قرار دهیم؛ این امر بیانگر آن است که داستان‌های قرآنی چه میزان اثرگذار هستند.
حجت‌الاسلام خراسانی با تأکید بر سرمشق‌گیری از متن هدایتی قرآن کریم، اظهار کرد: ما باید از متن هدایتی قصه‌های قرآنی، درس و سرمشق بگیریم و از سوی دیگر ادبیات و رمانی که برای این مقطع سنی تدوین می‌شود، باید اصول و سیاست‌های کلی قصه‌های قرآنی در آن به کار گرفته شود.
وی با اشاره به شاخصه‌های هدایتی قصه‌های قرآنی افزود: باید شاخصه‌هایی که در داستان‌های قرآنی وجود دارد مورد توجه قرار داد؛ چرا که این شاخصه‌ها قصه‌های قرآن را دارای جنبه هدایتگر بودن کرده است؛ از این رو ممکن است زمان و مکان قصه‌ها مورد توجه نباشد، بلکه پیام و درسی که در داستان و قصه قرآن وجود دارد مورد توجه بوده باشد.
حجت‌الاسلام خراسانی ادامه داد: ما باید کار جدیدی نسبت به داستان‌های قرآنی انجام دهیم. از جمله این کارها، برداشت شاخصه‌هایی است که در داستان‌های قرآنی پُررنگ شده است؛ چرا که در ادبیات کودک و نوجوان همه نویسندگانی که در این عرصه قلم می‌زنند، باید توجه داشته باشند که انتقال مفاهیم تربیتی که بخشی در حوزه رفتار و اخلاق و بخشی دیگر در حوزه باورها و عقاید است، تأثیر بسزایی در کودکان و نوجوانان می‌گذارد.
مدیر گروه دایرة‌المعارف‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به اهمیت قصه‌های قرآنی و نقش تربیتی آنها در گروه سنی کودک و نوجوان بیان کرد: آنچه به کودک و نوجوان آموزش داده می‌شود، همانند نقش بر سنگ، ماندگار است و آنچه را که فرد در کودکی فراگرفته و برایش ملکه شده است تا آخر عمر همراه وی خواهد بود./9191/د102/ع
ارسال نظرات