عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی:
سیره حضرت زهرا ملاک فهم سیره معصومان است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی، با اشاره به عبارات فاخر و عظیم ائمه معصومان(ع) در مورد مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا(س)، به تفسیر این مطلب که ائمه معصومان(ع)، مادر خود را حجت بر حجج الهی و در واقع حجت بر خود خواندهاند، پرداخت.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام رستمنژاد با اشاره به امکان ارائه تفاسیر و تأویلات گوناگون برای این مطلب، در توضیح یکی از مهمترین این تأویلات گفت: قرآن دارای محکمات و متشابهات است و در ارتباط با محکمات، قرآن این تعبیر را به کار برده است که «هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ؛ آنها اساس کتابند»، «اُم الکتاب» یا مادر کتاب در این جا به معنای ریشه کتاب است و در واقع مادر هم به اعتبار این که نسبت به فرزند ریشه است، «اُم» خوانده میشود، محکمات هم به این دلیل ریشه کتاب هستند که متشابهات باید در کنار آنها قرار بگیرند و براساس آنها فهمیده شوند.
وی افزود: متشابهات میتوانند مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرند و افرادی به دلیل ذات ناپاک خود و با استفاده نادرست از قرآن، دچار گمراهی شوند و برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید متشابهات با محکمات که ریشه است، تفسیر شوند و با رد معنای متشابه به محکم و خارج کردن معنای آن از تشابه فهمیده شوند، این فرمولی است که بر کتابالله الصامت، یعنی قرآن، حاکم است.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه این فرمول در مورد اهل بیت(ع) به عنوان کتابالله الناطق نیز صادق است، اظهار کرد: در ارتباط با اهل بیت(ع) نیز گاهی کارهایی صورت میگیرد که بر حسب ظاهر، برای عدهای متشابه است، برای مثال میبینیم که امام رضا(ع) ولایت عهدی را قبول میکند، امام حسن(ع) تن به صلح میدهد، یا امیرمؤمنان(ع) سکوت میکند یا حتی خود پیغمبر عظیم الشأن اسلام(ص) گاه برخی ملاحظات را در نظر میگیرند و حتی گاه در کلمات اهلبیت(ع) میبینیم که به طواغیت زمانشان امیرمؤمنان گفته شده است و اینها همه نوعی متشابهات از سیره اهل بیت(ع) هستند.
وی با اشاره به ضرورت در دست داشتن ملاک و معیاری برای تفسیر این موارد متشابه، حضرت زهرا(س) و سیره او را ملاک فهم و تفسیر این متشابهات دانست و عنوان کرد: باید سیره متشابه سایر معصومین(ع) را در کنار این محکم قرار داد که امالکتاب، امائمه(ع) و بلکه ام ابیها است.
وی ادامه داد:« یک معنای (اُم ابیها) همین است که برای فهم سیره پیامبر(ص) که در نگاه دیگران متشابه تصور میشود و برای مثال برای فهم این که چرا پیامبر(ص) با یک خانواده وصلت کرده است یا چرا پیامبر(ص) در صلح حدیبیه با مشرکین صلح کرده است، باید آن را به سیره حضرت زهرا(ص) برگردانیم، همچنین افعال اهل بیت(ع) گاه با ملاحظاتی انجام میشود که ممکن است فرد دچار سردرگمی شود که چگونه در یک جا صلح است و در جایی دیگر قیام، یک جا حرکت و جای دیگر سکوت.»
حجتالاسلام رستمنژاد با بیان اینکه باطن همه اینها را یک سیره نشان میدهد و همه این معماها به دست حضرت زهرا(س) گشوده میشود، گفت: سیره حضرت صدیقه طاهره(س) اعم از سخن گفتن و خطابه و گریه کردن و حتی وصیت ایشان به خفای قبر و شبانه دفن شدن، بسیار روشن و بین است، همه اینها به معنای مبارزه و سازگار نشدن و به این معناست که من حرفی دارم و مطلبی دارم، ماجرای فدک او هم برای شناساندن حقیقت است.
این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کوثر خوانده شدن حضرت زهرا(س) و ساقی کوثر خوانده شدن امیرمؤمنان(ع) گفت: به پیغمبر(ص) چیزهای زیادی داده شده است، اما آنجا که در قرآن با حالت امتنان از آن یاد شده است، جایی است که گفته میشود ما به تو کوثر عطا کردیم، این کوثر همان چیزی است که سلسله پاک اهل بیت(ع) و برکت عظیم آنها برآمده از آن است و این برکت محدود به ائمه معصومین(ع) نیست و انسانهای برجسته و تاریخسازی در این نسل ظهور کردهاند که همه از جایگاه عظیمالشأن وجودی همچون حضرت زهرا(س) حکایت میکند، وجودی که دارای ظرفیتی است که پذیرای چنین خیر کثیری است.
حجتالاسلام رستمنژاد با ذکر دلالتی برای کوثر به عنوان حوضی در بهشت، بیان کرد: حوض کوثر در بهشت و وجود مقدس حضرت فاطمه(س) دو نمای یک حقیقتاند و هر شخصی که امروز و در این دنیا از کوثر ولایت بهرهمند شد، فردای قیامت از آن حوض بهرهمند میشود و البته مقصود از بهرهمندی از آن حوض نوشیدن آبی با کیفیتی خاص نیست و هر چند تبلور و نمود آن در ظاهر آب است، اما حقیقت آن به همان ولایت و زهرای صدیقه(س) برمیگردد که محکم کتاب ناطق الهی و امائمة النجبا(ع) و ام ابیها و حجت خداوند بر دیگر حجج اوست که باید سیره متشابه این حجج با محکم سیره حضرت زهرا(س) تفسیر شود./907/د101/پ
ارسال نظرات