۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۶۲۹۷۵

رییس جمهور افغانستان دستور جلوگیری از انتشار برنامه‌ها و فیلم‌های غیر اسلامی را صادر کرد

خبرگزاری رسا - رییس جمهور افغانستان در فرمان جدیدی به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور دستور داد تا از پخش و انتشار فیلم‌ها و برنامه‌های غیراسلامی و مغایر با ارزش‌های ملی افغانستان جلوگیری کند.
حامد کرزي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، دستور جلوگیری از انتشار برنامه‌ها و فیلم‌های غیراسلامی راصادر کرد.


دبیرخانه شورای وزیران افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که در پی درخواست «شورای سراسری علمای افغانستان»، رییس جمهور افغانستان دستور توقف پخش فیلم‌ها و برنامه‌های غیر اسلامی را صادر کرده است.


در خبرنامه دبیرخانه شورای وزیران آمده است رییس جمهور با تأیید پیشنهادات شورای علما، به نهادهای مربوط دستور داده است تا بندهای آن را اجرا کنند.


کرزی در این حکم به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دستور داده است تا از پخش و رواج فیلم‌ها و برنامه‌های مبتذل، مستهجن و منافی اخلاق اجتماعی، شئونات ملی و اسلامی از رسانه‌های تصویری با رعایت آزادی‌های مندرج قانون اساسی افغانستان به طور جدی جلوگیری کند.


رییس جمهور همچنین به نهادهای امنیتی افغانستان دستور داده است تا علیه افرادی که در پرداخت و دریافت رشوه، قاچاق و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و سایر جرایم پیشنهاد شده دخیل هستند، بدون در نظر داشتن جایگاه اجتماعی و رسمی آنان اقدام کنند.


وی به دادگاه عالی نیز دستور داد در همکاری و تفاهم با سایر نهادهای اطلاعاتی و قضایی و با تعیین مجازات های عادلانه و قاطعانه، قانون را به طور یکسان علیه محکومان عملی کند.


چندی پیش شورای علما در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور افغانستان نوشته بود که افغانستان در 11 سال اخیر پیشرفت‌ها و موفقیت‌های در عرصه‌های گوناگون داشته است اما مشکلات و مصیبت‌هایی نیز داشته است که قابل چشم‌پوشی نیست.


اعضای شورای علما معتقدند پیش از این در قطعنامه‌های مختلف از این مشکلات یاد کرده‌ بودند و خواستار مقابله با آن شده بوند، اما در بسیاری موارد اقدام اساسی صورت نگرفته است و تنها به تذکر و وعده‌های غیر عملی بسنده شده است.


این شورا در نامه اخیر خود پیشنهادهایی را به صراحت بیان کرده و گفته است که با وصف آن که افغانستان برای اسلام و پیاده شدن احکام دین میلیون‌ها شهید داده است، اما پخش و انتشار فیلم‌های مبتذل روز‌به‌روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند.


در این نامه آمده است: تلویزیون‌های زیادی هستند که بیش از پیش به ابتذال روی آورده‌اند و فیلم‌های بسیار مستهجن و غیر اخلاقی و منافی شئونات ملی و اسلامی پخش می‌کنند که جز رواج فساد و فحشا هدف دیگر را تعقیب نمی‌کند.
 

شورای سراسری علما نسبت به فراوانی مشروبات الکلی در بازارهای افغانستان اعتراض کرده و گفته است که حتی بر اساس برخی از گزارش‌ها، شماری از مأموران عالی‌رتبه دولت در بازگشت از سفرهای خارجی با خود مشروبات الکلی می‌آورند و یا از همین طریق مواد مخدر را قاچاق می‌کنند.


وجود و عرضه گوشت خوک در بازارهای کابل از دیگر مواردی است که شورای علما به آن اعتراض کرده است.


شورای علما در این نامه از رییس جمهور خواسته است تا همه ملاحظات گذشته را کنار گذاشته، برای رضای خداوند متعال با صدور فرمان اجرایی در این زمینه‌ها از تمام این نابسامانی ها جلوگیری کند و هر تلویزیونی که مانند گذشته به احکام اسلامی و قوانین کشور بی‌اعتنایی کند، از ادامه فعالیت محروم کند./988/ب102/د

ارسال نظرات