۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۶۶۴۸۲
اظهارات عجیب متکی در اهواز:

به حقوق هسته ای خود رسیده ایم/ باید در جهت کاهش فشارها حرکت کنیم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به حقوق هسته ای خود دست یافته و از این پس باید در جهت کاهش فشارهای اقتصادی تلاش کند.
منوچهر متکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه و کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، صبح امروز با حضور در دانشگاه شهید چمران اهواز و با بیان این که باید کاندیداهای اصولگرا را کاهش داد، گفت: در ائتلاف 5 نفرهای که تشکیل دادیم تصمیم بر این بود که ائتلاف یک نفر خروجی داشته باشد و این خروجی بر اساس اتفاق آرا و بنا بر پیش بینی ها و نظر سنجی ها صورت گیرد.

وی افزود: چهارشنبه هفته گذشته با اعلام نتایج نظر سنجی ها، بنا بر دلایلی نتایج مورد اقبال اعضا قرار نگرفت و برخی گفتند با قرعه کشی یک نفر را انتخاب کنیم که منطقی پشت آن نبود.

متکی به انتخاب حجت الاسلام ابوترابی از سوی این ائتلاف اشاره کرد و اظهارداشت: دوستان ما در ائتلاف 5 نفره به گونه دیگری که نمی توانم جزئیات آن را بازگو کنم ابوترابی را انتخاب کردند که پس از آن اعتراض  و اعلام کردم این انتخاب را مطابق با قواعد و محور های انتخاب ائتلاف نمی دانم.

وظیفه دولت تبیین مسائل دینی نیست

وزیر پیشین امور خارجه در باره جایگاه دولت گفت: دولت جایگاهی استراتژیک دارد که مسؤولیت اداره کشور بر عهده او است و باید بهترین شیوه ها را برای اداره امور کشور به کار گیرد.

وی تصریح کرد: کار دولت گره گشایی، تأمین معیشت و ارتقای سطح زندگی مردم است و نباید از مسیر خود خارج شود و به مسائل حاشیه‎ای بپردازد.

متکی جایگاه ولایت فقیه را جایگاهی ایدئولوژیک خواند و افزود: ولایت فقیه جایگاه هدایت، سیاست گذاری، هماهنگی میان قوا و تبیین مکتب و قرائت درست دینی در جامعه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به این‎که دولت نباید در جایگاه تبیین مسائل دینی وارد شود، تأکید کرد: در هر جایی که دولت وارد تبیین مسائل دینی شد در جامعه ایجاد تنش کرد و در بخش عظیمی از کارهای خود عقب ماند.

آمریکا مجموعه بزرگی از اقدامات خصمانه علیه ایران دارد

متکی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر این‎که برخی از کاندیداها ادعای برقراری ارتباط 6 ماهه با آمریکا را مطرح می کنند، گفت: 34 سال است که به طور مستمر در کشور، برخی افراد از ارتباط با آمریکا دم می زنند.

وی خاطرنشان کرد: 34 سال است که مناسباتی بین ایران و آمریکا وجود دارد که می توان آن را به تقابل تعریف کرد اما امکان رابطه با آمریکا در شرایطی که زمینه مناسب برای آن آماده باشد وجود دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران از ابتدای انقلاب گفت: آمریکا مجموعه عظیم و بزرگی از اقدامات خصمانه علیه ایران را در کارنامه خود دارد.

وی تصریح کرد: اگر در 24 خرداد حماسه سیاسی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است محقق شود می توان به فشار روشنفکران آمریکایی برای تغییر سیاست های تقابلی دولت آمریکا به تعاملی سازنده امید داشت.

14 محور اساسی مشکلات اقتصادی کشور را استخراج کرده ایم

متکی اظهارداشت: در نشست با اندیشمندان اقتصادی کشور 14 محور مشکلات اقتصادی در حوزه معیشت، بانکداری و تولید را استخراج کرده و برای حل آنها چاره اندیشی کردیم.

وی به مسأله تولید به عنوان گره گشای بیکاری و تورم در کشور اشاره کرد و افزود: کشور هایی که به سوی افزایش ثروت ملی پیش می‎روند نخستین بخشی را که مورد حمایت قرار می دهند تولید است و این بخش در همه دولت‎ها مورد بی مهری قرار گرفته است.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اعلام این‎که نطام بانکی کشور در جهت حمایت از تولید کنندگان نیست، اظهارداشت: نظام بانکی که بر گرفتن 30 درصد بهره بانکی بسته می شود چگونه می خواهد به تولید کشور خدمت کند.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم باید با افزایش ظرفیت تولیدی کشور مشکل گرانی و بیکاری در جامعه را حل کند.

منوچهر متکی در خصوص موانع پیش روی دولت اصلاحات در پیگیری مسائل هسته‎ای گفت: مانع اصلی مذاکرات هسته ای در دولت خاتمی این بود که غرب از اراده سیاسی مبتنی بر قانون و ضوابط بین المللی برخوردار نبود.

وی افزود: در دولت خاتمی، نظام در تلاش بود که حق هسته ای مردم ایران را تثبیت کرده و با مذاکرات و پیشگیری از هرگونه تنش بین المللی، مسأله هسته ای ایران را حل کند.

وزیر پیشین امور خارجه تصریح کرد: ما امروز به حق هسته ای خود رسیده ایم و باید با مذاکرات چند جانبه و استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در جهت کاهش فشارهای اقتصادی و بین المللی گام برداریم./9462/پ202/ج

ارسال نظرات