۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۶۷۰۸۰
با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی؛

همایش ملی اقتصاد و حکومت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی اقتصاد و حکومت از سلسله همایش‌های فقه حکومتی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد.
همايش فقه حکومتي در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فقه اقتصادی دولت، فقه عدالت و رفع فقر، فقه بیمه و تامین اجتماعی، فقه سیاست‌های اقتصادی و ابزارهای آن، فقه تملک، اختیارات و بهره‌برداری دولت از منابع طبیعی از محورهای اصلی این همایش بود که پنجشنبه 26 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد.

 
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در بخشی از این مراسم با بیان اینکه حکومت نهادی متصدی رفع نیازمندی‌های جامعه به طور محدود یا کامل است، افزود: ممکن است انسان‌هایی داوطلب شوند بتوانند برخی نیازها را برطرف کنند اما معمولا انگیزه‌ اینکه نیازهای جامعه رفع شود در افراد پیدا نمی‌شود.
 
وی یادآور شد: هرچند افرادی ثروتمند و متخصص بتوانند با تشکیل مؤسسه آموزشی در سطوح مختلف و حتی با پول و نظارت خودشان، آموزش و پرورش را از ابتدایی تا سطوح پایین‌تر اداره کنند، اما عملا اینطور نخواهد شد و اگرچه از سوی چند خیر مدرسه‌ساز مدارس غیرانتفاعی دایر شود، اما اینکه بتوانند نیاز کل کشور را تأمین کنند، محال است.
 
این استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه بخشی از نیازمندی‌های جامعه مربوط به امور اقتصادی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، روابط خارجی و بین‌المللی، دفاع و امنیت داخلی و بخشی نیز مربوط به نیازهای اقتصادی جامعه است، گفت: ارتباط حکومت با مسائل اقتصادی از آنجا است که جامعه دارای نیازمندی‌هایی است که داوطلب بالفعل برای رفع آن وجود ندارد.
 
براساس این گزارش، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر طرح مباحث فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه، سلسله‌همایش‌های فقه حکومتی را برگزار می‌کند که همایش نخست آن با نام «ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی» در خرداد سال 1391 برگزار و پرونده همایش دوم با نام «اقتصاد و حکومت» نیز، پیش از ظهر امروز بسته شد.
 
در ابتدای این مراسم که از ساعت 9 صبح کار خود را آغاز کرده بود، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم رجایی، دبیر گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) به ارائه گزارش مختصری از چگونگی برگزاری همایش اقتصاد و حکومت پرداخت و با اشاره به برگزاری هفت نشست علمی درباره موضوع‌های این همایش، ارائه 83 مقاله از سوی دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی، ابداع نوآوری در مقاله‌های ارائه شده و اقتصادی بودن فرایند برگزاری همایش را از ویژگی‌های آن برشمرد.
 
در این همایش موضوع‌های منابع مالی دولت اسلامی، وظایف و اختیارات اقتصادی دولت اسلامی، فقه برنامه ریزی، معیارهای فقهی بودجه ریزی و بررسی فقهی مالکیت عمومی و مالکیت دولتی، کفاف و حد کفایت، فقه توازن و طبقات درآمدی، سهم‌بری عادلانه عوامل تولید، مبانی فقهی فقرزدایی و کاهش نابرابری، توسعه پایدار از منظر فقهی، مشروعیت فقهی مالیات، بررسی فقهی یارانه دولتی و بررسی فقهی و اقتصادی بیمه و تکافل اسلامی، بررسی فقهی انواع بیمه تجاری و فقه تأمین اجتماعی در محورهای یاد شده تبیین شد.
 
بررسی فقهی سیاست‌ها و ابزارهای بانک مرکزی، فقه سیاست‌های پولی و ابزارهای آن، بررسی فقهی ابزار های تامین مالی در بازارهای سرمایه، فقه سیاست‌های مالی و ابزارهای آن، اصول و قواعد فقهی حاکم بر منابع طبیعی و محیط زیست، وظایف دولت نسبت به انفال، مالکیت زمین و بهره‌برداری از آن، مالکیت آب و بهره‌برداری از آن، مالکیت معادن و بهره‌برداری از آن،‌ مالکیت فضا و بهره‌برداری از آن، قاعده احیاء و کاربرد آن در اقتصاد منابع طبیعی و قاعده حیازت و کاربرد آن در اقتصاد منابع طبیعی از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این همایش بود.
 
حجت‌الاسلام حسین خطیبی با مقاله «فقه نظریه از دیدگاه شهید صدر؛ با محوریت اقتصاد»، محمدکاظم رجایی با مقاله «توازن یا عدم تفاوت فاحش طبقاتی»، حجت‌الاسلام سیدمهدی معلمی با مقاله «دلالت آیه فیء در قاعده فقهی نفی تداول ثروت»، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی با مقاله «احکام حکومتی نبی اکرم نسبت به مصادیق کشاورزی»، غلامحسین رضایی راد با مقاله «جایگاه اموال متروکه در فقه حکومتی اسلام» و حجت‌الاسلام محمدجمال خلیلیان با مقاله «منابع مالی و معیارهای تخصص بودجه در دولت اسلامی» به بررسی برخی از این موضوع‌ها پرداختند. /920/پ202/ی
ارسال نظرات