۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۷۱۷۵۰

بایسته‌ها و اولویت‌های تبلیغی در افغانستان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ ضرورت تغییر در روش و محتوای تبلیغی در افغانستان مورد بررسی و نقد قرار گرفت.
حجت‌الاسلام شريفي، کارشناس ديني حوزه تبليغ
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام شریفی، کارشناس دینی حوزه تبلیغ در گردهمایی علما، طلاب و مبلغان افغانستان با موضوع «بایسته‌ها و اولویت‌های تبلیغی در افغانستان» که به همت مؤسسه علمی، فرهنگی افق نوین مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به اهمیت تبلیغ در اسلام، گفت: در عظمت و بزرگی این رکن دینی همین بس که نخستین مبلغ اسلام، وجود شریف نبی مکرم اسلام(ص) بودند، رسول اکرم(ص) در حدیث شریفی می‌فرمایند که شهدا به مقام مبلغان غبطه می‌خورند.
وی اهمیت و ضرورت تبلیغ در افغانستان را مورد توجه قرار داد و افزود: راهنمایی و هدایت مردم، دفاع از فرهنگ اصیل دینی و ملی و مبارزه با افکار انحرافی و جریان‌های ضد دینی بر ضرورت و اهمیت تبلیغ در افغانستان افزوده است.
این کارشناس حوزه تبلیغ با ابراز این‌که روحانیت افغانستان باید تبلیغ را به عنوان اصلی بپندارند و آن را در اولویت کارهای خویش قرار دهند، بیان کرد: شایسته است که در روش و محتوای تبلیغ در افغانستان تغییری ایجاد سازیم تا محتوای مناسب را به مخاطبان خود ارائه دهیم تا میانگین سنی آنها را پایین‌تر بیاوریم.
حجت‌الاسلام شریفی، با اشاره به اهمیت شناسایی مخاطب قبل از سخنرانی، اظهار داشت: بسیاری از مبلغان این کشور موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که تناسب درخور توجهی با مخاطبان ندارد و مورد استفاده آنها قرار نمی‌گیرد.
وی با اذعان این‌که جذابیت، تازگی، زیبایی و کوتاه بودن از ویژگی‌های موضوع اثرگذار در نزد مخاطب به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: از تحلیل و مطالعه شخصی مبلغ، مشورت با اهل خبره، عناوین نشست‌ها و همایش‌های علمی نو می‌توان موضوع مناسب و جدیدی در سخنرانی انتخاب کرد.
این کارشناس دینی موضوعات مهم تبلیغی با رویکرد مسأله‌محوری در افغانستان را مورد توجه قرار داد و گفت: تقویت اعتماد به نفس و خودباوری، اعتدال و میانه‌روی، تفکیک خرافات از اعتقادات اصیل دینی، تقویت باورهای دینی، دعوت به وحدت و هم‌گرایی، وطن‌دوستی و جلوگیری از مهاجرت، تشویق به تعلیم و تعلم، تشویق به ازدواج و تحکم خانواده، عدالت اجتماعی و سیاسی، مبارزه با اعتیاد و استقلال و عدم وابستگی از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در افغانستان مورد توجه قرار گیرد./907/د102/پ
ارسال نظرات