۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۷۲۹۹۳
ویژه پرسش و پاسخ مهدویت؛

ویژه نامه اینترنتی «پرسمان مهدوی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه اینترنتی «پرسمان مهدوی» ویژه پرسش و پاسخ مهدویت در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه پرسمان مهدوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «پرسمان مهدوی» شامل موضوعاتی همچون موعود گرایی و منجی گرایی، مهدی باوری، ولادت و کودکی امام زمان(عج) و امامت امام زمان(عج) در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به وجود و بقاء امام زمان(ع)، ویژگی های امام زمان(ع)، انحراف در مهدویت، غیبت امام زمان(ع)، علائم و زمینه های ظهور، وقایع ظهور، عصر ظهور، جهان بعد از حکومت امام زمان(ع)، آسیب شناسی مهدویت، ارتباط و ملاقات با امام زمان(ع)، اصحاب و یاران امام زمان(ع) و انتظار و وظایف منتظران اشاره کرد.
طریق کسب معرفت به حضرت مهدی علیه السلام چیست
در در بخش مهدی‌باوری ویژه نامه در ذیل سؤال طریق کسب معرفت به حضرت مهدی علیه السلام چیست، جواب‌هایی آمده که به این شرح است:
راه عقل: اگر انسان کمی اندیشه کند درمی یابد برای رسیدن به سعادت و نیل به هدف از خلقت خود، نیاز به راهنمایی از طرف خداوند دارد، پس باید از طرف خداوند افرادی برای رساندن پیام خداوند(نبوت و رسالت) انتخاب شوند، از این رو، عقل در می‌یابد نیاز به وحی و بعثت انبیا دارد.
انسان علاوه بر آن که نیاز به وحی و ابلاغ آن به وسیله انبیا دارد همچنین به تعلیم و تبیین آن از سوی آنها نیز نیازمند است، زیرا از یک طرف، وحی‌های الهی در بسیاری از موارد حالت کلی دارد و از طرف دیگر عقل بشر محدود بوده و توانایی درک درست و کامل وحی‌ها را ندارد، بر این اساس، انسان نیازمند فرمایشات و توضیحات انبیا است.
گفتنی است انسان علاوه بر جسم، دارای روح است که شخصیت اصلی او را تشکیل می‌دهد، روح نیز همچون جسم دارای نیازمندی‌ها بوده و گرفتار آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود.
روح اگر بخواهد رشد و تعالی پیدا کند باید تحت تربیت قرار گرفته و تزکیه شود، نیازهای معنوی او تأمین شود، آفت‌هایی که به آن دچار شده و یا ممکن است دچار شود شناسایی شده و با آن مبارزه شود، این مهم(رفع نیازها و مبارزه با آفت ها) فقط در سایه تربیت یک مربی پاک امکان دارد، از این رو خداوند تزکیه و طهارت نفوس را وظیفه انبیا شمرده است و در قرآن می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ».
با بعثت آخرین پیامبر و رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیام‌هایی که باید از طرف خداوند نازل می‌شد فرستاده شد و در اختیار انسان قرار گرفت که همان قرآن کریم بود و تا زمانی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در میان مردم بود به مقدار استعدادها و توانایی‌های مردم آن زمان دین را برایشان تبیین کرد و به تزکیه نفوس پرداخت، البته تبیین دین پیامبر بر اساس علوم الهی بود که پیامبر در اختیار داشت و به جهت داشتن عصمتی که داشت ارشاد و تزکیه مردم را انجام می‌داد.
عقل می‌گوید، بعد از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نیز باید فردی مانند او عالم به علم الهی و معصوم از هر خطا باشد تا وظیفه تبیین دین و تزکیه مردم را به عهده بگیرد، پس باید در هر زمان انسان عالم و معصومی همچون پیامبر باشد تا انسان به واسطه هدایت‌ها و ارشادات او راه کمال را بپیمایند، اما این که چنین فرد چه کسی می‌تواند باشد باید از پیامبر پرسید، زیرا ما توانایی شناخت انسان عالم معصوم را نداریم.
راه نقل: در احادیثی که از پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و همچنین از پیشوایان معصوم به ما رسیده است علاوه بر تأکید بر نیاز انسان به عالم معصوم، افرادی که بعد از پیامبر عهده‌دار خلافت و جانشینی پیامبر عهده‌دار خلافت و جانشینی پیامبر هستند معرفی شده‌اند، از جمله در حدیث معروف ثقلین پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «من دو شیء گرانبها در میان شما می‌گذارم یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم، اگر به این دو تمسک کنید و از آنها پیروی کنید، هرگز گمراه نمی‌شوید، این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض(کوثر در قیامت) بر من وارد شوند».
طبق این حدیث باید همیشه یک نفر از اهل بیت علیهم السلام که عالم کامل و معصوم است در کنار قرآن باشد چون قرآن دریای علم بوده و از هر خط دور است.
و در حدیث معروف دیگر پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «خلفا و جانشینان من دوازده نفرند»، طبق این حدیث آن اهل بیت که در کنار قرآن هستند دوازده نفر خواهند بود.
و در احادیث متعدد دیگر خداوند نام این دوازده نفر را ذکر کرده است، به عنوان نمونه، وقتی آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نازل شد، از پیامبر در مورد اولی الامر سؤال شد که که آنان چه کسانی هستند، پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله آنان را معرفی کرد که اول آنها علی بن ابیطالب است و سپس نام باقی امامان را تا امام مهدی علیه السلام فرمود.
پس ما به کمک عقل و نقل فهمیدیم که امام زمان(علیه السلام) که در کنار قرآن قرار دارد و عالم به علم الهی و معصوم است همان امام مهدی(علیه السلام) است.
البته ما باید با تفکر بیشتر و با استفاده از روایات، ادعیه و زیارات معرفت خود را نسبت به امام و مقام او بیشتر و عمیق‌تر کنیم، اگر انسان سعی کند ایمان را در خود تقویت کند و به وظایف دینی عمل کند خداوند عنایت بیشتری به او کرده و او را در شناخت بهتر و کاملتر امام کمک می‌کند.
آیا در قرآن کریم به حضرت قائم علیه السلام اشاره شده است؟
در این بخش از ویژه نامه پرسمان مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا در قرآن کریم به حضرت قائم علیه السلام اشاره شده است، آمده است: پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله قبل از وفات خویش فرمودند: « انّى تارک فیکم الثقلین ما إنْ تمسکْتُم بهما لن تضلّوا: کتاب الله و عترتى أهل بیتی و إنّهما لنْ یَفترِقا حَتّى یَرِدا علیّ الحوضَ؛ من، در میان شما، دو چیز گران‌بها باقى مى گذارمع تا زمانى که به این دو تمسک کنید، گمراه نمى‌شوید، کتاب خداوند(قرآن) و عترت و خاندان من، این دو از هم جدا نمى‌شوند تا در روز قیامت بر من در حوض وارد شوند.
بنابراین، قرآن یا اهل بیت علیهم السلام به تنهایى، مایه رستگارى نخواهند شد، ما زمانى مى‌توانیم به رستگارى برسیم که این دو را در کنار هم قرار دهیم، زیرا قرآن، به تنهایى و بدون اهل‌بیت علیهم السلام براى هدایت انسان کافى نیستع در مسأله مهدویت نیز اگر بخواهیم آیات مربوط به امام مهدى علیه السلام و قیام آن حضرت را بفهمیم، باید به بیانى که از سوى اهل بیت علیهم السلام در مورد آیات مربوط به قیام آن حضرت، وارد شده است، مراجعه کنیم، زیرا قرآن، یعنى ثقل اکبر و مهم‌ترین منبع اسلامى، در زمینه ظهور حضرت قائم علیه السلام همچون بسیارى زمینه‌هاى دیگر، یک بحث کلى و اصولى دارد و وارد جزئیات مسأله نمى‌شود.
به تعبیر دیگر، آیات قرآن، خبر از یک حکومت عدل جهانى در سایه ایمان مى‌دهد که به دست «خلیفة‌الله» صورت خواهد گرفت، تعیین مصداق این آیات، منوط به رجوع به دریاى بى‌کران علم اهل بیت علیهم السلام است.
برخى از علما و محققان، تعداد آیاتى را که درباره امام زمان علیه السلام تفسیر و تأویل شده است، حدود دویست آیه دانسته‌اند، مرحوم علامه مجلسى، بیشتر آن‌ها را در بحارالأنوار گرد آورده است.
 «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الارْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ* إِنَّ فِی هذا لَبَلاغاً لِقَوْم عابِدِینَ؛ همانا، بعد از ذکر (تورات) در «زبور» نوشتیم: «یقیناً، بندگان شایسته‌ام وارث(حکومت) زمین خواهند شد، در این، ابلاغ روشنى است براى گروه عبادت کنندگان».
این آیه دلالت مى‌کند که روزى خواهد رسید که صلح و راستى، بر سراسر جهان سایه خواهد افکند و ظلم و بیداد از روى زمین برچیده خواهد شد، چون در زمان هیچ یک از انبیا و امامان قبلى، چنین اتفاقى نیفتاده، بنابراین باید این امر در آینده اتفاق بیفتد، براى این‌که بدانیم این وعده که در ثقل اکبر داده شده چه وقت و از سوی چه کسى تحقق خواهد یافت، باید به ثقل اصغر مراجعه کنیم.
مرحوم طبرسى، در تفسیر مجمع البیان مى‌نویسد: امام باقر علیه السلام فرمود «اینان، اصحاب مهدى در آخرالزمان‌اند»، مؤید آن، روایتى است که خاص و عام، از پیامبر خدا روایت کرده‌اند که: «لولم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتّى یبعثَ رجلا صالحاً من أهل بیتی یملأ الارض قسطاً وعدلا کما ملئت ظلماً و جوراً؛ اگر فقط یک روز از عمر دنیا باقى مانده باشد، خدا، آن روز را طولانى مى‌کند تا مردى صالح از اهل‌بیت مبعوث گرداند و زمین را چنان‌که پر از ظلم و جور شده است، پر از عدل و داد کند».
بنابراین، طبق روایت امام باقر علیه السلام و روایت‌هاى متعدد دیگر، این وعده الهى با ظهور امام مهدى علیه السلام تحقق خواهد یافت.
ویژه‌نامه اینترنتی «پرسمان مهدوی» ویژه پرسش و پاسخ مهدویت در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات