۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۷۳۰۵۷

مجلس بزرگداشت آیت الله مدنی تبریزی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مجلس بزرگداشت ارتحال آیت الله حاج سیدیوسف مدنی تبریزی از علمای برجسته حوزه علمیه قم در تبریز برگزار شد.
وداع با پيکر آيت الله مدني تبريزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مراسم بزرگداشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، عصر امروز از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با حضور اقشار گوناگون مردم مؤمن و متدین در مسجد آیت الله شهیدی تبریز برگزار شد.

بنابر این گزارش، عموم مردم تبریز به ویژه بازاریان، کسبه و اصناف متدین این شهر با حضور در این مراسم معنوی با قرائت فاتحه و تسلیت به خانواده آن عالم ربانی، ضایعه ارتحال آیت الله مدنی تبریزی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه قم و تبریز تسلیت گفتند.

پیش از این نیز مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله مدنی تبریزی (ره) در مسجد اعظم قم با حضور حضرات آیات مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی، امینی، استادی و حجج اسلام والمسلمین حسینی بوشهری، سعیدی و نمایندگان بیوت مراجع و برخی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و قشرهای گوناگون مردم قم و تبریز برگزار شد.

گفتنی است، آیت الله مدنی تبریزی در سال 1307 هـ.ش در  شهر تبریز دیده به جهان گشود و با توجه به اینکه والد معظم له از ثروتمندان و خیران بازار تبریز به شمار می‎رفت و در زهد و پارسایی زبان زد بودند، و حمایت علمی فرزندش را از اهمّ امورات خود قرار داده و او را روانه مدرسه دولتی می کند. با توجه به اینکه والدشان شوق بیشتری به علوم دینی داشتند ایشان را با تأکید فراوان وادار کردند تا مشغول تحصیل علوم دینی و حوزوی شوند.

وی در 16 سالگی در دوران پربار جوانی با حمایت و راهنمایی والد مکرم شان، وارد حوزه علمیه تبریز شد و حدود هشت سال با جدّیت هرچه بیشتر ادبیات عرب را به صورت تخصصی ادامه داد تا اینکه خود به تدریس ادبیات می‌پردازد، و علوم فقه و اصول را نیز تا کفایه الاصول در شهر تبریز فرا می‌گیرد و از اساتید معروف و نامی آن عصر کسب فیض می کند به عنوان استاد ادبیات در آن شهر شاگردانی نیز تربیت می کند.

وی سپس عازم شهر علم و اجتهاد «قم» شده و در جوار مقدس کریمه اهل بیت(ع)… ادامه تحصیل می دهند و با آغاز تحصیل در قم از سطوح عالیه «کفایتین» در محضر اساتید معروف، خود نیز تدریس را ادامه می دهند و در رشته های گوناگون علوم دینی شاگردانی تربیت می کنند و از فیوضات تألیفات علوم دینی نیز برخوردار می‌شود، و در آن ایّام جوانی شرحی بر مطوّل می‌نویسند که مورد استقبال علماء و اساتید قرار می‌گیرد، تا آنجاییکه مرحوم حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطباییƒ صاحب تفسیر شریف «المیزان» تقریظی بر آن مرقوم می‌نویسد که به هیچ تألیف و تصنیفی همچون تقریظی ننوشته اند.

در مدرسه مبارکه حجتیه در همان عصر بر رسائل «فرائد الاصول» مرحوم شیخ اعظم انصاری شرحی می‌نویسد که در هفت جلد جمع آوری می‌شود، و با تألیف این کتاب که مورد استقبال علماء و فضلاء حوزه قرار می‌گیرد مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی ایشان را مورد عنایت و تشویق قرار داده و به ایشان جایزه ای اهداء می‌شود.

مرحوم آیت الله مدنی تبریزی همچنین در محضر مراجع بزرگوار شیعه همچون حضرات آیات عظام بروجردی، محقق داماد و امام خمینی کسب فیض کرده و با جدیت مشغول تحصیل و تدریس و تألیف بود تا این که در شهر مقدس قم به درجه عالیه اجتهاد نائل شد.

سرانجام این عالم بزرگوار و پارسا پس از عمری مجاهدت، صبحگاه روز یکشنبه هفتم شعبان المعظم 1434 برابر با 26/03/1392 دار فانی را وداع گفت و روحش به ملکوت اعلی پیوست./935/پ202/غ

ارسال نظرات