۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۷۵۱۷۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

کوتاهی در تربیت جنسی و بروز ناهنجاری اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و محقق حوزه اخلاق اجتماعی گفت: کوتاهی در تربیت جنسی جامعه سبب بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی شده است،‌ چراکه جلوی مسیر درست تأمین این نیاز طبیعی گرفته شده است.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام بیاتی، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: ما یک منظومه‌ای از مفاهیم داریم که وقتی همه این مفاهیم در این منظومه کنار هم قرار می‌گیرند و تثبیت می‌شوند به خروجی‌های سالم و نمودهای درستی می‌رسیم.

وی ادامه داد: اما وقتی شما نبینید که همه موارد سر جای خودش باشد، به مرور می‌بینید که آدم‌ها یک سبک زندگی را انتخاب می‌کنند که این سبک زندگی برای ما نبوده است، یعنی سیره‌ای را انتخاب می‌کنند که متعلق به ما نبوده، ولی از باب اینکه در بهت‌زدگی زندگی غربی سیر می‌کنند، این را بهتر و مطلوب‌تر می‌دانند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: یکی از جامعه‌شناسان می‌گفت ما در کشورمان یک فرهنگ سه‌گانه‌ای داریم، هم فرهنگ ایرانی، هم فرهنگ اسلامی و هم فرهنگ غربی، که هر سه این‌ها جایگاه دارد و خیلی وقت‌ها آدم‌ها خودشان را بین این سه مفهوم گم می‌کنند، به یک طریقی لباس می‌پوشند، به یک طریقی حرف می‌زنند و به یک طریقی فکر می‌کنند، گاهی وقت‌ها به رابطه بین این‌ها توجه ندارند.

حجت‌الاسلام بیاتی اظهار داشت: شاید برای شما اتفاق افتاده است که سوار ماشینی شده‌اید که عکس حضرت ابوالفضل را روی ماشینش چسبانده، اما سی دی که در ماشینش گذاشته با رویه حضرت متفاوت است، مردم یک ظاهر دارند و یک باطن دیگر، علت جدی این امر این است که، بعضی از مفاهیم اینجا با هم خلط شده و نابود شده‌اند، حتی افراد بین این امور ذهنشان درگیر است.

وی افزود: مقصر ما هستیم، ما وقتی مساله‌ای به عنوان نیاز جنسی را به جای اینکه به مسیر خودش برسانیم، تبدیل می‌کنیم به یک مساله تابو به یک مساله بد که نباید درباره‌اش حرف بزنیم (یک زمانی نباید در موردش صحبت شود) اما در جامعه ما از سر سلیقه و برداشت‌های فردی گمان شده که این دینداری است که شما نسبت به این مقوله آگاهی ندهید و جامعه را پر نکنید از عواملی که می‌تواند این قضیه را اصلاح کند.

این کارشناس اخلاق اجتماعی بیان داشت: عملاً ما در تربیت جنسی جامعه خودمان کوتاهی‌هایی را داریم و این‌ها سبب می‌شوند که مسیر درست تأمین این نیاز طبیعی گرفته شود، این مساله مهمی است و اگر درست به آن توجه نشود از جای دیگر خودش را نشان می‌دهد، فشارهای عصبی که به وجود می‌آید، مشکلات جسمی و روانی که ایجاد می‌شود و حتی سبب ایجاد بزه‌کاری می‌شود.

وی اظهار داشت: ما در مرحله‌ای هستیم که اعتقاد داریم که جامعه ما از دست رفته نیست، یعنی ما چنین گمان و تحلیلی نداریم، با وجود اینکه بعضی از نشانه‌ها وجود دارد، مثلاً بعضی شهرهای ما مترددینش کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند زیاد هستند، البته مترددین با آمار واقعی فرق دارند، آماری که گرفته می‌شود همیشه از مترددین هستند، مترددین کسانی هستند که در خیابان راه می‌روند.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: به این معنا نیست که محجبین آن شهر کمتر هستند، نه، کسانی که به حجاب اهمیت می‌دهند، کمتر بین پاساژها و خیابان‌ها تردد می‌کنند، انسان‌ها از این نماد، نماد حیا که حجاب باشد، پی می‌برند به اینکه هر مقدار این حجاب گسترش پیدا می‌کند، می‌گویند حیا بیشتر شده و هر وقت هم این حجاب کمتر می‌شود می‌گویند حیا کمتر شده است.

این کارشناس حوزوی گفت: بحث حجاب مقوله‌ای است که از امور دیگری هم متأثر است، ممکن است شخصی بی‌حجاب باشد اما بی حیا نیست، اعتقادات خوبی دارد اما تحت یک سری فشارها تحت یک سری جو گیری‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: چرا یک آدم مؤمن برای جلب توجه جامعه خودش، برای اینکه احساس کند جامعه با او همراه است و با او مخالفت نمی‌کند حاضر می‌شود که دست از اصولش بردارد اینجا بر می‌خورد به اینکه بعضی آموزه‌های دینی مشکل داشته است ولی این آدم بی دین نیست، فقط آموزه های دینی سطحی است و به سرعت از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام بیاتی در پایان گفت: ما می‌توانیم استدلال بیاوریم که افرادی هستند که حجاب شرعی ندارند، اما بر اساس دلایل و سبب‌های دیگری دچار بد پوششی شده‌اند، در فضایی قرار گرفته‌اند که شما اگر آن فضا را اصلاح کنید این فرد هم خود به خود اصلاح خواهد شد، والا اگر اصلاح نشود به مرور زمان فضا روی رفتار و رفتار روی روحیه او اثر خواهد گذاشت و شما  از بین رفتن روحیه حیا را خواهید دید. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات