آیتالله سبحانی:
انحراف از مسیر حق عذاب الهی را دامنگیر انسان می کند
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله سبحانی با بیان اینکه دشمن لجوج و عنود است و به جای اینکه کمی دلش نرمتر شود، دشمنیاش چند برابر میشود، گفت: دشمنان تنها خود و مکتب خود را میبینند، اگر هم معجزه ببینند به جای ایمان آوردن دشمنی آنها بیشتر میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که امروز در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه پنجم سوره یس «لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ»، گفت: ما در این آیه مای نافیه است، اگر کسی ما را موصوله بگیرد آن طور که برخی مفسران گرفتهاند، اشتباه است.
وی افزود: ما انذر آباؤهم یعنی عرب عدنانی که از زمان اسماعیل(ع) شروع میشود تا زمان پیامبر اکرم(ص)، فرزندان اسماعیل که در مکه بزرگ شد و با عربهای قحطانی ازدواج کرد به این طرف عرب عدنانی هستند؛ عدنان یکی از اجداد پیامبر اکرم(ص) است و فهم غافلون فرزندان قریش یعنی ابوسفیان و ابوجهل و فرزندان آنان که همه غافل هستند.
این مرجع تقلید در پاسخ به این اشکال که خداوند بین اسماعیل(ع) و پیامبر خاتم اگر پیامبری را نفرستاده است، پس چگونه مردم آن زمان را عذاب میکند، گفت: همواره به وجود پیامبر نیازی نیست، حجتهایی در این بین بودهاند که جناب عبدالمطلب یکی از حجتهای الهی است.
خرافات افکار مشرکان را بسته است
وی با بیان این که لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُم به معنای آن نیست که اصلا حجتی در میان آنها نبوده است، به تبیین آیه لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ، پرداخت و افزود: براساس این آیه، قضای الهی آن است که هرکس از راه حق منحرف شد، عذاب الهی دامن او را خواهد گرفت.
حضرت آیتالله سبحانی ادامه داد: عذاب الهی برای کسانی است که متمرد هستند و با روشن شدن راه حق، راه ضلالت را میپیمایند؛ البته در اینجا قضا و قدر الهی بر اکثر قریش نافذ است، چراکه برخی از آنها ایمان آوردند، آنها که همراه پیامبر از مکه به مدینه مهاجرت کردند.
وی با اشاره به آیه إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ، توضیح داد: جمع غل، اغلال است، کسانی که میخواهند مجرم را بگیرند حلقهای در دستان او میاندازند و میان این دو حلقه را با زنجیر میبندند و البته غل دیگری در گردن او است که با زنجیر بسته میشود.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: مقمحون افرادی هستند که نتوانند به پایین، چپ و راست نگاه کنند و تنها به بالا نگاه کنند؛ قریش به وسیله زنجیر بسته شدهاند و تنها بالا را مینگرند و کسی که تنها به بالا بنگرد از اطراف خبر ندارد.
وی تصریح کرد: آنچنان خرافات و پندارهای باطل افکار قریش را به هم بسته است که اصلا نمیتوانند چپ و راست را نگاه کنند غیر از آنچه از پدر و مادر خود شنیدهاند مانند آدمی که گردنش را به زنجیر ببندیم، به طوری که دیگر نتواند به سمت چپ و راست نگاه کند، چنین آدمی هدایت نمیشود.
خاطرهای از مرحوم آیتالله بروجردی
حضرت آیتالله سبحانی به بیان خاطرهای از مرحوم حضرت آیتالله بروجردی پرداخت و گفت: فردی بهائی در مشهد با یکی از علما مناظره میکند که اگر معتقد به امام رضا(ع) هستی، من حاضرم به دین شما وارد شوم به شرط اینکه در زیر عبای تو نان گرمایی به دستت دهد.
وی ادامه داد: آن عالم میگوید من به امام رضا(ع) متوسل شدم و از آنجا که امام در شرایط خاص دعا میکند و خدا دعای او را مستجاب میکند، یک دفعه زیر دستم نان گرمی را احساس کردم و به آن فرد بهائی نشان دادم، اما به جای اینکه ایمان بیاورد، بیشتر لجاجت کرد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه دشمن لجوج و عنود است و به جای اینکه کمی دلش نرمتر شود، دشمنیاش چند برابر میشود، گفت: دشمنان تنها خود و مکتب خود را میبینند و حاضر نیستند اطراف خود را هم ببینند اگر هم معجزه ببینند به جای ایمان آوردن دشمنی آنها دو برابر می شود.
وی اظهار کرد: اگر آدم جانی را بگیرند و به زنجیر بکشند و زنجیر تا گلویش بیاید و نتواند سر را تکان دهد، مشبه به است و مشبه آقایان ابوسفیان و ابوجهل هستند آنچنان افکار باطل در مغز آنها فرو رفته که غیر از این راه، به راه دیگری فکر نمیکنند.
ایستادگی پیامبر در برابر خرافات
حضرت آیتالله سبحانی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) مردم را حقیقت بین و واقعبین کرد، به بحث خورشیدگرفتگی هنگام فوت ابراهیم فرزند ایشان و خرافاتی که داشت دامنگیر مردم میشد، اشاره کرد و گفت: اگر پیامبر در برابر خرافات سکوت میکرد امروز اسلام سرفراز نبود.
وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمودند که خورشیدگرفتگی قانون الهی است و ارتباطی با مرگ فرزند من ندارد، اظهار کرد: مغز و فکر مشرکان به سبب خرافات بسته است و غیر از این مکتب، مکتب دیگری را نمیبینند./920/پ201/ج
ارسال نظرات