۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۷۸۵۷۲
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

مؤسسه‌ها هم از حیث مؤسسه بودن عدل و ظلم دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکمه مؤسسه‌ها هم از حیث مؤسسه بودن عدل و ظلم دارند، گفت: ساختار معیوب موسسه‌أی ساختاری غیر عادل است و بیت المال، نیروی انسانی و فرصت‌های انسان را هدر داده و در عمل نیز بازخوردی برجای نخواهد گذاشت.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عدالت را مقوله ای فرانسلی و آمیخته با نگاه ها و خواسته های مشترک نسل های بشری دانست و گفت: در همیشه تاریخ، توجه به آن در ذات بشر و کانونی ترین خواسته های آن ها نهفته بوده و همواره از علاقه و پی گیری خود نسبت به آن علائم اجتماعی و فرهنگی نشان می داده است.


وی در نشستی با حضور کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که عدالت بهترین گوهر برای انسان است، افزود : عدالت دارای چهار حوزه مهم و کلان شامل "عدل در ارتباط با ذات"، "عدل در ارتباط با خداوند"، "عدل در ارتباط با انسان" و "عدل در ارتباط با طبیعت" است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که ظلم به نفس از بدترین ظلم هاست، گفت: ظلم عظیم انسان، شرک به خالق یکتا است.


ظلم به طبیعت ظلمی پایه ای است

وی عدل در ارتباط با انسان را شامل رعایت عدالت در حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: همه مناسبات باید بر اساس عدالت استوار باشد وگرنه پدیده ظلم شکل می گیرد و اگر پدیده ظلم شکل گرفت، ظلم به زایش ظلم می انجامد.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: اگر ظلم به طبیعت (تخریب محیط زیست) در گذشته ناشناخته یا در حاشیه بوده است، امروزه به مثابه ظلمی پایه ای شناخته می شود و باید گفت که ظلم به آن ظلم به همه انسان هاست و نه تنها نسل کنونی که نسل های آتی را نیز در بر می گیرد و حتی بالاتر ظلم به طبیعت نهایتا به حوزه ظلم به خداوند کشیده می شود و زیر ساخت های دینمداری را تخریب می کند.


عدل مؤسسه ای
وی با اشاره به این که امروزه نهادها نقش مهمی در شکل دادن به پدیده ها دارند، گفت: مؤسسه ها هم از حیث مؤسسه بودن، عدل و ظلم دارند، اگر موسسه مبتنی بر یک رابطه و ساختار نادرست و فاقد انسجام و انضباط لازم باشد، عدل مؤسسه ای ندارد و در آن، خاستگاه های ظلم به کارکنان ، ارباب رجوع و ... رخ می دهد.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: ساختار معیوب موسسه‌ای ساختاری غیر عادل است و بیت المال، نیروی انسانی و فرصت‌های انسان را هدر داده و در عمل نیز بازخوردی برجای نخواهد گذاشت.


اسلام عدالت را از نظر محتوایی، مصداقی و دامنه‌ای کامل کرده است

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: بسیاری از حوزه‌ها و زوایا و مصادیق عدل بدون توجه به دین، قابل کشف نیست و از این نظر باید گفت که دین مبین اسلام، زوایای ناگفته و مخفی مانده ای از عدل را به صورت ظریف بیان کرده و آن را از نظر محتوایی، مصداقی و دامنه‌ای به حد کمال رسانده است.


ساده انگاری در مصداق شناسی ظلم
مبلغی با اشاره به این که عدالت نقطه مقابل ظلم است و به همان اندازه که عدالت مطلوب و خواستنی است، ظلم در نگاه بشری، منفور و مطرود است و حتی ظالمان هم نمی گویند ما ظالم هستیم، گفت: نباید نگاه ساده انگارانه‌ای نسبت به مصادیق ظلم داشته باشیم، گاه در مواردی ظلمی که رخ می‌دهد، بسیار بالاتر از ذهنیت‌های ما است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که یکی از فوائد دین این است که مصادیق مهمتر عدل و ظلم را برجسته می کند، گفت: به عنوان نمونه، دروغ در منطق دین، گناه بزرگی است و ایمان انسان را تخریب و درون انسان را از انسانیت تهی می کند، در حالی که بسیاری از ما به راحتی این گناه ویرانگر انسانیت را به درون مناسبات پاک اجتماعی و خانوادگی راه می دهیم و چالش هایی اساسی ظلم خیزی را پدید می آوریم./916/د102/ی 

ارسال نظرات