۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۷۸۷۷۵
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد؛

لزوم خودسازی برای پذیرش مسؤولیت‌ها

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: گاهی اوقات هم قرار است مسؤولیت‌هایی را به برخی اشخاص بدهند، این افراد هم باید از مدت‌ها پیش خود را آماده پذیرش چنین سمت‌هایی کرده باشند تا بتوانند به خوبی از پس مسؤولیت‌ها برآیند.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي 1/ آيت الله مصباح يزدي آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه سه‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به صبر ممدوح در مقابل عوامل دعوت‌کننده به امور مذموم، گفت: این صبر باید همراه با اهداف و انگیزه‌های الهی باشد نه این‌که هدفش ریا باشد.
صبر مادی و دنیایی فاقد ارزش دینی است
وی افزود: اگر صبری به دلیل انگیزه‌های مادی و دنیایی باشد ارزش دینی نخواهد داشت و ملکه‌ای هم که موجب صبر ممدوح می‌شود قابل تقدیر است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم مهم‌ترین مصداق صبر بر طاعات را جهاد فی سبیل‌الله دانست و خاطرنشان کرد: در ابتدا مسلمانان باید در مقابل لشکری 10 برابر خود ایستادگی می‌کردند و پس از این‌که تخفیف خداوند شامل حال آنها شد سپاه مخالفان دو برابر مسلمانان بود.
وی این مسأله را گویای این حقیقت دانست که مسلمانان حق ندارند اگر تعداد دشمنان شان را بیشتر از خود می‌بینند از زیر بار جهاد شانه خالی کنند و ادامه داد: آنچه ظاهر عقل انسان می‌گوید آن است که حداکثر باید در مقابل گروهی برابر با خود ایستادگی کنیم اما منطق اسلام چیز دیگری می‌گوید.
صبر و تقوا دو عامل اساسی برای پیروزی در مقابل دشمنان
آیت‌الله مصباح یزدی صبر و تقوا را دو عامل اساسی در پیروزی بر دشمنان و جزو دستورات الهی دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در پیروزی بر دشمنان انگیزه‌های روحی هستند وگرنه بدون این دو عامل حتی در صورت بیشتر بودن تعداد نفرات نسبت به دشمن شکست نصیب لشکر اسلام می‌شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قوام برخی عبادات را به صبر دانست و گفت: روزه از جمله این طاعات به شمار می‌رود به همین دلیل برخی روایات در تفسیر آیاتی از قرآن در معنای صبر، روزه را نام برده‌اند.
روزه گرفتن موجب تربیت نفس آدمی می‌شود
وی با بیان این‌که روزه گرفتن موجب تربیت نفس آدمی می‌شود، افزود: این مفهوم در قرآن کریم و در قالب داستان طالوت و جالوت آمده به طوری که آن دسته از سپاهیان طالوت که دستور او را اطاعت کرده و از آب نهر ننوشیدند توانستند با تمرین خویشتن‌داری و تقوا بر دشمنان غلبه یابند.
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی که دستوراتی مبنی بر به گناه نیفتادن انسان‌ها صادر کرده‌اند، تصریح کرد: قرآن کریم مسلمانان را از نگاه به نامحرم باز داشته و لحن آیات مربوط به این موضوع نشان می‌دهد برای این‌که انسان به گناه نیفتد این دستور صادر شده است بنابراین گاهی ممکن است پیشگیری از گناه واجب شود زیرا در شرع مقدس نگاه به نامحرم حرام شمرده شده و صبر بر این کار هم واجب است.
خودسازی قدرت صبر انسان را بالا می‌برد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی افراد برای این‌که به اهداف خود برسند دیگران را تطمیع می‌کنند، ابراز داشت: در مقابل این‌گونه مسائل هم باید صبر کرد و در این میان خودسازی‌های قبلی تاثیر فراوانی دارد و می‌تواند به انسان قدرت صبر بدهد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات هم قرار است مسؤولیت‌هایی را به برخی اشخاص بدهند، این افراد هم باید از مدت‌ها پیش خود را آماده پذیرش چنین سمت‌هایی کرده باشند تا بتوانند به خوبی از پس مسؤولیت‌ها برآیند./907/پ202/ج
ارسال نظرات