۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۷۹۶۹۹
آیت‎الله استادی:

احترام به دیگران نباید بر اساس ظاهر و شیرین زبانی افراد باشد

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله استادی با تأکید بر حفظ حرمت و کرامت همه اقشار جامعه گفت: متأسفانه بیشتر احترام‏ها بر اساس ظاهر افراد و خوش کلامی آن‏ها است.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‏های علمیه در بیست و هشتمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی میفرمایند «خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است، یکی این که خدا ولی خود را در میان بندگان خود مخفی و پنهان کرده است».

وی ادامه داد: معمولا عقل مردم در چشم شان است، یعنی بر اساس ظواهر به افراد نگاه کرده و قضاوت میکنند، در حالی که نباید به چشم حقارت به هیچ یک از بندگان خدا اعم از باسواد و بی سواد، ثروتمند یا فقیر نگاه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نباید دیدگاه ما نسبت به افراد براساس خط کش ظاهر بینی باشد، اظهار داشت: به همه افراد باید احترام گذاشت و کرامت قائل شد، ممکن است همان فردی که در ظاهر بسیار مرتب نیست و ما به چشم حقارت به او نگاه میکنیم ولی خدا در میان مردم باشد.

وی افزود: برخی از افراد با سواد نسبت به افراد بیسواد و افراد ثروتمند نسبت به افراد فقیر هیچ توجهای نمی‏کنند و یا این‏که آن‏ها را به حقارت نگاه می‏کنند در حالی که باید حداقل احتمال بدهیم این افرادی که در ظاهر نامرتب هستند در نزد خداوند متعال از جایگاه بالای نسبت به ما برخوردار باشند.

آیتالله رضا استادی خواستار احترام و کرامت به همه اقشار جامعه شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر احترام‏ها بر اساس ظاهر افراد و خوش کلامی آن‏ها است، گروهی از مردم نسبت به افرادی که از قیافه مناسب برخوردار نبوده و یا دارای لهجه هستند کم احترامی کرده و به آن‏ها با چشم حقارت نگاه میکنند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد نیز به بهانه این که دیگران گنهکار هستند خود را سرآمد آنها دانسته و بیتوجهی میکند ولی باید توجه کرد که ممکن است گناهان فردی به سبب یک کار خیر در نزد خدا نادیده گرفته شود و اعمال خیر ما که در ظاهر نیز بزرگ دیده باشد مورد قبول حق تعالی واقع نشود.

امام جمعه قم در ادامه روایت امیرمؤمنان(ع) «غضب خدا در معصیت او پنهان شده و شاید فردی که گناهی را کوچک می‏شمارد به سبب آن بدبخت و گرفتار شود» را مورد خطاب قرار داد و خاطرنشان کرد: درباره گناهان نیز نباید با خط کش ظاهربینی نگاه کرد، برخی از افراد حتی برای گناه نیز خط کش گذاشته و گناهی را که در اسلام کبیره است را به چشم کوچکی نگاه میکند.

وی تأکید کرد: گناه گناه است کوچک و بزرگ ندارد، نباید هیچ گناهی را کوچک شمرد، برخی از مردم گناهی مانند غیبت را که در اسلام کبیره است را کوچک شمرده و به راحتی انجام میدهند، نباید گناهان را به بزرگی و کوچکی تقسیم و گناهی را در نظر ما کوچک است را انجام داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بی توجهی برخی از افراد نسبت به فتوای مرجع تقلید خود، گفت: گروهی از مردم نیز نسبت به فتوای مرجع تقلید خود مبنی بر حرمت تراشیدن ریش به چشم بیارزشی نگاه می کنند و به راحتی انجام میدهند در حالی که فرد باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند.

وی ادامه داد: برخی نیز کارهای خیر را به کوچک و بزرگ تقسیم میکنند یعنی فردی خیال می‏کند که چون به فقیر کمک کرده حتما اجر زیادی برده و برخی از کارهای خیر را کوچک شمرده و انجام نمیدهد در حالی که در روایت امام علی(ع) آمده «خدا رضایت خود را در کارهای خیر و طاعت خود قرار داده است و شاید کاری که در نظر مردم کوچک است سبب جلب رضایت خدا شود».

آیتالله استادی خاطرنشان کرد: روایت امیرمؤمنان(ع) به ما می‏آموزد که انسان نباید هیچ کار خیری را کوچک شمرده و از آن صرف نظر کند، گاهی دو رکعت نماز سبب سعادتمندی افراد میشود.

امام جمعه قم با اشاره به بخش پایانی روایت امام علی(ع) «خدا اجابت خود را در دعاها مخفی کرده است و شاید دعای که در نظر من ناچیز باشد مستجاب شود»، بر دعا کردن در تمام حالات تأکید کرد و گفت: برخی از افراد میگویند تا حالات دعا برای من پیدا نشود و اشک نریزم نمیتوانم دعا کنم.

وی افزود: از دعا در هیچ حالت و مکانی نباید غافل شد، ممکن است فردی در خیابان یا سرکار خود دعای بکند و همان دعا مورد تأیید درگاه الهی قرار گرفته و مستجاب شود.

دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در پایان به چگونگی پرداخت زکات فطره اشاره کرد و بیان داشت: فردی که در نماز عید فطر شرکت میکند لازم است قبل از نماز، فطریه خود را پرداخت کند ولی فردی که در نماز عید شرکت نمیکند می‏تواند تا ظهر آن را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: اگر افراد تا پیش از نماز و یا ظهر زکات فطره خود را پرداخت نکرده باشند باید در هنگام پرداخت نیت ادا و قضا نداشته باشند، همچنین فردی که میخواهد زکات فطره خود را به فقیری که میشناسد پرداخت کند باید آن را کنار گذاشته و در اسرع وقت پرداخت کند حال اگر به هر دلیلی چند مدتی از پرداخت زکات فطرهای که کنار گذاشته است بگذرد حق ندارد در پول تصرف کرده و یا به گفته برخی از افراد مبلغ و یا پول آن را عوض کند./993/پ201/ج

  

ارسال نظرات