۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۷۹۷۳۸
با خروج نیروهای نظامی غرب در سال 2014؛

افغانستان در آغوش ایران

خبرگزاری رساـ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امضای این تفاهم نامه را گام درخشانی در تاریخ روابط دو کشور عنوان کرده است.
امضاي تفاهمنامه راهبردي بين ايران و افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بر اساس اعلامیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان: در تفاهم نامه همکاری استراتژیک بین ایران و افغانستان، بر گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی تاکید شده است.
در این اعلامیه آمده است: پس از امضای تفاهم نامه، دکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان طی صحبتی امضای این تفاهم نامه را به مثابه آغاز گسترش مناسبات میان دو کشور در بخش های مختلف به سطح استراتژیک دانست.
گفتنی است این تفاهم نامه روز یکشنبه (13 مرداد 1392) در حاشیه سفر اخیر رئیس جمهور حامد کرزای و هیات همراه او به تهران امضا شده است. آقای کرزای به منظور شرکت در مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی، روز شنبه به ایران سفر کرده بود.
به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امضای این تفاهم نامه را گام درخشانی در تاریخ روابط دو کشور عنوان کرده است. در متن این تفاهم نامه که از سوی وزارت خارجه افغانستان به رسانه ها فرستاده شده، آمده است که دو کشور به همکاری در بخش های انتظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و همکاری های چند جانبه به توافق رسیده اند.
بر اساس این متن، همکاری های انتظامی دو کشور شامل همکاری و انتقال تجارب در زمینه آموزش نیروهای انتظامی و به کارگیری و سازماندهی ظرفیت های مردمی در همکاری با این نیروها می باشد. همکاری و انتقال تجارب در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، برگزاری رزمایش های مشترک انتظامی برای مقابله با تهدیدهای مشترک از قبیل تروریسم، مواد مخدر و غیره دیگر مسایل همکاری های انتظامی دو کشور است.
همچنان بر اساس این تفاهم نامه، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیدهای امنیتی فرا روی دو کشور و مبارزه با مواد مخدر نیز با هم همکاری می‌کنند.
این تفاهم نامه در حالی است که بر اساس برنامه ریزی نیروهای خارجی حاضر در افغانستان، قرار است نیروهای ائتلافی غرب در سال 2014 به طور کامل از این کشور خارج شوند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات