۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۷۹۹۴۷
بررسی شد؛

مهارت‌های ارتباطی بین همسران در خانه مهر

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مشاور خانواده گفت: جریان روزمرگی زندگی فرصت تمجید و ستایش را از فرد می‌گیرد، یک انسان عاقل برای تمام مراحل زندگی‌اش هدف و برنامه دارد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه حاجی احمدی، کارشناس و مشاور خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مهارت‌های ارتباطی بین همسران پرداخت و گفت: بین تمجید و تایید فاصله است، ما وقتی از تمجید و ستایش از طرف مقابل صحبت می‌کنیم منظورمان این است که طرف مقابل ما خیلی از مطلوب‌ها را دارا می‌باشد.

وی ادامه داد: این مطلوب‌ها ممکن است کار یا فعالیت نباشد، بلکه ممکن است یک ویژگی ظاهری، چهره‌ای و خدادادی باشد، یعنی چیزهایی که فرد برای به دست آوردنش تلاشی نکرده است، اما وقتی ما واژه تعریف را به کار می‌بریم منظورمان این است که آیا رفتار، عملکرد و آن دستاوردهای فرد یا کوشش‌های او را مورد پذیرش قرار می‌دهیم و تایید می‌کنیم؟

این روانشناس تربیتی ابراز داشت: ما با تایید عموماً سعی می‌کنیم قدم‌های افراد را محکم‌تر و عزت نفس افراد را پررنگ‌تر کنیم، انسان‌ها همیشه نیاز دارند که تعریف بشنوند و از خودشان تعریف و تمجید کنند، آدم‌ها فکر می‌کنند که نباید از خودشان تعریف کنند و این کار زشت و قبیحی است و همیشه نظرشان این است که دیگران باید تعریف کنند و تعریف از خود کردن اشتباه است.

وی افزود: ما انسان‌ها گاهی اوقات لازم است که خودمان از دارایی‌های خودمان تعریف کنیم، از بدن سالم، پوست زیبا و چهره مطلوبمان تعریف کنیم، اگر ما این زیبایی‌ها را درک نکنیم، نمی‌توانیم مراقبت‌های لازم از آفریده‌ها را به جا آوریم، بنابراین ما نیاز داریم که صبح اول وقت به خودمان یادآوری کنیم که چه ویژگی‌ها و نکات مثبتی داریم و و از دارایی‌های خود خرسند باشیم.

خانم حاجی احمدی ادامه داد: اما معمولاً افراد از خوبی و ویژگی‌های مثبت خود تعریف نمی‌کنند، بلکه برعکس همیشه نکات منفی را می‌بینند، فردی که با این فکر روبرو است همین را هم در مورد همسرش می‌داند یعنی از صبح تا شب آدم‌ها نقص‌ها را بارها به زبان می‌آورند کم و کسری‌ها را می‌گویند در دعواها و مخالفت‌هایشان عیب‌ها را بسیار بزرگ‌تر و مبالغه‌آمیزتر بیان می‌کنند.

وی بیان داشت: این در حالی است که ما نیاز به ستایش روشن و واضح داریم، فرد باید بداند به خاطر کدام ویژگی ستایش می‌شود و این برای فرد انگیزه می‌شود، برای اینکه هر روز تلاش کند و هر روز خودش را به طرف مقابل نزدیک‌تر ببینید، ما خیلی اوقات همین که یک لبخند در مقابل لبخندمان از دیگران می‌بینیم احساس شعف و شادمانی می‌کنیم.

این کارشناس رادیویی ابراز داشت: ما هر چه بزرگ‌تر می‌شویم محبت را بهتر درک می‌کنیم و بیشتر به آن نیاز داریم، یعنی یک مادر باید بداند که وقتی یک کودک شیرخوار را نوازش می‌کند و به او محبت می‌کند، در بزرگ‌سالی نیز باید چنین باشد، کودک هر چه بزرگ‌تر می‌شود نیازش به این محبت بیشتر می‌شود، نه اینکه با بزرگ‌تر شدن او محبت به بهانه لوس شدن تعطیل شود، الآن کودک گوش شنوا دارد و تمجید را می‌فهمد.

وی افزود: وقتی فرد ازدواج می‌کند، دنبال یک همدم و هم‌صحبت می‌گردد، جریان روزمرگی زندگی فرصت تمجید و ستایش را از فرد می‌گیرد، یک انسان عاقل برای تمام مراحل زندگی‌اش هدف و برنامه دارد، اقتصاد یک هدف است اما حفظ سلامت خود و طرف مقابل والاتر از اقتصاد است.

خانم حاجی احمدی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه زوج‌های ما یک عمر زندگی می‌کنند، اما قسط، قرض و وام‌ها این فرصت را از آن‌ها می‌گیرد که یک بار به یکدیگر بگویند دوستت دارم، یا از طرف مقابلشان تعریف کنند و نکات مثبت یکدیگر را به هم گوشزد کنند، اما باید بدانیم که این‌ها بهانه است و افراد برای گرم کردن کانون خانواده نیاز به پول و ثروت ندارند بلکه با آگاهی و هوش خود می‌توانند طرف مقابل را شیفته خود کنند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات