۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۷۹۹۷۳
آیت‎الله مکارم شیرازی:

نماز عید فطر خاری در چشم دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی نماز عید فطر را خاری در چشم دشمنان و سبب عزت و عظمت اسلام عنوان کرد و با دعوت از همه روزه‌داران برای شرکت پرشور در این مراسم معنوی، گفت: توطئه‌ها و تبلیغات گسترده دشمنان در حق اسلام و مسلمانان با حضور مردم در نماز عید فطر، خنثی و آنان را مأیوس می‌کند.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در درس تفسیر موضوعی قرآن کریم که در سی امین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهلبیت(ع) برگزار شد به بیان احکام زکات فطره پرداخت و به روزه‌داران توصیه کرد که فطریه خود را قبل از نماز عید سعید فطر بپردازند.

وی ادامه داد: قرآن میفرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکی وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصلی‏» که «تزکی» اشاره به زکات فطره است، «ذکر اسم ربه» همان تکبیراتی است که روز عید گفته میشود و «فاء» یعنی بعد از آن نماز عید را میخوانید، از اینرو زکات فطره را قبلا بپردازید، البته اگر نیازمند در نظر دارید که در دسترس نیست، به نیت او فطریه را کنار بگذارید.

حضرت آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه برخی از افراد سؤال میکنند انتقال زکات فطره از شهری به شهر دیگر درست است یا خیر؟ اظهار داشت: خلاف احتیاط است و تا زمانی که در این شهر نیازمندی است به جای دیگر نفرستید.

وی افزود: همچنین سؤال میشود آیا میتوان زکات فطره را برای ساخت و یا تعمیر مسجد داد، پاسخ این است که نه، زکات فطره تنها برای نیازمندان است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سؤال میشود کسانی که به واسطه عذری روزه ماه رمضان را نگرفتند آیا زکات فطره دارند یا خیر؟ پاسخ داد: بله، زکات فطره برای همه است، چه روزه داران و چه کسانی که به سبب عذری مانند مسافر، بیماری، شیردهی و یا باداری روزه نگرفتهاند، همه زکات فطره را باید بدهند.

وی تصریح کرد: سؤال میشود زکات فطره را میتوان به فرزندان و یا پدر، مادر که نیازمند هستند داد، جواب این است که خیر، به واجب نفقه نمیشود زکات فطره داد، البته به برادر و خواهر، عموها به صورت محترمانه میتوان داد و لازم نیست عنوان زکات فطره برای آن گفته شود بلکه زکات فطره را میتوان به صورت هدیه پرداخت کرد.

حضرت آیتالله مکارم شیرازی درباره میزان کفاره روزانه برای کسانی که به سبب بیماری و یا ناتوانی افطار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: کفاره هر روز هزار تومان است و اگر فردی روزه را عمدا خورده باشد باید شصت مسکین را اطعام و یا شصت هزار تومان برای هر روز به کسی که مطمئن باشد برای خرید نان مصرف میکند، پرداخت کند.

وی یادآور شد: شاید در طول یک سال صد میلیون تومان کفاره نزد ما میآورند و ما تقسیم میکنیم و به دارالایتام که بین یک تا سه هزار نفر را تحت پوشش دارند مبلغی را میدهیم و میگوییم نزد شما باشد برای خرید نان ایتام مصرف کنید.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: البته برخی از جاها دارالایتام نیست، ولی عدهای از مستمندان و نیازمندان را زیر پوشش دارند پول را به اینها میدهید و میگویید که برای خرید نان مصرف شود، شصت فقیر پیدا کردن مشکل است اما این مراکز چند هزار نفر زیر پوشش دارند و افراد میتوانند کفاره عمد و یا عذر را برای مصرف نان افراد به این جاها بدهند.

حضرت آیتالله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر حضور پرشور مردم در نماز عید سعید فطر تأکید کرد و افزود:‌ نماز عید مستحب است اما از مستحبات بسیار مؤکد و از شعائر مهم اسلامی است؛ در نماز عید میگوییم «خدایا امروز روز عید ما است و مایه شرف پیامبر، عزت و عظمت اسلام و ذخیره‌ای برای یوم المعاد است».

وی نماز عید سعید فطر را خاری در چشم دشمنان و سبب عزت و عظمت اسلام عنوان کرد و با دعوت از همه روزه‌داران برای شرکت پرشور در این مراسم معنوی، تصریح کرد: دشمنان با همه تبلیغات و توطئه‌های گسترده‌ای که در حق اسلام و مسلمانان مرتکب می‌شوند، با حضور پرشور مردم در نماز عید فطر، مأیوس میشوند./993/پ201/ی

ارسال نظرات