۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۳۰۱۹
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی (سیاسی، فرهنگی)

خبرگزاری رسا ـ پایان‌نامه «اهداف جهان شمول انقلاب اسلامی(سیاسی، فرهنگی)» پژوهشی از «منیره فردوسی» به بررسی اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان‌نامه «اهداف جهان شمول انقلاب اسلامی(سیاسی، فرهنگی)» پژوهشی از «منیره فردوسی» به بررسی اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی ایران اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان‌نامه میخوانیم:

چکیده:

انقلاب اسلامی ایران که در جهت احیای ارزش‌های اسلامی و دینی شکل گرفت، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انقلاب‌های جهان است. این انقلاب با اهداف جهان‌شمول خود، توانسته در کنار انقلاب‌های مهم دنیا قرار بگیرد و ندای حق‌طلبانه خود را به گوش همه مردم جهان برساند. در ای پژوهش با بررسی اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی، می‌توان به شناخت بهتر و بیشتر از این انقلاب دست پیدا کرد. بدین منظور از منابعی همچون کتاب «انقلاب اسلامی و ریشه های آن» از عباس علی عمید زنجانی و کتاب «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران» از مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، استفاده شده است. حاصل بررسی‌های انجام‌شده این است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه با احیاء ارزش‌های دینی همچون شهادت‌طلبی و امر به معروف و نهی از منکر، زمینه را برای تشکیل حکومت دینی و اسلامی فراهم کرده و با صدور انقلاب به سایر کشورها گام مهمی در راستای جهانی شدن اسلام و آرمان‌های اسلامی برداشته است. حمایت انقلاب اسلامی ایران از ملت‌های مستضعف و مسلمان جهان، آن‌ها را در جهت مبارزه با مستکبران و قطع ید آنان از منابع کشورشان و کسب استقلال، امیدوارتر ساخته است. با براندازی نظام سلطنتی پهلوی و ایجاد حکومت دینی مستقل تا حدود بسیار زیادی از دخالت و نفوذ بیگانگان کاسته شده و گام مؤثری در جهت حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور برداشته شده است. امروز کمتر ملتی است که با انقلاب اسلامی ایران آشنایی نداشته باشد و به اهمیت و جایگاه ویژه آن پی نبرده باشد، لذا در این تحقیق تلاش نمودیم با بررسی اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی، درک بهتر و بیشتری از این پدیده نادر داشته باشیم و در راه اعتلا و تداوم آن اهداف بکوشیم.

مفهوم شناسی:

انقلاب اسلامی:

کلیم صدیقی از نویسندگان مسلمان، انقلاب اسلامی را حرکت امت مسلمان در جهت تغییر نظام اسلامی موجود و جایگزین کردن یک نظام جامع و کامل اسلامی به جای آن و نیز تلاش برای اجرای قوانین و مقررات و برنامه‌های اسلامی در تمامی شئونات زندگی خویش (یعنی امت) تعریف می‌کند. استاد مطهری انقلاب اسلامی را از انواع انقلابات ایدئولوژیک و اعتقادی می‌داند که در نتیجه قیام مردم معتقد به مکتب اسلام و برای دفاع از آن و حاکمیت اجتماعی آموزه‌های دین اسلام ایجاد می‌شود. عمید زنجانی نیز در کتاب «انقلاب اسلامی و ریشه های آن»، انقلاب اسلامی را «دگرگونی بنیادی در ساختار کلی جامعه و نظام سیاسی آن منطبق بر جهان بینی و موازین و ارزش های اسلام و نظام امامت و بر اساس آگاهی و ایمان مردم حرکت پیشگامانه متقیان و صالحان و قیام قهرآمیز توده های مردم»، می‌داند. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که پدیده انقلاب اسلامی، چیزی فراتر از صرف تغییر صاحبان قدرت و یا حتی برخی تغییرات در ریشه‌های اجتماعی نظام سیاسی و مبانی مشروعیت آن است.

حکومت:

در لغت به معنای فرمانروایی و حکمرانی است. بدین معنا برای آن وجود رابطه پایدار فرماندهی و فرمان گزاری میان فرمانفرما و فرمانگزار لازم است. حکومت مجموعه‌ای از سازمان‌های اجتماعی است که برای تأمین روابط طبقات اجتماعی و حفظ انتظام جامعه به وجود می‌آید. این سازمان‌ها در جامعه ابتدایی وجود ندارند. جامعه ابتدایی به علت پیوستگی و تجانس عظیم خود، بدون متابعت از شخص یا سازمانی معین عمل می‌کند و فقط به هنگام حوادث مهم مانند جنگ که تمرکز نیروهای جامعه و هدایت دقیق آن‌ها ضرورت می‌یابد، شخص یا اشخاص برجسته‌ای را که در نظر مردم دارای توانایی‌هایی فوق‌العاده هستند، به طور موقت به ریاست بر می‌دارد. در سیاست، حکومت به معنای دستگاه فرمانروا در کشور است و به این معنا دولت نیز هم ردیف یا به جای آن به‌کاربرده می‌شود. ولی در علم سیاست و حقوق جدید میان «حکومت» از یک سو و «دولت» یا «کشور» از سوی دیگر فرق گذاشته می‌شود. در نظام‌های قانونی جدید که در آن‌ها «تفکیک قوا» و اصل حکومت قانون به رسمیت شناخته شده است، حکومت به معنای «قوه اجرایی» به کار می رود، یعنی مجموع دستگاه اداری، سیاسی، انتظامی و نظامی کشور که در رأس آن هیئتی به نام کابینه یا هیئت‌وزیران قرار دارد و کشور را بر طبق قانون‌های وضع‌شده در قوه قانون گزار و زیر نظارت آن اداره می‌کند.

ضرورت و اهمیت موضوع:

انقلاب اسلامی ایران با نگرشی همه‌جانبه و جهانی توانست در کل جهان مطرح شود و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوادث تاریخ معاصر، در کنار سایر انقلاب‌های دنیا قرار بگیرد، بنابراین از اهمیت بسزایی برخوردار است. انقلاب اسلامی با اهدافی فراگیر و جهانی توانست در دل توده‌های عظیم مردم در اقصی نقاط جهان نفوذ کند و با گذشت زمان، میزان اهمیت و ضرورت این مسئله بیشتر آشکار می‌شود. شناخت و بررسی اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی، راهی است برای درک بهتر و بیشتر خود انقلاب اسلامی و کوششی است در جهت حفظ و تداوم آن. بنابراین شناخت بهتر و بیشتر انقلاب اسلامی و ارزیابی آن از طریق شناسایی اهداف جهان‌شمول انقلاب، برای هر پژوهشگری یک ضرورت علمی است. از لحاظ عملی نیز شناخت اهداف جهان‌شمول انقلاب اسلامی، یکی از شیوه‌های حفظ و حراست و استمرار آن اهداف و آرمان‌ها است.

اهداف سیاسی انقلاب اسلامی:

1- براندازی نظام سلطنتی و ایجاد حکومت دینی مستقل

2- حمایت از ملل مستضعف در برابر مستکبران

3- مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خویش

اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی:

1- مبارزه با مظاهر فساد و تباهی

2- احیای مفاهیم دینی

3- صدور انقلاب

نتیجه‌گیری:

در این پژوهش به این مطلب پرداخته شد که انقلاب اسلامی ایران با اهداف جهان‌شمول خود و با تأثیرگذاری بر تحولات داخلی و خارجی توانست ندای خود را به گوش جهانیان برساند و ملت‌های خفته بسیاری را بیدار کند. همچنین ملاحظه شد که انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلاب‌های فرانسه و روسیه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اهداف سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی که برگرفته از آموزه‌های دین مبین اسلام است، ایران را در جهت حاکمیت ارزش‌های اسلامی و انقلابی بیش از پیش موفق نموده است.

شایان‌ذکر است، پایاننامه «اهداف جهان شمول انقلاب اسلامی(سیاسی،فرهنگی)» پژوهش پایانی «منیره فردوسی»، برای اخذ مدرک سطح 2 جامعه الزهراء قم است که در تابستان 1387 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «خانم محمدبیگی» است. /9193/ پ203/ع

ارسال نظرات