۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۱۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

وجود خیریه‌های فروان در کشور نگران‌کننده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از وجود خیریه‌های فروان در کشور اظهار نگرانی کرد و با بیان اینکه افزایش این مراکز نشان می‌دهد وضعیت جامعه چندان مناسب نیست، خواستار برنامه‌ریزی مسؤولان برای توزیع صحیح ثروت در کشور شد.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه جمعه شب در حسینیه امام صادق(ع) با تبریک فرارسیدن دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت معصومه(س) گفت: یکی از مشکلات ما اطلاع نداشتن از آداب و رسومی است که قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) در لحظه‌های مختلف زندگی ارائه کرده‌اند، ما در مواقع گوناگونی همچون نشستن، غذا خوردن، خوابیدن و مانند آن آدابی داریم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از آداب غذا خوردن، اظهار کرد: گفتن بسم‌الله، با دست راست غذا خوردن، نگاه نکردن به غذای دیگری، غذا برداشتن از جلوی خود، با نمک غذا را آغاز کردن برخی از آداب غذا خوردن است.

وی بیان کرد: برای بخش‌های مختلف زندگی همچون شب زفاف، خوابیدن، به حمام رفتن، برای بیت‌الخلاء حتی آداب و دستوراتی وارد شده است، یکی از این آداب، آداب احسان کردن و روش احسان کردن است.

حجت‌الاسلام گرجی از وجود خیریه‌های فروان در کشور اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: وجود مراکز خیریه نشان می‌دهد که وضعیت جامعه چندان خوب نیست و ما باید بر روی توزیع ثروت در کشور بسیار بیندیشیم، مسؤولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ثروت به درستی در کشور توزیع شود.

وی ابراز کرد: در روایت است که در زمان حکومت حضرت حجت(عج) وضعیت به گونه‌ای می‌شود که فرد می‌خواهد زکات مال خود را بپردازد، اما فقیری پیدا نمی‌کند، پس این امر نشان می‌دهد که می‌توان فقر را از میان برد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از آداب کار خیر این است که در آن عجله کنیم، انسان تا فرصت دارد از نعمت‌های زندگی بهره ببرد، انسان تا می‌تواند و خانواده او از کار افتاده نشده برایشان خرج کند، و گرنه بعد از آن که فایده ندارد.

وی با تأکید بر این‌که در تفکر جعفری و در فقه جعفری نباید کار خیر را علنی کرد، ادامه داد: باید کار خیر را به صورت مخفی انجام داد و حتی در روایت است انسان به گونه‌ای صدقه بدهد که دست چپ او از دست راست خود خبر نداشته باشد.

حجت‌الاسلام گرجی اظهار کرد: انسان نباید با ریا و شرک کار خیر خود را مخفی کند، این کار سبب باطل شدن عمل می‌شود، سومین ادب احسان و کار خیر بخشش از بهترین بخش مال است، انسان اگر می‌خواهد چیزی بدهد، بهترین قسمت مالش را بدهد.

وی افزود: برای امام حسین(ع) اگر کاری انجام می‌دهیم کار خوب انجام دهیم، «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا مما تحبون»، همچنین آداب دیگر احسان این است که انسان نباید کار خود را زیاد بداند، باید کار خود را همیشه فرد کم بشمارد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان سعی کند در کار خیر روحیه عزت و کار فقرا را از بین نبرد، به همین سبب می‌گویند که قرض بهتر از صدقه است، زیرا فرد به دنبال کار می‌رود تا آن را برگرداند، انسان به فرزندانش هم نباید این‌گونه پول بدهد./914/پ202/ی

ارسال نظرات