۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۹۰۴۱۱

نخستین نشست کمیته علمی همایش حوزه و قانونگذاری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست کمیته علمی همایش «حوزه و قانونگذاری فرصت‌ها و چالش‌ها» روز شنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست کمیته علمی همایش حوزه و قانونگذاری گفت: جهت تضمین و تامین محتوای هر چه کیفی‌تر و ایجاد روندی کاملا علمی، از نمایندگان همه مراکز حوزوی و تعدادی از شخصیت‌ها علمی برای همکاری و همفکری در کمیته علمی این همایش دعوت به عمل آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی چگونگی دخالت و گنجاندن فقه در قانونگذاری و تهیه محتوای لازم فقهی برای تقنین را از اهداف برگزاری این همایش ذکر کرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: هر چند حوزه به صورت کمابیش، نقش هایی در ابعاد و اجزایی از قانونگذاری داشته است ولی باید اذعان کرد که حوزه تاکنون نقش مهم و تاثیرگذاری در این عرصه ایفا نکرده است.
وی به نقش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت فعال سازی فقه و حوزه برای ورود به روندهای قانونگذاری اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اقدامات این مرکز استفاده از ظرفیت فقه در قانون از کانال همایش‌های علمی می‌باشد، البته مشروط به اینکه این همایش کاملا علمی و بدور از سرو صداهای توخالی و فارغ از محتوا باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: همایش حوزه و نظام قانونگذاری باید با دعوت از اندیشمندان و در جهت استحصال فکر و اندیشه‌ها در یک فضای کاملا علمی به سمت ایجاد محتوا و ادبیات علمی غنی متناسب با فلسفه و اهداف برگزاری آن پیش رود.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: متاسفانه برخی همایش‌ها به دلیل خالی بودن از محتوا و مدیریت ضعیف، نوعی سطحی اندیشی و دل زدگی را در میان صاحبان فکر ایجاد کرده است.
محورهای همایش
وی با اشاره به محورهای این همایش " توصیف" را یکی از محورهای کلان دانست و گفت: در محور توصیف باید مباحثی مانند " جایگاه فکری حوزه در قانونگذاری"، " وضعیت فعلی حوزه در حوزه تقنین و آسیب شناسی آن" . " نقش عملیاتی حوزه در قانونگذاری و نوع و شیوه ارتباط آن با مجلس شورای اسلامی" مشخص و مورد تحلیل قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: باید در این همایش یک وضعیت شناسی از جایگاه فکری و فقهی حوزه در قانونگذاری داشته باشیم که در چه نقطه‌ای قرار داریم و بدون این وضعیت شناسی، همایش نمی‌تواند روند خوبی را داشته باشد.
وی ادامه داد: در این مقوله نیز باید مشخص شود که اگر حوزه بخواهد در قانونگذاری حضور داشته باشد باید این حضور و رابطه به چه صورت باشد؟ آیا صرفا حوزه باید حرف خود را بزند و انتظار دریافت از طرف مجلس را داشته باشد و یا اینکه به صورت منسجم تر و در قالب‌های دیگری وارد این حوزه شود.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی عدم همکاری فقه و قانون گفت: در این همایش باید دور بودن حوزه و قانونگذاری و آسیب هایی که به صورت متقابل برای فقه و قانون به همراه دارد آسیب شناسی شده و راهکارها نیز ارائه شود.
وی همچنین محورهای نظری تحلیلی و ارائه هنجارها را از دیگر محورهای این همایش ذکر کرد و گفت: در بحث ارتباط بین فقه و قانون ناگفته ها و زمینه های ناشناخته نیازمند نظریه پردازی زیادی وجود دارد و هر اندازه که ورود پیدا کنیم گام ها و تاثیرات بیشتری را در حوزه بر جای گذاشتیم.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در عین حال تاکید کرد: نسبت بین فقه و قانون نمی تواند در فضاهای عرشی و به صورت معلق نگاه داشته شود و از همین منظر روشن شود که "فقه نسبت به قانون" و در مقابل "قانون نسبت به فقه" چه ملزوماتی دارند و جدا کردن آنها از هم تا چه اندازه با منطق دینی سازگار است.
وی رابطه بین حقوق و قانون را نیز از دیگر الزاماتی ذکر کرد که باید در همایش حوزه و نظام قانونگذاری مورد بحث قرار گیرد، و در این زمینه گفت: حقوق یک ارتباط انکارناپذیری با قانون دارد، قانون نمی تواند در یک جدایی و قهر کامل با حقوق به سر ببرد و این مباحث باید در این همایش به صورت علمی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در این نشست برخی از نمایندگان موسسات حوزوی نظرات و دیدگاه های خود را پیرامون چگونگی برگزاری این همایش ارائه دادند.
این همایش به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و با همکاری برخی مراکز علمی و پژوهشی برگزار می شود و زمان و مکان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد./916/د102/ع

ارسال نظرات