۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۹۰۴۳۵
آیت الله ممدوحی:

سیدالشهدا با فلسفه فساد جنگید/ کربلا صحنه نمایش بندگی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که جنگ امام حسین(ع) با فلسفه فساد بود نه با اشخاص، گفت: حضرت با تفکر یزیدیان جنگید؛ امروز نیز راه ما در مواجه با چنین فسادی همان راه سید الشهدا(ع) است.
آيت الله حسن ممدوحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در مدرسه علمیه معصومیه(س) واقعه کربلا را از دو منظر مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: معمولا واقعه کربلا از حیث خباثت یزید، لشکریانش و جنایاتی که مرتکب شده اند در میان مردم مورد توجه است.

وی یزید و یارانش را تابلوی فساد دانست و گفت: امام حسین(ع) با تفکر اینها و فلسفه فساد جنگید نه با اشخاص؛ امروز حتی استخوان‌های یزید و شمر نیز پوسیده است اما راه اباعبدالله(ع) همچنان ادامه داد، بنابراین همان فسادی که آن  روز بود اگر امروز باشد سیدالشهدا(ع) سردار جنگ است و ما نیز به تبعیت از ایشان حرکت خواهیم کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عملکرد ملت ایران در جنگ تحمیلی را در راستای جریان عاشورا دانست و ابراز داشت: فرمانده اصلی آن جنگ نیز اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) بودند زیرا منطق و روش ما برگرفته از فرهنگ عاشورا بود؛ رزمندگان ما در دانشگاه امام حسین(ع) رشد کرده بودند با بهره مندی از آموخته های زیارت عاشورا و مجالس روضه با فساد جنگیدند و خطرهای بسیاری را به جان خریدند.

آیت الله ممدوحی افزود: برخی می گویند جریان کربلا برای 1400 سال پیش بوه پس چرا امروز مطرح می کنید؟ اینها جاهل محض هستند و فلسفه کربلا را نفهمیده اند؛ لعن‌هایی که در زیارت عاشورا آمده نشان می دهد این جریان ادامه داد، در فرازی از آن آمده است«اللهمَّ العن اولَ ظالم ظلمَ حقَّ محمد و ال محمد و اخِرَ تابِع له علی ذالکَ»آخرَتابعٍ نشان می دهد این لعن‌ها در طول تاریخ و به صورت لحظه به لحظه جاری است.

وی به استحبات خواندن زیارت عاشورا در هر روز اشاره کرد و آن را تجدید عهد و پیمان با امام حسین(ع) دانست و گفت: با خواند این زیارت هر روز به حضرت تعهد می دهی و این عهد نامه را امضا می کنی و می گویی ما با دوستان شما دوست و با دشمنان شما دشمن هستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در تشریح بُعد دیگر واقعه عاشورا، بیان داشت: کربلا صحنه نمایش بندگی است؛ انسان می تواند به جایی برسد که همه چیز خود را فدای خدا کند و دیگر چیزی برایش جز او نماند؛ امام حسین(ع) بعد از ظهر عاشورا دیگر هیچ چیز نداشت که تقدیم خدا کند بنابراین میدان رفت تا جان خود را نیز فدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سیدالشهدا(ع) حتی در گودال قتلگاه نیز منت خدا را می کشید و به خدا عرض کرد«الهی رضا برضائک و تسلیما لامرک» یعنی در آن وضعیت نیز به دنبال رضایت خدا و اطاعت امر بود.

آیت الله ممدوحی با تأکید بر این که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) انسان‌های ضعیف و مظلومی در عصر خود نبودند، گفت: حسنین دو شخصیت برجسته در دنیای اسلام بودند؛ آن زمان حکومت اسلامی قلمرو وسیعی داشت و دستگاه خلافت با آن عریضی و طویلی نسبت به ایشان در هراس بود به همین دلیل معاویه به یزید وصیت کرد با امام حسین(ع) درنیفتد.

وی با اشاره روایات و زیاراتی که به قدرت و عظمت امام اشاره دارد، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) اگر می خواست در یک لحظه تمام تشکیلات بنی امیه را نابود می کرد اما خداوند فرمود با وجود همه قدرتی که داری، تنها با شمشیر در قابل آنها بایست؛ حضرت با علم لدنی که داشت می دانست تیرها و شمشیرها چه زمانی و به کجا فرود خواهند آمد اما جلوی آنها را نگرفت زیرا که تسلیم محض فرمان خدا بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبگان رهبری همراهی خانواده حضرت و شهادت فرزندانش را جلوه دیگری از بندگی دانست و گفت: به صرف جنگیدن نیاز نبود امام حسین(ع) خانواده اش را با خود همراه کند اما خداوند می خواست حضرت علی اکبر و علی اصغرش را فدا کند و زنان و کودکانش اسیر شوند به همین خاطر اینها را با خود به کربلا آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که سیره بندگان برگزیده خدا چنین است، افزود: ما که ادعا داریم محب و پیرو امام حسین(ع) هستیم زندگی مان چه تشابهی با زندگی آن حضرت دارد؟/928/پ202/ع

ارسال نظرات