۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۱۴۹۰

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تأکید بر اجرای مطلوب طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» به صورت متمرکز در سال‌های آتی گفت: اجرای مستمر این طرح حرکت دشمنان و اعمال خبیثانه وهابیت را خنثی خواهد کرد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه عبدالرضا عابد با اعلام این‌که ایران اسلامی مفتخر است که بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا(ع) در این کشور قرار دارد، اظهار کرد: ارائه طرح‌هایی همچون «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» و موفقیت در اجرای آن از افتخارات نظام و افراد پاک و با اخلاص است و باید این طرح باید با نیت خدمت رسانی به بارگاه و آستان مقدس امام رضا(ع) اجرایی شود.

عابد: اجرای مستمر طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» حرکت‌های وهابیت را خنثی می‌کند
وی ادامه داد: اجرای این طرح و تداوم آن در سال‌های آتی در جهت خنثی سازی حرکت دشمنانه و خبیثانه وهابیت موثر است و ضربه سهمگینی بر اینگونه حرکات جاهلانه وارد می‌کند که حرکت کاروان‌های زیارتی به شکل پیاده در عراق علیرغم کشتار و بمب گذاری وهابیت و سلفی ها گواه بر این مدعاست.


عابد هدایت و مدیریت روحیه و عشق مردم به سوی اهل بیت(ع) و سوق دادن مردم به طرف دین و اهل بیت(ع) را بزرگترین افتخار سازمان اوقاف و امور خیریه در این طرح دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مرتبط ضمن بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برگ زرینی را در این راستا در کارنامه خود ثبت کند.


قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که برکت واقعی در ارائه اطلاعات و آمار نیست، افزود: حرکت کاروان‌های پیاده با تعداد کم افراد نیز نشان دهنده عواطف و احساسات پاک مردم به امام رضا(ع) است و بیشترین تأثیر را در جامعه دارد و باید ابزار و امکانات لازم را در راستای خدمت رسانی به این قشر تجمیع کنیم.


وی با اشاره به این‌که همزمانی اجرای طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» با هفته وقف امسال زمینه و فرصت لازم برای اطلاع رسانی گسترده و ثبت وقف‌های مرتبط با زائران را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: انتظار نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف بر این است تا سیاست‌ها و تدابیر اتخاذی سازمان در بدنه بکارگیری شود و قصد داریم با عزم و اراده جدی این طرح را در هفته وقف بی‌عیب و نقص عملیاتی کنیم.


1083 بقعه متبرکه و امامزاده طی سال 92 در سراسر کشور تعمیر و بازسازی می‌شوند
معاون بهره برداری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه با بیان این‌که بر اساس برنامه پیش بینی شده در سال 92 ، 1083 بقعه متبرکه و امامزاده کشور تعمیر و بازسازی خواهند شد، گفت: تاکنون عملیات عمرانی در 632 بقعه آغاز شده است.


علیرضا جعفری، معاون بهره برداری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه با ارائه گزارش عمرانی  7 ماهه این معاونت در سراسر کشور اظهار کرد: براساس برنامه پیش بینی شده در سال 92، 1083 بقعه متبرکه و امامزاده کشور با بیش از 726 هزار مترمربع، تعمیر و بازسازی خواهند شد که تا پایان مهرماه، عملیات عمرانی 632 بقعه با زیربنای بیش از 372 هزار متر مربع آغاز شده است.


وی اضافه کرد: بیش از 33 درصد اهداف عمرانی پیش بینی شده تا پایان مهرماه محقق شده است.


معاون بهره برداری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه ادامه داد: تاپایان مهرماه بنابر برنامه عملیاتی سال 92، در 8 بقعه متبرکه استان آذربایجان شرقی ، 5 بقعه آذربایجان غربی، 15 بقعه اردبیل، 47 بقعه اصفهان، 7 بقعه البرز، 29 بقعه ایلام، 4 بقعه بوشهر، 33 بقعه تهران، 11 بقعه چهار محال و بختیاری، 10 بقعه خراسان شمالی، 16 بقعه خراسان جنوبی، 9 بقعه خوزستان، 20 بقعه زنجان، 10 بقعه سمنان، 2 بقعه سیستان و بلوچستان، 83 بقعه فارس، 26 بقعه قزوین، 22 بقعه قم، 52 بقعه کرمان، 2 بقعه کرمانشاه، یک بقعه کردستان، 24 بقعه کهگیلویه و بویراحمد، 49 بقعه گیلان، 20 بقعه گلستان، 9 بقعه لرستان، 11 بقعه مازندران، 44 بقعه مرکزی، 5 بقعه هرمزگان، 31 بقعه همدان و 27 بقعه یزد عملیات تعمیر و بازسازی آغاز شده است.


ارتباط با رسانه‌ها در حوزه وقف باید مستمر باشد
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه بر ارتباط مستمر و هدفمند با رسانه‌های گروهی برای تبین جایگاه وقف در کشور تاکید کرد.


در آستانه بزرگداشت هفته وقف، حسن ربیعی، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان در جلسه دبیرخانه دایمی همایش وقف و رسانه، با اشاره به لزوم تعامل تنگاتنگ و مستمر با رسانه‌های جمعی برای تبیین جایگاه وقف و بیان کارکرد وجودی این سنت حسنه در سطح ملی اظهارداشت: پنچمین همایش وقف و رسانه با رویکرد حماسه اقتصادی و با شعار وقف رسانه و حماسه اقتصادی هشتم دی ماه برگزار خواهد شد.


وی گفت: موقوفات در اقتصاد کشور و در جهت پیشبرد اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی و ایجاد ظرفیت و امکانات مختلف در زمینه‌های آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی و... در مسیر شکوفایی اقتصادی و تعدیل مشکلات اقتصادی دولت می‌تواند نقش مهم و تاثیر گذاری داشته باشد.


ربیعی اضافه کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را، سال حماسه اقتصادی در کشور عنوان کردند باید با بیان تاثیر نقش وقف در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور در این راه، همراه و همگام شویم.


به گفته سخنگوی سازمان اوقاف، ایجاد دغدغه و انگیزه نسبت به ارتقاء آگاهی مردم به آثار و برکات وقف درمیان اصحاب رسانه از اهداف سازمان در پنجمین همایش سالانه وقف و رسانه سال جاری است.
ربیعی متذکر شد: در سازمان اوقاف هم‌صدایی رسانه‌ای را دنبال می‌کنیم تا بتوان در این ارتباط دو سویه خدمات و  آثار و برکات وقف به یک جریان مستمر تبدیل کنیم.


وی با تقدیر و تشکر از همکاری رسانه‌های جمعی و خبرنگاران برای انعکاس فعالیت‌های مرتبط با وقف در سراسر کشور یادآور شد: امیدواریم شناساندن ظرفیت‌ها،توانایی‌ها و کارکردهای موقوفات و امامزادگان شاخص در کشور در سرلوحه کار رسانه‌های خبری در هفته وقف قرار گیرد.


مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی  و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، شناساندن ظرفیت‌ها و ارایه تحلیل از حوزه فعالیت سازمان را از جمله کارکردها و تعامل با رسانه‌های گروهی کشور در هفته وقف عنوان کرد و افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری توانسته است با ارتقای تعامل خود با رسانه‌ها، به عنوان یکی از سازمان‌های موفق دولتی در کشور عمل کند.


ربیعی افزایش سطح تولیدات رسانه‌ای مانند تهیه فیلم، سریال و گزارش‌های خبری را از جمله اقدامات سازمان اوقاف در سال جاری برای کاهش انعکاس اخبار منفی در رسانه‎ها دانست و اظهار داشت: سازمان اوقاف در مقایسه با سازمان‌های مشابه دولتی، توانسته است با اطلاع رسانی مناسب و توجیه مسئولان رسانه‌های جمعی  و خبرنگاران در این خصوص موفق عمل کند.


حاتمی: بیش از 153 میلیون مشخصه اطلاعاتی از موقوفات و امامزادگان در سامانه جامع ثبت شده است
معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بارگذاری اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه و راه اندازی رسمی سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه گفت: تاکنون بیش از 153 میلیون مشخصه اطلاعاتی از موقوفات و امامزادگان در این سامانه ثبت شده است.


حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی با ارائه گزارشی از عملکرد ثبت، پردازش و بهره برداری مکانیزه اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه اظهار کرد: در سال 89 عملیات بارگذاری اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه آغاز و سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه بطور رسمی راه اندازی شد و در سال 90 نیز ثبت اطلاعات و صدور اسناد رقبات موقوفات از طریق این سامانه به طور رسمی آغاز شده است.


وی با اشاره به این‌که فعالیت رسمی مالی موقوفات و بقاع متبرکه از طریق سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه از سال 91 آغاز گردیده، افزود: در این سال ستاد نظارت بر حسن اجرای این برنامه تشکیل شد و در سال 92 نیز پالایش و تائید اطلاعات موقوفات و نیات آغاز گردید.


حجت الاسلام حاتمی با اشاره به روند ورود اطلاعات در این سامانه گفت: تاکنون از موقوفات سراسر کشور، بیش از 7 میلیون مشخصه اطلاعاتی، از بقاع متبرکه بیش از 465 هزار مشخصه اطلاعاتی، از نیات واقفان بیش از 46 میلیون مشخصه اطلاعاتی، از رقبات بیش از 67 میلیون مشخصه اطلاعاتی و از اشخاص نیز بیش از 32 میلیون مشخصه اطلاعاتی در این سامانه وارد شده است.


معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در پی راه اندازی سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه حجم گسترده‌ای از اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه در آن بارگذاری گردید که شامل اطلاعات مدرک وقفی، اطلاعات پایه، مشخصات مدرک وقفی، بازنویسی مدرک وقفی، ثبت و تسهیم نیات، اطلاعات رقبات، اشخاص مرتبط با موقوفات، اسناد اجاره و اسناد کلی موقوفات می‌باشد.


وی با بیان این‌که اطمینان از صحت اطلاعات بارگذاری شده در سامانه همواره مدنظر سازمان در جهت بهره برداری از اطلاعات بوده است، تصریح کرد: بدین منظور گروهی از کارشناسان زبده سازمان، اطلاعات ثبت شده در سامانه را مورد بررسی قرار داده و در صورت درستی اطلاعات آن‌ها مورد تائید قرار داده تا برای سال‌های آتی برای کلیه بهره برداران قابل استفاده باشد.


حجت الاسلام حاتمی با تشریح روند ورود اطلاعات به سامانه گفت: ابتدا اسکن مدرک وقفی و سپس اطلاعات پایه موقوفات و مشخصات مدرک وقفی براساس مشخصه‌های اطلاعاتی طراحی شده، ثبت می‌گردد و در نهایت مدرک وقفی و نیات وقف بطور کامل بازنویسی می‌شود.


معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: مراحل تائید اطلاعات سامانه دارای 7 مرحله شامل؛ تائید اول، توسط کارشناس اداره اجرایی شهرستان، تائید دوم، توسط رئیس اداره اجرایی شهرستان، تائید سوم، توسط معاون اوقافی یا رئیس اداره اوقافی اداره کل استان، تائید چهارم، توسط مدیرکل استان، تائید پنجم، توسط مدیرکل اسناد و ثبتی معاونت اوقافی، حقوقی و امور مجلس، تائید ششم، توسط معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس و در نهایت تائید هفتم، توسط نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان صورت می‌گیرد که بعد از هر مرحله تائید، افراد قبلی امکان تغییر در اطلاعات را نخواهند داشت./966/د101/ن

ارسال نظرات