۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۹۳۱۸۶

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با بیان این‌که احیای سنت حسنه وقف نیازمند عزم ملی است، گفت: مسئولان نظام هم باید با ثبت وقفی به نام خودشان به سمت وقف روی بیاورند، تا موجب تشویق مردم شوند.
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: همایش وقف و رسانه با حضور مدیران کشوری، رسانه‌ای و فرهنگی کشور به منظور بهره‌گیری از ظرفیت عظیم رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف برگزار می‌شود.

تشریح برنامه‌های همایش وقف و رسانه

وی با اشاره به وضعیت فرهنگ وقف در دیگر کشورها بویژه غرب افزود: نوع دوستی و خیرخواهی یک امر فطری است و وقف برگرفته از احساسات فطری افراد است.

ربیعی تاریخچه فرهنگ وقف را همطراز با تاریخچه بشری توصیف و تصریح کرد: وقف گستره عظیمی در تمامی فرهنگ‌ها دارد و کمتر به جغرافیا، ادیان و فرهنگ‌ها وابسته است و سنت حسنه وقف، یکی از فراگیرترین سنت‌های بشری محسوب می‌شود.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که وقف در تمامی ادیان‌ها ازجمله یهودیت و مسیحیت رواج دارد، ادامه داد: موقوفات بسیاری از اقلیت‌های مذهبی در کشور موجود است که موقوفات یهودیان زیر نظر کلیمیان و موقوفات مسیحیت زیر نظر اسقف‌ها و مسیحیان اداره می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قوانین و مقررات اداره موقوفات در این ادیان نیز همانند اوقاف اسلامی است و اصل مال موقوفه ماندگار و غیر قابل فروش می‌ماند، اضافه کرد: بیمارستان دکتر پسیر در خیایان شهید مصطفی خمینی به عنوان یک بیمارستان خیریه برای یهودیان و اقلیت‌های مذهبی وقف شده است.

ربیعی با اشاره به موقوفات بوداییان و زرتشتیان هم تاکید کرد: وقف در کتاب اوستا بصورت یک قانون مدون ارائه شده است و زرتشتیان برای هزینه‌های موبدها و آتشکده‌ها وقف‌هایی داشته‌اند و هم اکنون در یزد نیز این موقوفات وجود دارد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وجود بنیادها و نهادهای خیریه در دیگر کشورها برای اداره مدیریت اقتصادی کشورها افزود: بودجه کشورها به 3 بخش؛ دولتی، خصوصی، شرکت‌ها و موسسه‌های غیر دولتی و نهادهای مردمی و خیریه تقسیم می‌شوند و حتی در کشور مصر، یک بخش از بودجه توسط موقوفات، طرح ریزی می‌شوند.

وی ادامه داد: سازمان‌های مختلف خیریه‌ای در جهان برای کمک به بخش‌های مختلف ایجاد شده است، ادامه داد: سازمان جهانی فائو، یونیسف، یونسکو و بهداشت جهانی زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شده است و اقدامات خیریه مختلفی انجام می‌دهند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که بنیادها و موسسات خیریه در کشورهای غربی بویژه جهان اولی مورد توجه قرار گرفته‌اند اما متاسفانه در ایران مغفول هستند، گفت: بیل گیتس، رئیس پیشین شرکت مایکروسافت به همراه همسرش در سال 2000 بنیاد خیریه‌ای با هدف افزایش تندرستی(مبارزه با سل، مالاریا و ایدز) و کاهش تهیدستی ایجاد کرده است که بزرگترین بنیاد خیریه جهان محسوب می‌شود و سالانه 33 میلیارد دلار کمک خیریه دارد و در اساسنامه آن آمده است که 5/0 درصد درآمد این بنیاد معادل 5/1 میلیون دلار وقف شود.

رئیس ستاد پنجمین همایش وقف و رسانه با اعلام این‌که دانشگاه‌های مختلفی در جهان وقف هستند، تصریح کرد: مردم در 200 سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که تمام بار مشکلات اقتصادی کشور نباید فقط به دوش دولت باشد و برای حل برخی امور باید خود وارد میدان شوند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که وقف در ایران اسلامی پیش از اسلام رواج داشته و موقوفات بسیاری در زمان زرتشتیان بویژه دوره ساسانیان در ایران شکل گرفته است، گفت: وقف در ایران با ورود دین اسلام شکل زیبایی به خود گرفت و موقوفات بسیاری برای حل مشکلات مختلف مردم ایجاد شدند.

وی با بیان این‌که دوران صفویه، قاجاریه و ساسانی دوران شکوفایی فرهنگ وقف و دوران افشاریه و پهلوی دوران سقوط و انحطاط این فرهنگ در ایران بود، گفت: پهلوی اول با هدف تضعیف حوزه‌های علمیه فرهنگ وقف را محدود کرد و پهلوی دوم نیز بصورت رسمی موقوفات را تصرف کرد و با ارائه سند، آن‌ها را از وقفیت خارج نمود اما در همین زمان‌ها نیز به دلیل برخورد پهلوی اول با عزاداری‌های حسینی، موقوفات بسیاری در کشور با نیت عزاداری برای امام حسین(ع ) به ثبت رسید.

ربیعی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) طی 2 سال اخیر بر ایجاد عرصه‌های جدید وقف همچون پزشکی، توسعه علم و دانش، محیط زیست، ترویج دین و ... تاکید داشتند، گفت: جایگاه اقتصاد وقف باید در برنامه‌ریزی کلان کشور و در سیاست گذاری‌ها نیز دیده شود زیرا وقف به عنوان یک سرمایه ملی، عقبه الهی و دینی دارد و پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بر روی آن تاکید کرده‌اند.

وی با بیان این‌که وقف به عنوان یک مدل اقتصادی و اسلامی در حکومت دینی و اسلامی ایران باید احیا شود، گفت: توزیع عادلانه ثروت و کاهش فاصله طبقاتی از اثرات وقف است و این فرهنگ حسنه، دهک‌های پایینی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

ربیعی با اعلام این‌که پنجمین همایش وقف و رسانه با شعار «وقف و رسانه و حماسه اقتصادی»، 8 دی‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، گفت: این همایش با سخنرانی مهندس ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما، دکتر انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روغنی‌ها، مدیر مسئول موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران برگزار می‌شود که البته سخنرانان دیگری نیز دعوت شده‌اند که هنوز قطعی نشده است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه مهمترین هدف پنجمین همایش وقف و رسانه را آسیب شناسی وضعیت اقتصادی وقف و جریان سازی رسانه‌ای در این زمینه دانست و اظهار داشت: از تمامی رسانه‌ها کمک می‌خواهیم تا در زمینه وضعیت اقتصادی وقف و احیای این سنت حسنه به کمک سازمان اوقاف بیایند.

وی با اشاره به برخی نیات جالب موقوفات که نشان دهنده روح حاکم بر احساسات و نیات پاک مردم ایران است، تصریح کرد: موقوفاتی با نیت فرونشاندن خشم، نشاندن خشم ارباب نسبت به غلام، دلجویی از بیماران فاقد ملاقاتی، ایجاد صله ارحام، پرداخت قرض بدهکاران آبرومند، تهیه جهیزیه برای دختران و پسران و گلکاری در بیمارستان خلیلی شیراز در کشور وجود دارد.

ربیعی اضافه کرد: امروز ثبت وقف در کشور همچون گذشته کار سختی نیست و تنها ثروتمندان توان وقف را ندارند، بلکه افراد، خانواده‌ها و اصناف می‌توانند بصورت مشارکتی و دسته جمعی برای رفع نیازهای مردم وقف کنند و این سیاست سازمان اوقاف و امور خیریه است تا افراد با ثروت‌های کم نیز بتوانند وقف کنند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که از خانواده مرحوم دکتر معتمدنژاد به عنوان پدر ارتباطات و روزنامه نگار در همایش وقف و رسانه تجلیل خواهند شد، خاطرنشان کرد: دومین جشنواره وقف و رسانه از 15 دی‌ماه سال 92 تا 15 دی‌ماه 93 به منظور ارزیابی آثار فعالان رسانه در خبرگزاری‌ها و مطبوعات و صداوسیما برگزار خواهد شد که در پایان از افراد برتر تجلیل خواهد شد که فراخوان این جشنواره در پنجمین همایش وقف و رسانه اعلام خواهد شد.

سخنگوی سازمان اوقاف: 400 میلیارد تومان اوراق وقفی و مشارکت منتشر خواهد شد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولان و مدیران کشوری تصمیم گرفته شده با تصویب مجلس شورای اسلامی، 100 میلیارد تومان اوراق وقفی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکتی وقفی در بین مردم توزیع شود.

حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در دومین همایش وقف و رسانه در استان کرمانشاه با بیان این‌که وقف تنها متعلق به اسلام و ایران نیست و در تمامی ادیان و ملل به‌ چشم می‌خورد، اظهار داشت: توجه به وقف و امور خیریه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش مهم و به‌سزایی در خدمات حکومت اسلامی ایفا می‌کند.

ربیعی ادامه داد: دانشگاه‌های الازهر مصر، هاروارد، آکسفورد و کمبریج از مراکز علمی دنیا هستند که درآمد حاصل از آن‌ها در موضوعات علمی و تحقیقی صرف می‌شود.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: پیامبر اکرم (ص)، حضرت خدیجه(س) و دیگر ائمه اطهار(ع) از نخستین واقفان جهان اسلام بودند که در ترویج این امر مهم تاکیدات فراوان داشتند.

ربیعی با بیان این‌که وقف در دوره صفویان عصر طلایی خود را سپری می‌کرد گفت: در دو مقطع، وقف با آسیب‌هایی رو به رو شد یکی در زمان افشاریان که تمام موقوفات از بین رفت و دیگری زمان پهلوی دوم در قالب طرح اصلاحات ارضی، بهترین موقوفات به رجال سیاسی حکومت تعلق گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران 168 هزار مکان وقفی وجود داشته که  15 شهر و در کل، یک‌سوم از اراضی کشور به موقوفات تعلق گرفته است.

ربیعی ابراز داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در سه حوزه  وقف، بقاع متبرکه، امامزادگان و برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی فعالیت دارد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سه شاخص شناخت، اعتماد و رضایت‌مندی مردم نسبت به درآمد حاصله از موقوفات را از اولویت‌های مهم این سازمان معرفی و تصریح کرد: در کشورهای غربی توجه به وقف روز به روز بیشتر شده و حتی سران بزرگ این کشورها، به وقف به‌عنوان یک ارزش اجتماعی نگاه ویژه‌ای دارند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: طبق آمارهای موجود، براساس یک تحقیق 9 ماهه به این نتیجه رسیدیم که 77 درصد مردم از آثار و برکات وقف آگاهی کافی نداشته و این امر رسالت رسانه‌ها را درمورد ترویج فرهنگ وقف بیشتر می‌کند.

ربیعی با اشاره به این‌که در حال حاضر وقف به گذشتن از اموال مادی خلاصه نمی‌شود، بیان داشت: تلاش می‌کنیم که با ترویج وقف خانوادگی، وقف ارزان، کوچک و قشری همه مردم را در بحث وقف سهیم کنیم.

نمایندگان تاثیرگذار در امر تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف تقدیر می‌شوند

مدیرکل دفتر قوانین و مقررات امور مجلس سازمان اوقاف گفت: در هم اندیشی مشترک سازمان اوقاف و مجلس شورای اسلامی، در آستانه هفته وقف از  نمایندگان تاثیرگذار در امر تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف تقدیر می‌شود.

حسین حامد سقائیان، مدیرکل دفتر قوانین و مقررات امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این مطلب اظهار کرد: هفته وقف، فرصت مناسبی است تا از واقفان و تاثیرگذاران عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در عرصه‌های مختلف قدردانی شود که در این راستا در این نشست از برخی از نمایندگان تاثیرگذار در عرصه ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: این هم اندیشی مشترک با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، نمایندگان محترم و اعضای هیات رئیسه فراکسیون احیای وقف، منزلت امامزادگان و مساجد مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد این سازمان در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

سقائیان با اشاره به این‌که فراکسیون احیای وقف، منزلت امامزادگان و مساجد متشکل از بیش از 250 نفر از نمایندگان است، افزود: طی چند سال گذشته مجلس و نمایندگان محترم کمک شایانی به سازمان اوقاف و امور خیریه در احیای فرهنگ وقف داشته‌اند که جا دارد از تلاش‌ها و خدمات این عزیزان قدردانی شود.

توکلی: وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند، گفت: وقف در طول تاریخ، نقش مهمی در حیات جوامع اسلامی ایفا کرده است.

دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در اسلام و سیره امیر المومنین(ع)، اهتمام ویژه‌ای به وقف شده است خاطرنشان کرد: در طول تاریخ، اوقاف نقش مهمی در حیات  جوامع اسلامی  به خصوص  درامور مختلف خیریه و وقف‌های بهداشتی، تامین منابع آبی، امور فرهنگی و ترویج دین و معنویت داشته است.

وی ادامه داد: مبلغان دینی و مسئولان و متولیان امر باید به مردم نسبت به آینده موقوفات اطمینان بدهند و بگویند که اموال وقفی آن‌ها در مسیر اصلی نیت‌شان به مصرف می‌رسد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه، باید این اطمینان را در مردم ایجاد کند که وقف برای حفظ جامعه، گسترش عقاید و آموزه‌های اسلامی بسیار موثر است.

به گفته این نماینده مجلس، یکی از ویژگی‌ها و اصول نظام حقوقی و اقتصادی اسلام، فرهنگ حسنه وقف است که جایگاه ویژه‌ای در دین ما و مبانی اسلام دارد.

وی با اشاره به این‌که خداوند در قرآن کریم همه مردم را به سبقت گرفتن در کارهای نیک و خیر تشویق می‌کند، افزود: وقف حقیقتی است که اگر به آن به طور دقیق توجه شود و تبلیغ و تبیین درستی نسبت به آن صورت گیرد بسیاری از مشکلات جامعه حل و فصل خواهد شد.

توکلی با تاکید بر این‌که وقف در حقیقت انجام داوطلبانه بخشی از وظایف حاکمیت است خاطرنشان کرد: خدماتی که معمولا واقفان ارائه می‌دهند خدمات عمومی است که وظیفه حکومت است، که واقفان بنا بر خواست خود بخشی از وظایف حاکمیت را تقبل می‌کنند.

وی به وقف در بخش‌های مختلف از جمله مدرسه سازی، ساخت حوزه‌های علمیه، حسینیه برای عزاداری امام حسین(ع) اشاره و تصریح کرد: بیشتر این موارد از وظایف حکومت به شمار می‌آید که واقفان از منابع مالی خود ان را تامین می‌کنند.

به گفته توکلی، این اقدام واقفان باعث می‌شود تا حکومت در انجام وظایف خود با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.

وی دیگر آثار و برکات وقف را تقسیم ثروت و سرمایه دانست و گفت: زمانی که متمولان و سرمایه داران اموال خود را در بین محرومان و افراد بی بضاعت تقسیم می‌کنند این امر ضمن حل مشکلات اقتصادی منجر به تفاهم اجتماعی در بین مردم هم می‌شود./966/د101/ن

ارسال نظرات