۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۹۵۲۵۴
معاون اول قوه قضاییه:

وحدت برای نظام اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک/ جریان های تکفیری نسبتی با اسلام ندارند

خبرگزاری رسا ـ معاون اول دستگاه قضا با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری امت اسلام نیازمند یکدلی و وحدت است، گفت: وحدت شیعه و سنی نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان راهبرد و استراتژی در نظام دینی ما مطرح است و در این میان هر شخصی که این وحدت را مخدوش کند، به عنوان ابزار دشمن عمل کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه در بزرگداشت نواب صفوي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت پنجاه و هشتمین سالگرد شهادت سید مجتبی نواب صفوی، پنج شنبه شب26 دی ماه مراسم گرامی داشت سالروز شهادت این مجاهد انقلابی با حضور جمعی از علما، طلاب، فعالان فرهنگی مشهد و حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و حجت الاسلام ماندگاری برگزار شد.

در این مراسم که در مسجد النبی مشهد برگزار شد، از همسر و خانواده شهید نواب صفوی تجلیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه در این مراسم با بیان این که برای تحقق باید و نبایدهای دین ضمانت های اجرایی وجود دارد، گفت: خودسازی و خود کنترلی اولین ضمانت و اصل برای تشکیل جامعه مبتنی بر دین و قرآن، انجام بایدها و نبایدها اسلام و رعایت حاکمیت دین در زندگی فردی و اجتماعی است به گونه ای که هر فرد باید خود را موظف به اجرای قوانین دینی بداند.

وی با بیان این که در نظام مدیریتی نیز خودکنترلی بهترین نوع ضمانت اجرای قانون و کارآمد ترین نظام کنترلی است، گفت: انسان در نظام دینی باید معتقد باشد که عالم محضر خداست از این رو باید نسبت به تمام و کردارش احساس مسئولیت داشته باشد.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در رابطه با زندگی و سیره امام خمینی(ره) و دیدگاه های ایشان در عرصه های مختلف حقوق، کلام، فلسفه و غیره همایش ها و نشست های بسیاری برگزار شده است؛ با این وجود زیربنای همۀ تفکر، دیدگاه و ابعاد وجودی ایشان همان جمله ای است که آن را عنوان کردند، یعنی «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید».

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان دومین اصل و ضمانت اجرایی برای تمدن و مدنیت اسلامی در جامعه معرفی و تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک طرح نظارت همگانی در جامعه اسلامی است که در آن انسان خود را نسبت به گسترش نیکی و خوبی ها و همچنین نهی از منکر و زشتی ها مسئول می داند.

معاون اول قوه قضاییه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره و عنوان کرد: حقیقت و باطن امر به معروف و نهی از منکر متعلق به خداوند است که در ظاهر از زبان آمر به معروف و ناهی از منکر جاری می شود؛ آمر معروف و ناهی از منکر نیز در مرتبه ای از خلیفة اللهی قرار خواهد گرفت.

برترین معروف ها و بدترین منکرات

وی تصریح کرد: گاهی در پرتو برخی از معروف ها، سایر معروف ها توسعه می یابند و گاه در پرتو برخی از منکرات سایر منکرات فرصت رشد و گسترش می یابند؛ در این میان بهترین و بالاترین معروف که سایر نیکی ها را به رشد می رساند نظام مبتنی بر دین و پست و بدترین منکر نیز نظام طاغوت و مبتنی بر هوا و هوس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در فرهنگ دینی و روایات ائمه (ع) تأکیدات بسیاری بر پرهیز و دوری از ظلم و جور وجود دارد، اضافه کرد: هیچ یک از ائمه اطهار(ع) با ظلم و تأیید حکومت جور و طاغوت کنار نیامدند و نسبت به آن بی تفاوت باقی نماندند بلکه تنها تاکتیک و روش شان در مواجهه با آن تغییر می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به تلاش شهید نواب صفوی در جهت امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: در زمان این شهید مجاهد، منکرات و گناهان بسیاری چون رقاصی، شراب خواری و فساد وجود داشت اما مهمترین منکر که در کنار آن این همه فساد ، فحشا  و بی بند و باری به وجود آمده بود، حکومت طاغوت و ظلم پهلوی بود.

وی تأکید کرد: همان جریانی که تا قبل از انقلاب به دنبال اشاعه طغیان و سلطه بر ایران بود امروز به دلیل از دست دادن عامل خود، یعنی حکومت پهلوی در ایران با روشی نو و جدید و فعالیت رسانه ای، اینترنتی، ماهواره ای و همچنین به وسیله مواد مخدر، مشروبات الکلی و غیره به دنبال همان هدف سابق خود است.

حفظ نظام اسلامی، بالاترین معروف

معاون قوه قضاییه با تأکید بر این که نظام اسلامی اعرف معروف ها است، گفت: نظام اسلامی به دنبال گسترش نیکی و خوبی در جامعه و بر کندن منکرات است که در این میان دشمن نیز با این هدف ما به مقابله برخواسته است؛ راه اندازی جنگ هشت ساله و یا ایجاد چهار هزار شبکه ماهواره ای قابل دریافت در ایران از جمله اقدامات دشمن برای مقابله با اهداف نظام است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به سخن امام خمینی(ره) که حفظ نظام را اوجب واجبات دانسته بودند اشاره و اظهار کرد: هیچ واجب و معروفی بالاتر از حفظ نظام اسلامی نیست زیرا در پرتو این نظام است که فطرت ها و ملت ها بیدار می شوند، اخلاق و عدالت اجتماعی گسترش می یابد؛ مظلومین و مستضعفین دنیا امیدوار می شوند و حاکمیت قرآن و فهم و عمل به آن محقق می شود.

وی شهید نواب صفوی را به عنوان پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر معرفی و به چارچوب حرکت او اشاره و خاطرنشان کرد: حرکت نواب صفوی را می توان در چارچوب مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و همچنین تلاش برای حامیت اسلام و قرآن ترسیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به اهداف دشمن در قبال نظام اسلامی اشاره و عنوان کرد: دشمن قصد دارد جامعه به ویژه جوانان را نسبت به ارزش های دینی و سرنوشت نظام اسلامی بی تفاوت و بی مسئولیت کند و اخلاق، معارف و پایبندی به دین و اسلام را در جامعه از بین ببرد.

معاون اول قوه قضاییه با تأکید بر این که دشمن همواره به دنبال حساسیت سنجی در بین مردم کشورمان است، گفت: احساس مسؤولیت و حساسیت نسبت به ارزش های دین و جامعه باید همواره بین مردم به ویژه نخبگان جامعه وجود داشته باشد.

وی با بیان این که در مسیر این حساسیت و مسئولیت پذیری و امر به معروف و نهی از منکر باید هزینه پرداخت، گفت: طبق روایاتی که از ائمه اطهار(ع) موجود است، انسان مؤمنی که نسبت به معروف و منکر حساس نباشد باید نسبت به ایمان خودش شک کند زیرا مؤمن همیشه نسبت به این گونه مسائل حساس است.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که رموز موفقیت و شکست ما به ترتیب همان رموز شکست و پیروزی دشمن است، گفت: امروز وحدت بین مسلمانان یکی از مهمترین رمز های موفقیت ما و شکست دشمن است؛ دشمن همواره به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی در جوامع اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: جریان های وهابی، سلفی و تکفیری در قالب گروه هایی جاهل با ذهن هایی بسته به عنوان ابزار نظام استکبار در حال جنایت در جوامع اسلامی هستند؛ این جریان ها هیچ انتسابی به مذاهب اسلام ندارند و همچون بهائیت که رابطه ای با تشیع ندارد، توسط انگلیس و استکبار جهای برای تفرقه در بین مسلمانان به وجود آمده اند.

وی با بیان این که در بین شیعیان نیز برخی از رفتارها و سخن ها از روی بی اطلاعی عنوان می شود، تصریح کرد: آنچه را که به عنوان وحدت بین شیعه و سنی مطح می شود، نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان راهبرد و استراتژی در نظام دینی ما مطرح است و در این میان هر شخصی که این وحدت را مخدوش کند، به عنوان ابزار دشمن عمل کرده است./9312/پ201/ج

ارسال نظرات