۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۹۸۲۹۰
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

سخنی با دولت یازدهم/ قرار است چه کسانی را منزوی کنید

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه نوشت: گفتیم شاید پس از شعف پیروزی، آقایان به خود آیند و کمی تعدیل شوند و برای مردم امید‏واری ایجاد کنند، اما از آن‌جا که تعرّض به مرز ارزش‌ها احساس گردید، بنا را بر این گذاشتیم که در حدّ توان، تذکراتی را بیان و به تکلیف دینی خود بپردازیم.
حجت الاسلام نبوي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه کشور، در سرمقاله شماره 174 از ماهنامه مجله مبلغان نوشت:

رییس‌جمهور دولت یازدهم با شعارهای زیبای «اعتدال و تدبیر و امید» در انتخابات به پیروزی دست یافت؛ شعارهای جدید برای بعضی این ذهنیّت را ایجاد کرد که شاید خط‏ بازی و جناح‌گرایی، جای خود را به عقل و منطق داده و این گروه جدید، خردمندانه از دلسوزان نظام با هر سلیقه و هر گرایشی برای پیش‏برد اهداف کشور استفاده کنند.

در همین مدت کوتاه نگرانی‌های زیادی به وجود آمد، که برای رعایت حال افراد جدید، سعی کردیم دعواهای جناحی را به خودشان واگذاریم و گفتیم شاید پس از شعف پیروزی، آقایان به خود آیند و کمی تعدیل شوند و برای مردم امید‏واری ایجاد کنند، اما از آن‌جا که تعرّض به مرز ارزش‌ها احساس گردید، بنا را بر این گذاشتیم که در حدّ توان، تذکراتی را بیان و به تکلیف دینی خود بپردازیم، زیرا در مورد ارزش‌های دینی با کسی تعارف نمی‏‌کنیم:

1. اولین حرکت که نشان دهنده جهت‏‌گیری‌های کلان مدیریتی دولت‌ها است، تعیین وزراء می‏‌باشد؛ در این حرکت (معرفی وزراء به مجلس) بحث‌های مفصلی در صحن علنی و در حواشی مجلس مطرح گردید که از جمله آن‌ها حسّاسیّت درباره ارتباط افراد معرفی شده با فتنه سال 88 بود که وزرای معرفی شده تا چه اندازه طرفداری از فتنه‏‌گران داشته‌‏اند و در نهایت اگر فردِ معرفی شده، جزء باند اصلی فتنه نبود، با رأفت مورد پذیرش قرار می‏‌گرفت.

در این‌جا بایسته و شایسته آن بود که کسانی به عنوان مسؤولین کلیدی نظام انتخاب ‏شوند که در کوران حوادث و خطرات نظام، مردانه و با ایمان از نظام و خون شهداء دفاع کرده و بدخواهان را منکوب ‏کرده باشند و در این معرکه لازم بود برای کسانی که در دوران بروز فتنه سیاست، سکوت کرده و یا رویه «یکی به نعل و یکی به میخ» را پیشه کرده بودند، جایگاهی نباشد. در این حرکت آغازین و مبنایی (معرفی وزراء) هیچ جایگاهی برای مدیران شایستة جناح مقابل در نظر گرفته نشد.

2. از تعیین وزراء به راحتی می‏‌شد فهمید که بناست کشور به دست چه کسانی بیفتد؛ از اینرو انتصاب افراد مسئله‏‌دار در بخش‌های بعدی دولت ادامه یافت به گونه‏ای که گویا مدال پیروزی به طرفدارن «فتنه» اهداء می‏‌گردد.

از سویی نیروهای جناح مقابل خیلی سر سخت و باسرعت حذف می‏‌گشتند و از سوی دیگر تواضع در مقابل دشمنان ملّت آغاز گردید؛ دشمنانی که خون صدها هزار شهید انقلاب بوسیله آنان بر زمین ریخته شده بود. در این رویکردِ کاملاً جدید، به جای اعتماد به توانمندی‌های داخلی، به دست‌های دشمنان چشم دوخته شد، تا شاید گره از کار آنان باز کند.

مناسب است در موضوع «رفتار با دوستان و دشمنان»، خط و مشی اساسی و کلان را از آیات قرآنی جویا و از معارف قرآن بهره گیریم؛ گرچه در این باره آیات و روایات فراوانند، لیکن از باب نمونه به دو آیه و یک روایت اشاره می‏‌کنیم: خداوند متعال در قرآن مجید می‏‌فرماید: «محَُّمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنهَُمْ»؛  «محمد پیامبر خدا، و کسانى که با او هستند بر کافران سختگیر و با یکدیگر مهربان.»[1]

در آیه دیگر می‏‌خوانیم: «لَّا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَالِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فىِ شىَ‏ْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَئةً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلىَ اللَّهِ الْمَصِیرُ»؛  «نباید مؤمنان، کافران را به جاى مؤمنان به دوستى برگزینند. پس هر که چنین کند او را با خدا رابطه‌‏اى نیست. مگر اینکه از آن‌ها بیمناک باشید. و خدا شما را از خودش مى‏‌ترساند که بازگشت به سوى اوست.»[2]

امید آنکه به جای دوستی با دشمنان کمی با خودمان مهربان باشیم. و بجای امید بستن به دشمن، سخن امام صادق علیه‌السلام را سر‏لوحه زندگی قرار دهیم؛ که آن حضرت در توصیف «شیعه واقعی» می‏‌فرماید: «شِیعَتُنَا... لَا یُجَاوَِرُونَ‏ لَنَا عَدُوّاً وَ لَا یَسْأَلُونَ لَنَا مُبْغِضاً وَ لَوْ مَاتُوا جُوعاً؛  شیعیان ما ... با دشمن ما همسایگی نکنند و از بد خواه ما گدایی نکنند، گر چه از گرسنگی بمیرند.»[3]

3. رییس جمهور محترم در گزارش صد روزه فعالّیت‌های دولت (که چندان شباهتی به گزارش نداشت) مطالبی مطرح کردند که احساس می‏‌شد آنها را به عنوان فعّالیّت‌های افتخار آمیز خود قلمداد می‏‌کنند؛ از جمله آن‌ها، آزادسازی فیلم‌های ممنوع شده بود! شاید ایشان احساس کردند این فیلم‌ها خیلی ارزشی و فرهنگ‌ساز بوده که ممنوع شده و برای دفاع از ارزش‌ها سعی نموده‏‌اند که این فیلم‌ها را آزاد کنند، در حالی‌که همه می‏‌دانند این برداشت بیش‏تر به طنزی مضحک می‏‌ماند تا حقیقت. پس اگر این حرکت در راستای دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات مردم نیست (که همه می‌‏دانند نیست) از چه روی رییس جمهور محترم به آن افتخار می‏‌کنند.

4. ایشان از سریع القلم کردن ممنوع القلم‌ها یاد کرده و به آن می‏‌بالند؛ مطلبی که در مورد فیلم‌ها گفته شد دقیقاً در مورد قلم‌ها هم صادق است، گرچه بد نبود ایشان از ممنوع القلم‌ها که به آزاد سازی آنان پرداخته بودند، نام می‏‌بردند تا مردم بدانند آیا چنین افرادی وجود خارجی دارند یا نه و یا اینکه اگر فردی هم یافتند، معلوم شود، چه کسی است؟!

5. رییس جمهور در تبلیغات انتخاباتی و در ابتدای ریاست جمهوری، درباره اهمّیّت قانون و مجلس سخنان زیادی ایراد و دولت سابق را به شدت در این مورد مقصر نشان ‏دادند، گرچه در مواردی هم انتقاد ایشان وارد بود، اما هنوز چند ماهی از ورود به کاخ ریاست جمهوری نگذشته، به جمع اصحاب هنر رفته و مطالبی بیان فرمودند که در بخش‌هایی قابل تأمّل است؛ از اتهامات ایشان نسبت به نظام اسلامی و تعاریف جعلی می‏‌گذریم، لکن این جمله که فرمودند: «خیلی کارت زرد برای این دولت نگران کننده نیست و من به امثال آقای جنّتی‏ به عنوان مدافع حقوق هنرمندان و آزادی افتخار می‏کنم»، نمی‏‌توان گذشت.

بد نیست بدانیم برخی از نزدیکان رییس جمهور هم به انحاء مختلف مجلس و نمایندگان را تهدید می‏‌کنند، که این‌گونه تهدید مجلس و بی اعتنایی به نگرانی‌های نمایندگان، عجیب بنظر نمی‏‌رسد؟! اگر این رویه با ی‏ی‌اعتنایی به مجلس، که تنها مرجع قانون‏‌گذاری نظام است، ادامه یابد، به کجا خواهیم رسید؟!

6. رییس جمهور محترم در فراز دیگری از سخنان خود فرمودند: «ما با همه توان می‏‌خواهیم افراطیون را به انزوا برانیم» این مطلب در حالی مطرح می‌‏شود که عدّه‏‌ای از مجموعه ایشان به طرفداران فرقه‏‌های خائن، همانان که از سویی از نظام اسلامی باج می‏‌گیرند و از سوی دیگر توسط اجانب به‏‌طور گسترده حمایت می‏‌شوند، امتیاز داده و با قول‌های مساعد سعی در آشتی کردن با آنان دارند! دوستان و همکاران ایشان با دلجویی از فتنه‏‌گران و اعطای ریاست‌های ریز و درشت به آنان مدال افتخار می‏‌دهند.

شعار ایشان «آشتی و وحدت در بین آحاد ملت» است. سؤال این است که رییس جمهور چه کسانی را تصمیم گرفته‏‌اند به انزوا برانند؟

آیا همانان نیستند که هشت سال در برابر دشمن با تمام وجود ایستاده، صد‏ها هزار شهید و معلول تقدیم انقلاب کردند؟


آیا همانان نیستند که در کوران حوادث انقلاب برای دفاع از نظام با همه هستی، پا در میدان نهاده و در برابر دشمنان، هزاران سختی و مشکل را تحمّل و با خونِ دل جمهوری اسلامی را بر پا کردند تا عدّه‌‏ای ریاست‌های آن را بر عهده گیرند؟


آیا همانان نیستند که در فتنة سال 88 در برابر توطئة هماهنگ خائنان داخل و همه کشورهای خون‌خوار ایستادند؟

7. در کلمات رییس محترم جمهور و عدّه‌‏ای از مسؤلین جدید، مطالبی در نقد دولت نهم و دهم مطرح می‏‌شود که از باب نمونه به چند مورد از سخنان رییس جمهور محترم اشاره می‌‏کنم:

* «عمده مشکلات اقتصادی به‌خاطر بی‌تدبیری بود».
* «در سال 91 ما تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم».
* «درآمد دولت‌های نهم و دهم، بی‌سابقه بوده است».
* «دولتی که پولدارترین دولت بوده، بدهکارترین دولت نیز بوده است».
* «فقط 32 درصد تعهّدات سفرهای استانی دولت قبل انجام شده است».
* «بخش بزرگی از تورم ما، از مسکن مهر نشأت می‌گیرد».
* «آیا از مردم اجازه گرفته شده است که از جیب فقرا بگیریم و برای عده‌ای مسکن درست کنیم؟».
* «روابط دولت با دنیا در گذشته در حد بسیار پایینی بود».

در پاسخ به این سخنان، باید گفت: گرچه ما دولت نهم و دهم را به هیچ وجه دور از کاستی و اشتباه نمی‏‌دانیم و در زمان همان دولت هم از باب نقد مطالبی را نوشتیم اما:

الف. اگر هر دولتی که بر اَریکه قدرت می‏‌نشیند، دولت‌های قبل را بی‏‌کفایت نشان دهد، مردم را به این نتیجه نمی‏‌رساند که در نظام جمهوری اسلامی هیچ خدمتی اتفاق نیفتاده و همگی ناتوان و ضعیف بوده‌‏اند؟ در حالی‌که خلاف حقیقت بودن آن بر هر فرد منصفی واضح است.

ب. در این صورت آیا سخنان مسئولین ما همانند سخنان ضد انقلاب نخواهد بود؟ آیا هم‌صدا همگی بر طبل نفی کارایی نظام اسلامی نمی‏‌کوبند؟

ج. آیا این‏‌گونه رفتارها با سخنان رییس جمهور در مورد اعتدال و آشتی ملی منافات ندارد؟

د. اگر رویه تخریب این‏‌گونه باز شود، که در این دولت بسیار گسترده‏‌تر از قبل انجام می‏‌شود، آیا در دولت‌های آینده، همین نوع قضاوت درمورد دولت اعتدال انجام نخواهد شد؟

هـ. آیا در کلمات بسیاری از مسؤولین جدید، کینه جویی و انتقام‏‌گیری احساس نمی‏‌شود؟ که اگر چنین احساس شود، برای محبوبیّت آنان مضرّ و در بین مردم با فرهنگ ایران، بزرگوارانه تلقّی نمی‏‌شود.

در پایان در مفهوم روایت مولای متّقیان امام علی علیه‌السلام تأمّل می‏‌کنیم که آن حضرت فرمودند: «اَقْبَحُ اَفْعَالِ الْمُقْتَدِرِ اَلْاِنْتِقَامِ؛  زشت‌‏ترین رفتار فردی که به قدرت رسیده،‏ انتقام‌گیری است.»[4]

-------------------------

پی نوشت:

[1]. 1. فتح/ 29.
[2]. 2. آل عمران / 28.
[3]. تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، نشر جامعه مدرسین، قم، 1404 ق، ص 303.
[4]. غرر الحکم و درر الکلم، تمیمی آمدی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1366ش، ص346./919/د102/ج

ارسال نظرات