۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۰۰۶۱۶

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با پیگیری‌های حقوقی و قانونی سازمان اوقاف، بیش از 400 هکتار از اراضی وقفی به وقفیت بازگردانده شد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تجلیل از حامیان وقف اداره کل ثبت، اسناد و املاک استان قزوین اظهارداشت: خوشبختانه استان قزوین در حوزه فعالیت­های ثبت اسناد تاکنون توانسته است بیش از 100 درصد تعهدات خود را به ثبت برساند .

­­­­­­­­­­­­­­­­وی با اشاره به تعامل با دستگاه­های مختلف از جمله اداره کل منابع طبیعی و اداره اسناد و املاک بیان کرد: با تشکیل کارگروهی با اداره کل منابع طبیعی، بیش از 80 درصد از موقوفات رفع تصرف شده و اسناد مربوطه صادر شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که در حال حاضر بیش از 400 هزار هکتار از اراضی وقفی به موقوفات باز گردانده شده است، از همکاری مدیر ثبت اسناد و املاک استان قزوین در راستای سنددار ­کردن موقوفات قدردانی کرد و افزود: بی‌شک تلاش برای احیای موقوفات، پاداش اخروی را برای کارکنان اوقاف و ثبت اسناد به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام حاتمی بیان کرد: از 32 هزار هکتار از موقوفات منابع طبیعی، 12 هزار هکتار آن به سازمان اوقاف تعلق گرفته و دو هزار هکتار نیز در مرحله دریافت سند است.

550 امامزاده و بقعه متبرکه استان فارس پذیرای مسافران نوروزی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس از برگزاری مراسم سال تحویل در حرم مطهر حضرت سیدعلاالدین حسین(ع) و سید علی بن حوزه(ع) در شیراز و بقاع شاخص شهرستان­های فارس خبر داد و گفت: 550 امامزاده و بقعه متبرکه استان پذیرای مسافران و زائران نوروزی خواهند بود.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به برگزاری طرح آرامش بهاری در ایام نوروز 93 برای مسافرین نوروزی، گفت: این طرح در جوار بقاع متبرکه و مساجد بین راهی و برای پذیرایی از این مهمانان، متناسب با توانایی­های بقاع متبرکه برگزار می­شود.

وی با یادآوری این مطلب که از 28 اسفند 92 تا 15 فروردین 93، این طرح اجرایی می­شود، اظهار داشت: در سال 92، استان فارس رتبه اول طرح را در برگزاری آرامش بهاری کسب کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با تاکید بر این­که برنامه ریزی گسترده­ای انجام شده است و قصد داریم این طرح را بهتر از سال 92 برگزار کنیم، افزود: 550 امامزاده و بقاع متبرکه فارس در این طرح، پذیرای مسافران و زائران نوروزی خواهند بود.

وی استقبال مردمی از طرح خیمه­های معرفت را چشمگیر ارزیابی و تصریح کرد: خیمه­های معرفت افزایش 70 درصدی را خواهد داشت و تعداد 200 نفر از روحانیون و مبلغین متخصص در خیمه­های معرفت بکار گیری می­شوند و پیش بینی می­شود، از 200 روحانی بومی نیز برای این طرح استفاده شود.

حجت الاسلام حسینی مقدم از برگزاری مراسم تحویل سال نو در حرم­های مطهر حضرت سید علاالدین حسین(ع) و حضرت علی بن حمزه(ع) در شیراز خبر داد و اظهار داشت: این مراسم در بقاع شاخص شهرستان­ها نیز برگزار می­شود .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس از برپایی خیمه­های معرفت در تخت جمشید، حافظیه و سعدیه خبر داد و تاکید کرد: خیمه­های معرفت در 32 نقطه استان برپا می­شود که درصدد افزایش آن هستیم که 12 خیمه آن در شیراز خواهد بود.

وی با اشاره به این­که 40 حسینیه شیراز برای اسکان اضطراری مسافران پیش بینی شده است، اضافه کرد: برای سال جدید از همه توان هیئت­های امنا، خدام امامزادگان و خدام افتخاری، مجموعه کارکنان اوقاف استفاده خواهیم کرد و تیم­های ویژه از قبیل اورژانس، نیروی انتظامی، پایگاه بسیج و هلال احمر در جوار بقاع متبرکه ایجاد می­شود.

بانوی بوشهری 20 میلیون ریال اوراق وقف بیمارستان سرطان را خرید

بانوی نیک اندیش بوشهری 20 میلیون ریال اوراق وقف را برای کمک به ساخت بیمارستان سرطان در تهران خریداری کرد.

خانم معصومه سلیمانی ساکن شهر بوشهر از محل فروش اوراق وقفی مبلغ 20 میلیون ریال را خریداری و جهت ساخت بیمارستان تخصصی سرطان اهداءکرد.

حاتمی: طرح شناسایی موقوفات مجهول از سال 93 در کشور آغاز می­شود

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح شناسایی موقوفات مجهول از سال 93 در سطح کشور آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی با بیان این­که استان قزوین نخستین استان در سطح کشور است که توانسته برای تمام املاک وقفی، سند مالکیت دریافت کند و این موفقیت بزرگی است زیرا در طول تاریخ وقف بی­سابقه است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با سازمان منابع طبیعی منعقد کرده است، ابراز داشت: تفاهم با منابع طبیعی اقدام بسیار مبارکی برای موقوفات است و با این اقدام بیش از 80 درصد از مشکلاتی که میان این دو سازمان وجود داشت، مرتفع شد.

حاتمی اضافه کرد: در سطح کشور بیش از 400 هزار هکتار از اراضی وقفی به وقفیت بازگشته که موفقیت بسیار خوبی به شمار می‌رود.

وی با بیان این­که نباید همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را نادیده گرفت، گفت: این سازمان در تحقق اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای بازگرداندن املاک و اراضی موقوفی به حالت وقف، تلاش بسیار زیادی انجام داده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: از 32 هزار هکتار از اراضی وقفی سطح کشور، 12 هزار هکتار به حالت وقف بازگشته و برای دو هزار هکتار آن نیز سند مالکیت صادر شده است.

بانوی نائینی منزل مسکونی خود را وقف ترویج دین اسلام کرد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین از ثبت وقف جدید در این شهرستان خبر داد و گفت: بانویی از اهالی نایین یک دانگ از منزل مسکونی خود را وقف کرد.

احمد جبلی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین اظهار داشت: فاطمه ملا بابایی یک دانگ مشاع از عرصه و اعیان یک باب منزل مسکونی خود را وقف کرد.

وی افزود: این موقوفه با نیت سکونت شخص امام جماعت مسجد جامع و یا متولی آن و نیز روضه خوانی و ترویج دین و شریعت شیعه اثنی عشری در مسجد جامع وقف شده است.

جبلی گفت: این موقوفه از نوع منفعتی بوده و با کسب درآمد حاصله، نیات اجرا می­شود.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر 350 میلیون ریال برآورد شده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین گفت: پنج دانگ دیگر این منزل مسکونی سال­ها پیش توسط برادر مرحوم این واقف، غلامرضا ملابابایی نائینی، وقف شده است.

500 اصله نهال در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه سمنان غرس شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از کاشت 500 اصله نهال در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان سمنان به یاد شهدا و هم‌زمان با هفته منابع طبیعی خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: در راستای اجرای برنامه‌های مشترک اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی این استان، طرح کاشت نهال به یاد شهدا در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان سمنان اجرا شد.

وی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بیش از 500 اصله نهال در سراسر استان سمنان در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان سمنان هم‌زمان با هفته منابع طبیعی کاشته شد تا فضای بصری زیبایی در این اماکن مقدس و متبرک ایجاد شود.

واحدی تصریح کرد: درختکاری سنت حضرت امیرالمومنین، علی (ع) محسوب می‌شود و در روایات بسیاری خوانده‌ایم که این حضرت در ایام کهن‌سالی نیز به کاشت درخت و حفر چاه اقدام می‌کردند و سپس با وقف آن، بخش اعظمی از جامعه اسلامی به ویژه ایتام را از مواهب الهی آن بهره‌مند می‌ساختند.

کتاب «مومن دارا و مومن ندار» با موضوع اقتصاد مقاومتی منتشر شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کتاب «مومن دارا و مومن ندار» را با موضوع تبیین اقتصاد مقاومتی منتشر کرد.

مجتمع فرهنگی پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه مجموعه داستانکهای حدیثی، اقتصادی را تحت عنوان کتاب مومن دارا و مومن ندار را منتشر کرد.

براساس این گزارش، این مجموعه شامل داستانک با مضمون سیره معصومان(ع) با محوریت تشویق به کار، اهمیت توجه به ساماندهی دنیا و امور مادی و رفاهی و ... تالیف شده و با توجه به نامگذاری سال1392 به نام حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی و در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیرامون اقتصاد مقاومتی به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است برای دریافت و دانلود این کتاب می توانید به لینک http://mfso.ir/uploads/Collectionexhibition/momendara.zip مراجعه فرمایید./966/د102/ع

ارسال نظرات