۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۰۸۷۵۹

چند خبر کوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ مدیر پیگیری امور پروژه های عمرانی دفتر مقام معظم رهبری در بازدید از پردیس سینمایی بهمن سنندج این پردیس را الگویی مناسب برای کار و مدیریت جهادی در کشور عنوان کرد.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ در این بازدید که مهندس ازهاری معاون برنامه ریزی استانداری کردستان نیز حضور داشت، «امین مرادی» رئیس حوزه هنری استان کردستان گزارشی کامل از روند بازسازی این پردیس سینمایی را ارائه داد.

مرادی با تقدیر و تشکر از معاون برنامه ریزی استانداری کردستان در توجه به مقوله فرهنگ و هنر استان  گفت: پردیس سینمایی بهمن سنندج هم اکنون با سه سالن سینمایی مجهز به سیستم صوت دالبی و چند منظوره و سیستم پخش دیجیتال با امکانات روز و فضاهای جانبی شامل کلاس های آموزشی، گالری تخصصی، کافی شاپ، کافی نت مجهز به سیستم مکانیزه فروش بلیت با گنجایش 760 صندلی به عنوان بزرگترین و مجهزترین پردیس سینمایی غرب کشور از سال 91 فعالیت خود را مجددا آغاز کرده است.

وی افزود: این پردیس هم اکنون به عنوان کانون اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری استان توانسته است خلع موجود دراین خصوص را تا حدود زیادی در استان مرتفع کند.

محمدرضا شمعی مدیر پیگیری امور پروژه های عمرانی دفتر مقام معظم رهبری با تبریک انجام چنین پروژه ای در استان کردستان گفت: بازدید از این پروژه خستگی فعالیت روزانه را از من گرفت و احساس شادمانی کردم.

وی با ارزشمند توصیف نمودن کار صورت گرفته افزود: بسیار خوشحالم که این پروژه بسیار زیبا و در خور شأن و جایگاه مردم هنر دوست و فرهنگی کردستان در مرکز استان با عزم و مدیریت جهادی به سرانجام رسیده و امروز به عنوان نماد و الگویی از کار با برنامه و مدیریت را در پروژه های عمرانی شاهدیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ارتقای شاخص های فرهنگی در استان کردستان بعد از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان کردستان افزود: قطعا در معرفی الگوهای برتر کشوری، پردیس سینمایی بهمن سنندج می تواند به عنوان الگویی مناسب برای بازدید مدیران پروژه های ملی مطرح و معرفی گردد.

مدیر پیگیری امور پروژه های عمرانی دفتر مقام معظم رهبری گفت: این پروژه توانسته است بخشی وسیع از نیازهای فرهنگی شهرستان سنندج و استان کردستان را مرتفع نماید و با متمرکز نمودن فعالیت های فرهنگی وهنری زمینه های همگرایی بین هنرمندان را نیز فراهم نماید.

وی با تقدیر از رئیس حوزه هنری استان کردستان و مدیران استان خاطرنشان کرد: امیدوارم تجربه این مدیریت جهادی در دیگر پروژه های استان نیز لحاظ گردد.

کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی برگزار می‌شود

با تلاش واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گلستان اولین کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی با حضور محمد قاسمی‌پور امروز 17 خردادماه در محل سالن اجتماعات حوزه هنری استان گلستان برگزار می‌شود.

رییس حوزه هنری گلستان در خصوص نحوه برگزاری این کارگاه گفت: در این کارگاه یکروزه، مباحث مقدماتی توسط مدیر مرکز فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان های حوزه هنری آموزش داده می شود و در آینده نیز دوره تکمیلی آن برگزار خواهد شد.

نقی محمدنژاد در ادامه افزود: ایجاد بستر مناسب جهت رشد و شکوفایی علاقمندان، جذب و پرورش نویسندگان متعهد و ترویج و گسترش فرهنگ پایداری و مقاومت از جمله اهداف برگزاری این کارگاه به شمار می‌رود.

 لزوم نگاه های تازه به واقعه 15 خرداد

در نشست تخصصی 15 خرداد در آیینه خاطرات و اسناد که سه‌شنبه 13 خردادماه برگزار شد، محمد صادق فیض نویسنده یکی از مجلدهای کتاب روز شمار 15 خرداد گفت: با برداشتن نگاه های رسمی از واقعه 15 خرداد، شاهد نگاه های تازه تر و تحلیل های جدیدی خواهیم بود، هر چند که از این واقعه 50 سال گذشته است.

نشست تخصصی 15 خرداد در آیینه خاطرات و اسناد با حضور علیرضا قاهری مفرد عکاس روزنامه پست تهران در سال 42، محمد صادق فیض یکی از نویسندگان مجموعه کتاب های روز شمار 15 خرداد، هدایت‌الله بهبودی مدیر دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری و میرزاباقر علیان نژاد پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست قاهری مفرد که در واقعه 15 خرداد سال 42 موفق به عکاسی از این رویداد شده بود، گفت: اکنون که بعد از گذشت سال ها به واقعه 15 خرداد و عکس هایی که توانستم از آن بگیرم فکر می کنم، به این نتیجه می رسم که این کار از عهده من ساقط بود و دست الهی و خون جوانانی که شعار خمینی رهبر را سر دادند، باعث گرفتن این عکس ها شد.

وی با اشاره به نحوه عزاداری در تهران و در سال 42، بیان داشت: در آن سال ها تمام دسته های عزاداری به میدان بهارستان می آمدند و از آنجا به سمت تکیه سید هاشم در محله شاه آباد سابق می رفتند دسته های عزاداری بعد از سینه زنی و عزاداری در این تکیه، به سمت مخبر الدوله و خیابان های لاله زار و سعدی می رفتند.

قاهری مفرد افزود: بزرگترین دسته عزاداری در تهران، دسته طیب حاج رضایی بود که در محرم سال 42 در میدان بهارستان شعار خمینی رهبر را سر داد.

وی در تشریح حادثه 15 خرداد سال 42، گفت: صبح روز واقعه من به دفتر روزنامه که در آن مشغول به کار بودم رفتم و قرار شد به دلیل بیماری یکی از همکاران برای مصاحبه به ساختمان مخابرات در میدان توپخانه سابق بروم اما بعد از خروج از ساختمان روزنامه، متوجه تعطیلی مغازه ها و غیرعادی بودن فضا شدم.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: مصاحبه برای ساعت 9 صبح با شرکتی ژاپنی در ساختمان مخابرات اعلام شده بود و علاوه بر من تعداد دیگری از روزنامه نگاران نیز حضور داشتند اما مصاحبه سر ساعت مقرر برگزار نشد و این درحالی بود که سفارتخانه مزبور به دلیل وجود شرایط خاص از حضور این گروه خارجی در ساختمان مخابرات ممانعت کرده بود.

قاهری مفرد اضافه کرد: مصاحبه انجام نشد و بعد از گذشت مدتی، خبرنگارانی که در اتاق مصاحبه حضور داشتند، ناگهان با شنیدن شعار الله اکبر، خمینی رهبر و صدای گلوله پشت پنجره رفتند 3 کامیون نظامی به سمت میدان توپخانه آمده بودند و نیروهای خود را در عرض خیابان قرار داده و دستور تیراندازی صادر کردند.

وی افزود: زمانی که خبرنگاران رو به خیابان در حال مشاهده اتفاقات بودند، من در پشت سر آنها به روی صندلی رفتم و بدون این‌که زاویه دید مناسبی داشته باشم، دوربین خود را بالا بردم و 9 فریم عکس گرفتم در حالی که که هیچ کس متوجه عکاسی من نشد و من هم حلقه فیلم را در جوراب خود پنهان کردم.

قاهری مفرد بیان داشت: به دلیل تیراندازی، تا ساعت دو بعد از ظهر اجازه خروج از ساختمان مخابرات به ما داده نشد در خروج از ساختمان کیف من بازرسی شد و حلقه های فیلمی که در کیف همراه خود داشتم، تحویل داده و خارج شدم اما بازرسان مخابرات متوجه حلقه فیلمی که در جوراب خود پنهان کرده بودم، نشدند.

این عکاس پیشکسوت افزود: بعد از خروج از مخابرات به سمت دفتر روزنامه پست رفته و دوربین را در آنجا گذاشتم در راه بازگشت عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس را دیدم و او از من خواست اگر عکسی از واقعه آن روز را دارم در اختیارش بگذارم در ابتدا از این کار امتنا کردم اما با اصرارش حلقه فیلم را به او دادم که بعد از چاپ، عکس ها را به مدیر مسئول آسوشیتدپرس تحویل دادیم و او نیز همان شب، عکس ها را به پاریس ارسال کرد.

وی در پایان صحبت های خود با تاکید مجدد بر این‌که کاری که انجام داده، با خواست خدا بوده است، گفت: چند روز بعد از گذشت واقعه 15 خرداد عکس هایی که از آن روز گرفته بودم، به چاپ رسید.

در ادامه این نشست محمد صادق فیض نویسنده یکی از مجلدهای کتاب روز شمار 15 خرداد با اشاره به این که نهادهای معدودی به موضوع 15 خرداد پرداخته اند، گفت: این نپرداختن شاید به این دلیل است که گروه های سیاسی و اجتماعی متعددی در این حادثه حاضر نبوده و افراد زیادی نیز در 15 خرداد سال 42 برای نقد وقایع آن روز حضور نداشتند از اسناد باقی مانده از حادثه آن روز می توان به خاطرات افراد و مدارکی که در سازمان های رژیم گذشته و مطبوعات خارجی درج شده، اشاره کرد.

فیض ادامه داد: در بازگویی وقایع آن روز، روزنامه ها و مجلات کشور، اخبار یکسانی را پوشش دادند و بخش غیر دولتی و خصوصی به این موضوع نپرداختند که این یکی از آفت های مربوط به رخداد 15 خرداد می شود.

این نویسنده با اشاره به این‌که با برداشتن نگاه های رسمی از واقعه 15 خرداد، دیگران هم به آن ورود پیدا می کنند، گفت: با مشارکت افراد و گروه های مختلف، شاهد نگاه های تازه تر و تحلیل های جدیدی خواهیم بود هر چند که از این واقعه 50 سال گذشته است.

وی ادامه داد: باید دست های بسیاری را به کمک طلبید تا نکات تازه ای یافت شود و اگر برای بخش خصوصی هم این امکان فراهم گردد، به کشف نکات تازه تری منجر خواهد شد اما تا به حال این اتفاق رخ نداده و تنها حوزه هنری و مرکز اسناد به طور رسمی به این موضوع پرداخته اند.

فیض خاطرنشان کرد: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری تاکنون توانسته قدم های بلند و مثبتی در این راه بردارد و اسناد پراکنده ای را از خبرگزاری های مختلف داخلی و خارجی جمع آوری و احیا کند که کار بزرگی در نوع خود بوده است.

مومنی شریف: اثر ماندگار در خدمت فکر و اندیشه جاودانه است

رییس حوزه هنری معتقد است اثر هنری وقتی ماندگار و جاودانه می شود که در خدمت فکر و اندیشه جاودانه باشد و کسانی که به جاودانگی می اندیشند باید به این مسئله توجه کنند.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه «سوگواره رنگ ها» به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: معتقدم در روزگار ما امام خمینی(ره) هدیه خداوند و آسمان بود ایشان روح کلی یک ملت شد و همه ملت وجود و عشق خودشان را در سیمای این مرد آسمانی دیدند.

رییس حوزه هنری با اشاره به هنرمندانی که در زمینه فرهنگ و هنر انقلاب خلق اثر کردند، تصریح کرد: هنرمندان ما نخستین کسانی بودند که به امام(ره) عشق ورزیدند و در روزگاری که مشکلات و خطرات زیادی وجود داشت همه آن خطرات را به جان خریدند و تصویر و اندیشه های امام را بیان کردند و بعد از تاسیس جمهوری اسلامی از نزدیک با امام خمینی(ره) دیدار داشتند و فرمایشات ایشان را سرلوحه کار خود قرار دادند.

این نویسنده انقلاب در ادامه گفت: در طول این 30 و چند سال انقلاب فرهنگی هنرمندان ما در این زمینه آثار زیادی خلق کردند که بابت این آثار ممنون آنان هستیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه و کارگاه سوگواره رنگ ها در ایام ارتحال امام (ره)، اظهار کرد: خوشبختانه در عرصه جدید، هنرمندان جوان همانند هنرمندان پیشکسوت و در پیروی از آنان راه انقلاب اسلامی را ادامه می دهند و آثار خود را با بیان و دریافت های جدید و به روزتر عرضه می کنند، که این حرکت قابل شکرگزاری و تمجید است.

رییس حوزه هنری در ادامه گفت: خوشبختانه به خاطر فن آوری جدید، دسترسی مخاطبان به آثار هنری و فرهنگی آسان تر شده است و همانند قدیم اثر هنری در گالری ها و فضای محدود قرار نمی گیرد که دسترسی به آنها مشکل باشد.

به گفته مومنی شریف، در حال حاضر علاقه مندان به آثار هنری با هر گرایش و تفکری می توانند به محصولات فرهنگی و هنری دسترسی داشته باشند و مدیران هم وظیفه دارند این راه را برای هنرمندان و مردم هموارتر کنند.

وی برگزاری نمایشگاه سوگواره رنگ ها را امیدوار کننده دانست و گفت: امیدوارم این نوع نمایشگاه ها در طول سال هم برگزار شود و تنها برای این ایام و مناسبت ها نباشد، معتقدم وقتی اثری تولید شود خود به خود راه خودش را پیدا می کند تا در دسترس عموم مخاطبان قرار گیرد.

مومنی شریف در پایان گفت: اثر هنری، وقتی ماندگار و جاودانه می شود که در خدمت فکر و اندیشه جاودانه باشد، امیدوارم کسانی که به جاودانگی می اندیشند به این مسئله توجه کنند.

شایان ذکر است، نمایشگاه و کارگاه آموزشی سوگواره رنگ ها 11 و 12 خرداد به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) در برج میلاد برگزار شد که محسن مومنی شریف نیز از این نمایشگاه بازدید کرد.

آثار هنری این نمایشگاه 18 خردادماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

توحید معصومی: تمرینات گروه های نمایشی استان ها آغاز شده است

مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: هر جشنواره‌ای قوانین و چهارچوب‌های خود را دارد و جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه نیز از این قاعده مستثنی نیست و خط مشی‌های خود را دارد.

توحید معصومی مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این‌که موضوعاتی همچون توجه به ارزش‌های دینی و باورهای اعتقادی، ارزش‌های انقلابی و دفاع مقدس و همچنین مفاهیمی چون ایثار، شهادت و امید از جمله مضامینی هستند که مورد حمایت حوزه هنری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: هنرمندانی که موضوعات مورد نظر را با شناخت از فرهنگ بومی و اقلیمی خود به صحنه ببرند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی گفت: اگر اثر مناسب و با کیفیتی در استان‌ها تولید شود با کمال میل عوامل آن برای اجرای عمومی در یکی از تماشاخانه‌های حوزه هنری به تهران دعوت خواهند شد.

معصومی با اشاره به این‌که گروه‌های تئاتری مراکز استانی حوزه هنری برای حضور موفق در جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر سوره‌ی ماه، با جدیت تمرینات خود را پشت سر می‌گذارند، گفت: استقبال از بیست و سومین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره‌ی ماه بسیار بالا بود و اکنون با اعلام نتایج ارزشیابی و بازخوانی متون، گروه‌های استانی تمرینات خود را با جدیت برای حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند ما نیز در مرکز هر آنچه در توان داشته باشیم برای کمک به گروه‌های متقاضی، به کار خواهیم گرفت.

وی همچنین به برخی اعتراضات نسبت به نتایج ارزش‌یابی متون اشاره و تصریح کرد: در هر جشنواره‌ای به هرحال افرادی هستند که ممکن است از نتایج اعلام شده، خشنود نباشند و این، طبیعی است شاید برخی از هنرمندان، هنوز اهداف و خط مشی‌های حوزه هنری را نشناخته‌اند هر جشنواره‌ای قواعد خاص خود را دارد و حوزه هنری نیز برای جشنواره‌هایی که برگزار می‌کند، اهداف خاصی را دنبال می‌کند که اگر کسی با این اهداف همسو نیست، مسلما نمی‌تواند وارد جریان این رویداد شود که البته اشکالی هم ندارد.

وی اضافه کرد: خرسندیم و به خود می‌بالیم که جشنواره‌ تئاتر سوره‌ی ماه چنان اعتباری یافته که برای حضور در آن، تلاش‌ها و رایزنی‌های فوق‌العاده‌ای می‌شود اما تا وقتی کسی نتواند همسو با اهداف حوزه هنری حرکت کند نمی‌تواند همراه با این جریان باشد.

این کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: اگر در بعضی مواقع از برخی هنرمندان استان‌های مختلف متونی خارج از موضوع فراخوان دریافت می‌شود، قابل پیش‌بینی است اما متاسفانه گاهی این اشتباه از طرف برخی معدود از مسئولین واحدهای هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری نیز سر می‌زند که به راستی جای تعجب دارد.

معصومی گفت: حوزه هنری، نهاد تازه تاسیسی نیست که در درک و تشخیص اولویت‌های آن دچار خطا و اشتباه شویم جشنواره‌ سوره‌ی ماه نیز جشنواره‌ی نوپایی نیست با همه‌ این‌ها تعجب می‌کنم چرا کسانی که سالیان سال در استان خود با حوزه هنری همکاری داشته‌اند، متونی را به دبیرخانه‌ سوره‌ ماه فرستاده‌اند که همسو با اهداف حوزه هنری نیست گو این‌که شاید در سال‌های گذشته، موارد مطروحه، برایشان تبیین نشده است.

وی با تاکید بر این‌که تئاتر کشورمان جشنواره های زیادی دارد، عنوان کرد: هنرمندان به‌راحتی می‌توانند نسبت به موضوع دلخواه و دغدغه‌های ذهنی‌شان و شرایط اجتماعی حاضر، آثارشان را به این جشنواره‌ها ارسال کنند اما عرف و حدود جشنواره‌ سوره ماه کاملا مشخص است.

مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این‌که فراخوان بیست و سوم جشنواره‌ تئاتر سوره‌ ماه بر اساس نظرات و خواسته‌های مراکز استانی تنظیم شده است، اظهار داشت: امسال قبل از اعلام فراخوان جشنواره از هنرمندان و مسوولین واحد نمایش مراکز استانی نظرخواهی شد و طی نشست‌هایی به یک جمع‌بندی مناسب رسیدیم اغراق نخواهد بود اگر بگوییم فراخوان جشنواره‌ امسال در برگیرنده‌ بیشترین خواسته‌ها و ایده‌های مراکز استانی نسبت به دوره‌های قبل است اما باز هم می‌بینیم که دوستان ما در مراکز استانی دچار اشتباه می‌شوند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: بسیار ناامیدکننده است که یک مسئول کارشناس حوزه هنری، متنی خارجی بدون هیچ تناسبی با اهداف جشنواره را به دبیرخانه پیشنهاد کند از سوی دیگر برخی می‌پندارند اثر ارسالی‌شان کاملا بدون نقص است در صورتی که وقتی یک کارشناس ساده نیز آن نمایش‌نامه را بخواند متوجه نارسایی‌های آن می‌شود فکر می‌کنم بهتر است به جای گلایه‌های واهی، کمی با خود خلوت کنیم اشتباهات و نارسایی‌های کارها و انتخاب‌های خود را بپذیریم.

گفتنی است بیست و سومین جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه، مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود که پیش از آن، با برگزاری پنج جشنواره‌ منطقه‌ای، آثار نمایشی استان مشخص و انتخاب می‌شوند.

قربانی: پسوند جایزه امیرحسین فردی به جشنواره داستان انقلاب اضافه شد

حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و در جهت شناسایی و پرورش نویسندگان و جوانان متعهد هنرمند و خلق آثار ارزشمند ادبیات داستان انقلاب، هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب را برگزار می کند.

علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری درباره هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب گفت: با توجه به این که مرحوم امیر حسین فردی دبیر 5 دوره این جشنواره و از طراحان اولیه آن و معلم دلسوز داستان و ادبیات انقلاب اسلامی بوده است، تصمیم گرفته شد این جشنواره با نام جایزه امیرحسین فردی برگزار شود.

وی ادامه داد: البته جشنواره داستان انقلاب تغییر نام و روش نداده است، بلکه با پسوند (جایزه امیرحسین فردی) و برای ادای دین به این نویسنده شهیر انقلاب برگزار می شود فراخوان عمومی جشنواره مانند سال های گذشته اعلام شده است و به برگزیدگان جایزه اهدا می شود.

قربانی همچنین با اشاره به مسائلی که در دوره های پیشین جشنواره درباره موضوع آثار برای شرکت کنندگان پیش می آمد، عنوان کرد: هر سال این سوال برای برخی از شرکت کنندگان در جشنواره پیش می آمد که آیا داستان انقلاب مختص اتفاقات سال 57 و ایام پیروزی انقلاب اسلامی است برای حل این مشکل طی جلسات کارشناسی که با کارگروه جشنواره داستان انقلاب داشتیم مقرر شد که آثار هفتمین دوره این جشنواره با موضوعاتی همچون مسایل و اتفاقات سال های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب؛ حوادث و رویدادهای پس از انقلاب همچون کودتای نوژه، حادثه طبس، درگیری های کردستان؛ سنگ اندازی های گروه های معاند پس از انقلاب همچون ترورها، فتنه ها، منافقین؛ تأثیر انقلاب در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایه همچون بیداری اسلامی؛ تهدیدهای پیدا و پنهان دشمنان انقلاب و فرصت های به دست آمده در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دریافت شود.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری همچنین از انتشار آثار برگزیده دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب خبر داد و گفت: انتشارات سوره مهر تمام آثار برگزیده دوره های پیشین جشنواره داستان انقلاب که تا به حال به چاپ نرسیده اند را تا پیش از برگزاری هفتمین دوره جشنواره منتشر می کند.

وی همچنین از طراحی تندیس جشنواره داستان انقلاب خبر داد و گفت: تندیس هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب به گونه ای طراحی می شود که نام امیر حسین فردی نیز در آن حک شده باشد.

شایان ذکر است هفتمین جشنواره داستان انقلاب در چهار بخش رمان بزرگسال، رمان نوجوان، داستان کوتاه بزرگسال و داستان کوتاه نوجوان برگزار می شود.

گفتنی است زمان ارسال آثار حداکثر تا تاریخ  1 آبان ماه  1393 در نظر گرفته شده است و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز 3 بهمن ماه 1392 برگزار می شود.

علاقه مندان برای مشاهده فراخوان، ثبت نام و شرکت در جشنواره می توانند به این آدرس مراجعه کنند.

حجت الاسلام دعایی از نمایشگاه آیینه نهضت 1551 بازدید کرد

حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات صبح امروز یکشنبه 11 خرداد از نمایشگاه آیینه نهضت 1551 در حوزه هنری بازدید کرد.

در بازدید از این نمایشگاه، هدایت الله بهبودی، کامور بخشایش و اعضای دفتر مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری حضور داشتند.

حجت الاسلام دعایی بعد از دیدار از نمایشگاه آیینه نهضت 1551 در سخنانی با اشاره به این‌که در واقعه 15 خرداد سال 42، جوان 22 ساله ای بود که تازه پا به عرصه روحانیت در کرمان گذاشته بود، گفت: مرکز ثقل حرکت امام خمینی(ره) در آن سال شهرهای قم و تهران بود اما تحرکاتی نیز در بعضی شهرستان ها به وجود آمده بود من توفیق حضور در صحنه تاریخ ساز حرکت امام(ره) در واقعه 15 خرداد را نداشتم اما به مثابه یک جوان علاقمند که به تازگی به فضای روحانیت پا گذاشته بود، از حرکت های امام هم بی بهره نبودم.

وی ادامه داد: هنگامی محضر امام خمینی را به طور مستقیم درک کردم که از کشور خارج شده و به نجف نقل مکان کرده بودم و در آنجا موفق به بهره گیری از محضر ایشان شدم.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به برنامه های استعماری رژیم شاه که بعد از رحلت آیت الله بروجردی پیشوای بزرگ جهان تشیع درصدد انجام آن ها بود، اشاره کرد و افزود: رژیم شاه به دلیل نفوذ زیاد آیت الله بروجردی در اجرای برنامه های خود احتیاط می کرد تا عکس العمل حوزه علمیه و اقشار مذهبی مردم برانگیخته نشود زمانی محمدرضا شاه در پیامی به آیت الله بروجردی عنوان کرده بود که همراه با تحولات جهانی لازم به انجام اقداماتی هستیم و آیت الله بروجردی نیز در مقام پاسخ به او این طور بیان کرده بود که علاوه بر اقداماتی که می خواهید انجام دهید به این نکته هم توجه داشته باشید که این کشورها حکومت خود را از سلطنت به جمهوری تغییر داده اند که این سخن نشان دهنده آگاهی آیت الله بروجردی از اوضاع سیاسی آن دوران بود.

دعایی اضافه کرد: شاه بعد از فقدان آیت الله بروجردی دو راه را در پی گرفت: انتقال مرجعیت از ایران به نجف و ایجاد فاصله در میان بزرگان قم.

وی با اشاره به این‌که یکی از پایه گذاران مرجعیت حضرت امام خمینی بوده است، گفت: بعد از سقوط رضا شاه و محدودیت حوزه علمیه، به تعداد محدودی از روحانیون اجازه پوشیدن لباس روحانیت داده شد به همین دلیل امام خمینی تصمیم به ایجاد پایگاه نیرومند مذهبی و مرجعیت قدرتمندی گرفت.

دعایی خاطرنشان کرد: امام بعد از آشنایی با آیت الله بروجردی او را با سه تن از مراجع بزرگ قم آشنا و آنها را قانع می کند تا پذیرای او در قم باشند آیت الله بروجردی به عنوان زعیم جهان تشیع وارد قم می شود و علمای بزرگ قم نیز با او همراهی می کنند این سیاستی بود که حضرت امام در پیش گرفته بود.

وی با بیان این‌که هزار نیروی عشایر لرستان با آیت الله بروجردی همراه شدند، ادامه داد: آیت الله بروجردی به عنوان شخصیتی تاثیر گذار در قم مطرح شد و بخش هایی از اهداف امام در مقابله با توطئه هایی که می توانست جهان تشیع را تهدید کند عملی شد اما باز هم تمام آنچه که به طور کامل مد نظر ایشان بود، محقق نگردید.

دعایی با ذکر این‌که حضرت امام(ره) هرگز اجازه برخورد علنی با آیت الله بروجردی را نمی داد، افزود: امام خمینی(ره) تا پایان حیات آیت الله بروجردی در جلسات درس او شرکت می کرد اما در کنار این همراهی و سازگاری برنامه هایی نیز برای آینده داشت و در نظر داشت طیف بزرگی از شاگردان را در مکتب عرفان و فقه و اصول بپروراند تربیت نیروهای بالقوه نیز از دیگر برنامه ها و اهداف امام(ره) بود.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به اقدامات رژیم شاه بعد از رحلت آیت الله بروجردی اشاره کرد و گقت: رژیم شاه بعد از فقدان آیت الله بروجردی، صحنه را خالی دید و اقدام به تغییر قانون انجمن های ایالتی و ولایتی و حذف قسم به قرآن کرد امام در مقابل این حرکت، برنامه های ارشادی خود را آغاز کرد و با برگزاری نشست های مختلف با علمای هم طراز خود مخالفت خود را در مقابل برنامه های رژیم شاه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به هدفمندی امام در برنامه های خود، رژیم شاه در زمینه قانون انجمن های ایالتی و ولایتی عقب نشینی کرد که این پیروزی برای امام محسوب می شد حضرت امام خمینی(ره) با هشدار به این‌که نباید از این پیروزی به خود غره شویم بلکه باید نیرومندتر حرکت کنیم، به دنبال برقراری ارتباط بیشتر و محکم تر با تهران و دیگر شهرهای کشور شد.

دعایی بیان داشت: امام خمینی(ره) در توصیه به روحانیون سراسر کشور از آن ها خواست هرچند برنامه ای هم ندارند جلسات هفتگی در میان خود ایجاد کنند زیرا این حرکت هشداری برای رژیم شاه خواهد بود که روحانیون ارتباط معناداری با یکدیگر دارند امام به کانون هایی که این چنین شکل گرفته بودند پیشنهاداتی ارائه می داد و برنامه هایی هم ارسال می کرد.

وی با بیان این‌که جلسات هفتگی طلاب در قم هم شکل گرفته بود، افزود: امام خمینی(ره) تاکید بر دیدار طلاب دیگر استان ها با یکدیگر داشتند تا از میان این دیدار و گفت و گوها، فردی به عنوان نماینده انتخاب شود و برنامه های مختلف را در دیگر شهرها تزریق کند با این شیوه جلساتی غیر رسمی و در عین حال تاثیرگذار برپا شد و ثمره این حرکت هم در قیام 15 خرداد خود را نشان داد.

دعایی با ذکر این‌که امام قبل از واقعه 15 خرداد به وعاظ جلسات عزاداری محرم در سراسر کشور تاکید بر افشاگری اقدامات رژیم شاه کرده بود، گفت: به دلیل وجود طیف جوانمردان در تهران، بزرگترین هیات های عزاداری در این شهر حضور داشتند و یکی از معروفترین آن ها هیات طیب حاج رضا بود از این هیئات خواسته شده بود تا در راه امام حسین فرزندش روح الله را با سردادن شعارهای متناسب همراهی کنند بهره گیری از هیئات عزاداری یکی از موفق ترین برنامه های امام قبل از واقعه 15 خرداد سال 42 بود.

این روحانی کشورمان بیان داشت: این اقدامات مردمی رژیم شاه را به وحشت انداخت و باعث شد تا امام خمینی بازداشت شود بعد از بازداشت امام(ره) حرکت های خودجوش مردم باعث شد رژیم شاه با مردم به مقابله بپردازد بعد از واقعه 15 خرداد با تلاش و برنامه ریزی دقیق یاران امام، رژیم مجبور به آزادی امام از زندان شد.

دعایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: رژیم شاه به تصور این‌که سرکوب 15 خرداد، مردم را سرخورده کرده است، امام را آزاد کرد اما با آزادی بنیانگذار انقلاب حرکت جدیدی با سخنرانی معروف امام آغاز شد و این حرکت سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

تاریخ جنگ تحمیلی از نگاه یک زن؛ فرنگیس، بانویی در شهر شما منتشر می شود

مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر تاریخ و خاطرات شفاهی از اتمام نگارش خاطرات فرنگیس حیدر پور امدادگر، پرستار و عضو خانواده شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی خبر داد.

این نویسنده خاطرات شفاهی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که خاطرات فرنگیس حیدر پور را به سفارش دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری به نگارش در آورده است، گفت: خانم حیدرپور به دلیل آن که در کرمانشاه زندگی کرده است از آغاز جنگ تحمیلی تا عملیات مرصاد و پایان آن حضور داشته و خاطرات بسیاری از آن دوران دارد.

وی ادامه داد: ایشان در جنگ تحمیلی یک سرباز عراقی را به هلاکت رساند و یک سرباز دیگر را اسیر گرفت برادران و خواهر خانم حیدرپور نیز همگی از جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی هستند و بر اثر مین گذاری های عراقی ها در منطقه مجروح شده و به شهادت رسیده اند.

فتاحی تصریح کرد: کتاب فرنگیس، بانویی در شهر شما به نوعی بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی 8 ساله ایران و عراق است که از زبان یک زن روایت می شود فرنگیس حیدرپور در کل زمان جنگ حضوری شجاعانه داشته و در نقش های مختلف همچون پرستار، امدادگر در کنار رزمندگان بوده است او همچنین در زمانی که مردان روستایشان به جنگ می رفتند همچون یک مرد به دل عراقی ها می رفت و برای زنان روستا آذوقه تهیه می کرد.

وی با اشاره به این‌که کار نگارش خاطرات فرنگیس حیدرپور به پایان رسیده است، عنوان کرد: احمد دهقان ویراستاری اثر را انجام داده است و در حال جمع آوری تصاویر برای بخش پایانی کتاب هستیم و به زودی برای ویراست نهایی و چاپ در اختیار انتشارات سوره مهر قرار می گیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان: کتاب های حوزه هنری دراختیار فیلمسازان جوان قرار می گیرد

هفتمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان ایران، عصر روز شنبه 10 خرداد با تقدیر و تجلیل از مدیران سابق انجمن سینمای جوان اردبیل و فیلمسازان برگزیده به کار خود پایان داد.

دراین مراسم حبیب ایل بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به کتاب های تولید شده حوزه هنری گفت: با هماهنگی صورت گرفته با حمزه زاده، معاون هنری حوزه هنری و مدیرعامل سوره مهر، کتاب های آموزشی سوره مهر در خصوص فیلم و فیلمسازی را دراختیار فیلمسازان جوان ایران قرار می دهیم.

وی افزود: این کتاب ها می تواند در راستای ارتقای دانش فنی و تکنیکی فیلمسازان جوان، موثر باشد.

درپایان این برنامه که با حضور فرهاد قائمیان بازیگر، حجت الاسلام سرداری رییس شورای شهر اردبیل و ساسان ناطق رییس حوزه هنری استان اردبیل درسینما حافظ اردبیل برگزارشد، از تعدادی از فیلمسازان استان که دارای افتخارات بین المللی هستند ازجمله حسن قهرمانی، مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل با اهدای لوح و هدیه ای تقدیر شد.

رحیم‌پور ازغدی: انقلاب تجسم معنویت در ساحت جمعی را تبلور داد

همایش دو روزه امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر، عصر روز یکشنبه 11 خردادماه با حضور حجت الاسلام سید عباس نبوی، یوسفعلی میرشکاک و حسن رحیم پور ازغدی در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید عباس نبوی در ابتدای سخنان خود در این همایش با بیان این‌که در سال های اخیر نسبت به مبانی امام خمینی(ره) بی‌توجهی بسیاری صورت گرفته و  هر روز سکوت نسبت به این مبانی گسترده‌تر می‌شود، گفت: تاریخ تمدن نوین ما با مبدا امام شکل گرفت و این کم‌‌توجهی در ابعاد گوناگون به امام این پرسش را ایجاد می‌کند که ما به کدام سمت پیش‌ می‌رویم.

وی اضافه کرد: طرح مباحث بنیادی از سوی رهبر انقلاب نیز با ترافیک سیاسی و طرح شعار و تبلیغات روبه‌رو شده و به آن در حد طرح شعارها و تبلیغاتی محدود بسنده می شود.

نبوی با اشاره علاقه شخصی به حضرت امام خمینی افزود: پدر و پدربزرگ من در قیام 15 خرداد نقش‌های بسیار مؤثر داشتند در زمان مبارزه حضرت امام بسیار کوچک بودم ولی همراه با بستگانم و پدرم در مکان‌هایی که حضرت امام حضور داشت، می رفتم.

وی با طرح این سوال که فرق امام خمینی با دیگر مراجع در چیست، خاطرنشان کرد: اگر مبانی که امام مطرح کرده نزد متفکران قبل از او بود چرا آنان نتوانستند این مبانی را به کار گیرند و اگر امام این مبانی را آورده است این مبانی چه بوده اند.

نبوی با بیان این‌که بررسی مبانی امام در دو بعد جامعه‌شناسی و روانشناسی مطرح می شود، گفت: بعد جامعه‌شناسی‌ امام این بودکه فرصت‌های اجتماعی در زمان او به وجود آمد و بعد روانشناسی حرکت امام با توجه به نظریه کاریزماتیک ماکس وبر قابل بررسی است.

وی معتقد است اولین شاخص و اصول فقه امام ارجحیت ادله فقهی او بر ادله اجتهادیش است.

در ادامه این مراسم یوسفعلی میرشکاک شاعر پیشکسوت کشورمان با حضور دراین همایش گفت: امام خمینی در نظر من پس از فردوسی بزرگترین حقیقت ادب و فرهنگ ما ست با این تفاوت که فردوسی پایه آیین شهریاری را ریخت اما امام(ره) به برج و باروی آن پرداخت.

میرشکاک با بیان این‌که امام برای میلیون‌ها و میلیاردها انقلاب نکرد، افزود: امام برای به در بردن کسانی که اهل انتظار و واماندگی بودند و نه آن ها که طمع پول و مال داشتند، انقلاب کرد.

این شاعر آیینی کشورمان در ادامه بیان داشت: امام خمینی همچون اساطیر بود و نسل ما و انقلاب و جنگ او را «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری» توصیف کرد در واقع روح الله اسم قالب در جهان است.

وی ادامه داد: امام با پیامبر اسلام نسبت باطنی حیرت انگیزی دارد و آنچه که از او باقی ماند درست مثل میراث پیامبر است10 سال حکومت امام راحل و 23 سال حکومت پیامبر شباهت زیادی به هم دارد.

وی با اشاره به قرار دادن واژه جمهوری در کنار واژه اسلامی گفت: امام خمینی می‌دانست که این دو واژه دو پدیده هستند که هر یک دیگری را نقض می‌کند امام راحل در دوره نزاع با چهل پنجاه نیروی معارض درگیر بود غرب که دید کاری از پیش نبرده جنگ با صدام حسین را به راه انداخت.

میرشکاک با اشاره به این‌که افق امام خمینی افق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بود، گفت: امام اگر اهل دنیا بود، راضی به جانشینی فرزندش سید احمد می شد تا جایی که بارها بنی صدر و شهید رجایی نیز این درخواست را تکرار کردند اما او زیر بار نرفت امام قدرت را برای خود و خاندانش نمی خواست.

این شاعر کشورمان در پایان سخنانش بیان داشت: افق اهل ولایت شهادت است و ما هم باید افقمان را شهادت قرار دهیم هرگونه وِلایت بدون ولایت، شیطانی است.

در ادامه این مراسم رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی ابراز داشت: سه رویکرد حاکم در خصوص بحث نهادسازی دین وجود دارد: اول این‌که دین به عنوان نهادحاکم به رسمیت شناخته نمی شد، در رویکرد دوم دین نهاد اجتماعی شناخته نمی شود و در رویکرد سوم دین، نهادی اجتماعی در عرض دیگر نهادها قلمداد می شود انقلاب این رویکردها را پس زد و دین را به عنوان نهادی حاکم و نهادساز معرفی کرد.

وی با بیان این‌که انقلاب در باب «نهاد دینی سازی» و این‌که دین یک نهاد در عرض نهادهای دیگر نیست، تلاش بسیاری کرد، بیان داشت: انقلاب تجسم معنویت در ساحت جمعی را تبلور داد، معنویت اگر بخواهد وارد مناسبات اجتماعی شود باید تجسم عدالت بیابد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می خواهیم بگوییم امام با طرح نهادسازی دینی در این عصر تمام نظریات جامعه شناختی را رد کرد، یک بعد مذهب انسان شناسی دینی بوده است و بعد دیگر آن جامعه شناسی دینی بعد انسان شناسی دینی به این مسائل می پردازد که ریشه های مذهب در نهادهای اجتماعی چه بوده است و تاریخ تکمیل آن از کجا آغاز شد در قرن 19 و 20 از دید زیباشناختی، طبیعت گرایی و این‌که ریشه دین در جادو است و ..... حرف هایی بود که در خصوص انسان شناسی مذهبی طرح می شد، تمام این موارد با انقلاب اسلامی زیر سئوال رفت.

ازغدی افزود: حوزه دوم، حوزه جامعه شناسی مذهب است که به تکمیل مذهب کاری ندارد به تأثیر جامعه در دین و تأثیر دین درجامعه می پردازد اما وجه الهی دین را پس می زند، پس از آن جامعه شناسی مذهب در خصوص مباحث تأثیر دین در سیاست و نهادهای سیاسی سخن گفتند این گرایش نیز سخیف تر از دیگر گرایش ها بود در این سه نگرش که به رابطه نهاد و مذهب پرداخته اند بیش از این طرحی مطرح نشده است، باقی مباحث در حاشیه این مطالب طرح شده اند.

 رحیم پور ازغدی با طرح این پرسش که سه مقوله عقلانیت، معنویت و عدالت قبل از انقلاب در نگاه قالب ونگاه غرب چگونه دیده می شد؟ گفت: شما وقتی از نهادسازی در جامعه سخن می گوید باید تکلیف خود را در مقابل دین و عقلانیت مادی مشخص کنید در این دیدگاه جهان تمدن ساز، جهان بی دین است در اصل جهانی که دین باور باشد نمی تواند تمدن ساز باشد، در این دیدگاه به اسم عقلانیت هر چه غیر علمی است را جادو تصور می کنند در این شرایط از انسان شروع می کنند که از او تقدس زدایی شود زیرا در این نگرش دین چیزی جزء جادو و خرافه نیست و داده های عرضه می کند که با نگاه علمی قابل اثبات نیست.

 وی افزود: در این شرایط عقلانیت در خدمت نفس قرار می گیرد در حالی که عقلانیت اسلامی اولا اهدافش عقلانی است، دوما این عقلانیت نفس را نیز مدیریت می کند اما عقلانیت مدرن دروغ و تقدس را از جامعه می گیرد.

ازغدی با بیان این‌که پست مدرن اعتراف به شکست مدرنیته است نه چیزی جلوتر از آن، گفت: با وجود نگاه مدرن و پست مدرن نمی توان به دین حقیقی رسید این بازگشت به دین که پست مدرن مطرح می کند شباهت هایی با دین حقیقی دارد اما همان دین حقیقی نیست دین حقیقی یعنی درذات عالم خدا را ببنیم اما در پست مدرن این عالم را سرد و بی روح و زشت می داند و نگاه دینی را به آن اضافه می کند یعنی در این نگاه دین در جامعه اصالت ندارد و تنها یک مفهومی است که در جامعه ساخته می شود در این نگاه برای آنکه از فردی جهان فرار کنیم و خودکشی نکنیم باید به دین رجوع کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر به چیزی جز ابزار و تکنیک قائل شدید باز هم مبنای تمدن سازی دینی در عصر جدید را از ریشه می زنیم این‌که بگوییم تکنیک غرب در هیچ ساحتی از آن قابل تفکیک نیست و هیچ شأنی از آن را نمی توان با هیچ شأنی از دین پیوند زد در این عصر تشکیل نهادسازی دینی امکان پذیر نخواهد بود این دیدگاه در نسل جوان متدین ما یأس ایجاد می کند.

 وی در خصوص سومین مقوله حاکم بر جهان قبل از انقلاب که امام آن را تغییر داد، گفت: در حوزه عدالت نیز وقتی از جهان بدون دین حرف می زنند عدالت نیز سکولار می شود اما در حوزه نظری بر آن عدالت سکولار هم باقی نماندند و به سمت سود شخصی حرکت کردند در علوم اجتماعی هر چه بیشتر جلو آمدند فلسفه اجتماعی و نظریات کلان از بین رفته و هدف آن ایجاد سود بیشتر برای افراد بوده است.

رحیم پور ازغدی در پایان به دیگر ویژگی های نگاه معنوی امام اشاره کرد و گفت: امام هم از عقلانیت، عدالت و معنویت را تعریف کرد، امام را در بعد حاکم و ولی فقیه، فیلسوف و عارف که در بردارنده سه مقوله عقلانیت، معنویت و عدالت است نگاه کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در نگاه قبل از انقلاب، جهان سراسر زشت بود که باید گریم می شد اما در نگاه امام هر چه در عالم است مخلوق خداست و به هر چه نگاه کنی باید مظهر محبت خدا را ببینی، هدف غایی نیز خدا است، از منظر امام تمام این عالم مظهر یک عشق است، عشق خدا به خودش، اگر شقاوت هم در عالم است به این دلیل است که برخی مصداق کمال را اشتباه گرفته اند و گرنه همه به دنبال کمال هستند.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت:  آنهایی که اهل عرفان حقیقی هستند هر لذتی را به خدا بر می گردانند این معنویت در عرصه اجتماعی به عدالت منجر می شود و در ساحت تفکر نیز به عقلانیت دینی می انجامد امام اگر از نهادسازی دینی حرف می زند از سیر الی الله خارج نمی شود و فعالیت اجتماعی را نیز جزئی از این سیر می داند، همچنین امام به دنبال شریعت آسان بود، یعنی امام به دنبال این بودند که شریعت و فقه برای ان است که انسان به راحتی به دین و خداوند برسد البته این امر از راحت طلبی غرب مجزا است.

میرشکاک: متاسفانه شعر آیینی تحت تاثیر روضه ها و نوحه هاست

یوسفعلی میرشکاک با اشاره به برگزاری جلسات انجمن شعر آیینی حوزه هنری، گفت: متاسفانه وجه معنایی شعر آیینی ما تحت تاثیر روضه ها و نوحه ها است و خوب است شخصیتی مانند آیت الله جوادی آملی برای شاعران آیینی کلاس درس برپا کنند.

یوسفعلی میرشکاک شاعر آیینی و پیشکسوت کشورمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به برگزاری مستمر جلسات انجمن شعر آیینی حوزه هنری، اظهار کرد: این جلسات بر روی شاعران جوان و شاعران با تجربه تر تاثیرگذار بوده است، البته آموزش باید مستقیم تر و فشرده تر از این حرف ها باشد.

وی ادامه داد: شعر آیینی دو وجه دارد، یکی از حیث صورت شعری و دیگر از حیث معنا متاسفانه وجه معنایی شعر آیینی ما تحت تاثیر روضه ها و نوحه ها است و بیشتر حول وقایعی که مداحان و روضه خوانان نقل می کنند و اغراق شده، می گردد.

این شاعر آیینی کشورمان خاطرنشان کرد: در جلسات شعر آیینی هر هفته بحث داریم که برداشت ها و دانسته ها از وقایع تاریخی و مذهبی ضعیف است شخصیت حضرت فاطمه(س) تنها این نیست که در را به پهلویش زده اند و فدک را از ایشان گرفته اند برای بسیاری از زنان در طول تاریخ چنین اتفاقاتی رخ داده است و یا خیلی ها تشنه از دنیا رفته اند و تنها ویژگی امام حسین(ع) تشنه شهید شدنشان نبوده است.

شاعر کتاب زخم بی‌بهبود با انتقاد از این که بسیاری از شاعران آیینی کشور دانسته های دینی و مذهبی شان کم و ضعیف است، گفت: تا به حال یک حدیث به زبان شعر از شاعران آیینی جوان نشنیده ام که نشان دهد این جماعت امام حسین(ع) را می شناسند تنها تخلیه شدن و گریه و زاری است و گاهی هم به سمت اشعار موهوم و با اغراق بسیار می روند.

میرشکاک با بیان این که از دوران صفویه به بعد شیعیان روبه روی اهل سنت صف آرایی کردند، عنوان کرد: از همان زمان از هر دو طرف(تشیع و اهل سنت) شروع کردند به شاخ و برگ دادن به موضوعات و رویدادهای تاریخی و احادیث زیادی جعل شد که در هیچ کدام از کتب تاریخی قبل از صفویه موجود نیست.

نویسنده ستیز با خویشتن و جهان با تاکید بر شباهت قیام امام خمینی(ره) با قیام امام حسین(ع)، گفت: امام حسین(ع) اگر قیام نمی کرد خاندان اهل بیت(ع) فراموش می شدند، همانطور که امام خمینی(ره) اگر قیام نمی کرد و در سال 57 و پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه نمی رسید در قرن جدید از دین و مذهب و سنت هایمان کنده شده بودیم و دیگر این حرف ها مطرح نبود متاسفانه بسیاری از شاعران آیینی مفهوم و علل حرکت های تاریخی را نمی دانند و تنها به شنیده هایشان از مراسم های عزاداری و نوحه خوانی ها اکتفا می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بهترین راه برای تصحیح نگاه شاعران آیینی به وقایع و رویدادهای دینی و مذهبی، این است که کلاس هایی بدون هیچ دغدغه و جلوه گری و از روی متون اساسی تشکیل دهیم و به معرفی اهل بیت(ع) بپردازیم البته کار دشواری هم نیست و راحت می توان چنین کاری را پیش برد پیشنهاد می کنم شخصیتی همچون آیت الله جوادی آملی کلاس هایی در حوزه هنری برای شاعران آیینی تشکیل دهند و از فضائل، مناصب و زندگی اهل بیت(ع) بگویند، شاید سخنانی شخصیتی مانند ایشان بر روی شاعران تاثیر بگذارد.

میرشکاک همچنین با انتقاد از رایگان بودن کارگاه های انجمن شعر آیینی حوزه هنری، عنوان کرد: برخی از جماعت روشنفکر که نه سواد دارند و نه شعرشان شعر است کلاس درس برگزار می کنند و هزینه های هنگفتی از هنرجویان دریافت می کنند و مخاطبان زیادی هم به کلاس هایشان می آیند و باورشان می شود که شعر همین است یکی از بزرگترین اشتباهات ما همین بوده که کلاس های انجمن شعر آیینی را رایگان برگزار کردیم و مخاطبان به دلیل این که بهایی برای کلاس ها ندادند، قدر آن را ندانستند و به دنبال یادگیری در این کلاس ها نبودند.

نمایشگاه سوگواره رنگ ها در برج میلاد برپا می شود

کارگاه آموزشی و نمایشگاه آثار نقاشی با نام سوگواره رنگ ها روزهای 11 و 12 خردادماه در برج میلاد برپا می شود.

نمایشگاه سوگواره رنگ ها به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و با مشارکت ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) متشکل از آثار نقاشی بهترین نقاشان 30 استان کشور برپا می شود.

همزمان دراین برنامه دو روزه کارگاه های آموزشی نقاشی برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در این کارگاه ها شرکت و در کنار اساتید و هنرمندان از تجربیات ایشان استفاده نمایند.

از مهمترین بخش های این برنامه حضور حبیب الله صادقی در نمایشگاه است که به طور زنده به خلق اثر می پردازد.

حبیب الله صادقی از نقاشان شناخته شده در عرصه نقاشی با موضوعات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری درباره او می گوید: نقاشی انقلاب همواره تداعی گر تلاش‌های افرادی چون حبیب‌الله صادقی است.

شایان ذکر است این کارگاه و نمایشگاه روزهای یکشنبه و دوشنبه، 11 و 12 خردادماه از ساعت 9 صبح الی 8 شب در برج میلاد تهران آماده استقبال از هنرمندان و علاقه مندان به هنر نقاشی است.

نمایشگاه آیینه نهضت افتتاح می شود

نمایشگاه آیینه نهضت(1551) شامل عکس و تصاویر و اسناد مربوط به قیام 15 خرداد سال 42 یکشنبه 11 خرداد ماه افتتاح می شود .

کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی نمایشگاهی به مناسبت 15 خرداد در نگارخانه عالی برگزار می کند.

این نمایشگاه شامل عکس و تصاویر و اسناد مربوط به 15 خرداد سال 42 است که امسال پنجاه و یکمین سالگرد آن برگزار می شود به همین علت نام (1551) یا آیینه نهضت را برای نمایشگاه انتخاب کردند.

در این نمایشگاه 200 عنوان کتاب (با موضوعات خاطرات و طرح های تحقیقاتی 15 خرداد) از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و تخصصا واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی این دفتر، در این نمایشگاه رونمایی می شود.

طبق فرمایشات امام خمینی(ره)، پانزده خرداد یک روز نیست، یک تاریخ است یک تاریخ سراسر شکوهمند که برای همیشه باید جاودانه نگه داشته شود.

از دیگر برنامه های این نمایشگاه سایت اطلاع رسانی 15 خرداد 42 است که به صورت مجازی مقالات، عکس ها، فیلم ها و دیگرآثار هنری را در معرض نمایش عموم قرار می دهد.

شایان ذکر است، نمایشگاه (1551، آیینه نهضت) یکشنبه 11 خرداد ساعت 10:30 صبح افتتاح می شود و تا 13 خرداد برای علاقه مندان در نگارخانه عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برپا است./966/د102/ی

ارسال نظرات