۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۱۲۰۳۶
حجت الاسلام حسناتی:

قرآن رزق معنوی انسان برای رسیدن به مدینه فاضله است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در نجف آباد گفت: آن چه در زمان ظهور سبب رسیدن انسان به درجه کمال و استفاده کامل از عقل خواهد شد، بهره مندی از آیات نورانی الهی است.
حجت الاسلام حسناتي، امام جمعه نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد صبح امروز در کتابخانه اشراق نجف آباد، با اشاره به این که قرآن از جمله رزق های معنوی انسان در این دنیا است، گفت: زمانی که رزق بشر آیات قرآن شود، زمینه ظهور و رسیدن به مدینه فاضله فراهم خواهد شد.

وی بهره مند شدن انسان از آیات قرآن را سبب کمال عنوان کرد و افزود: در زمان ظهور بشر از عقل خود چنان استفاده خواهد کرد و به کمال نهایی خواهید رسید و این ثمره و نتیجه بهره مندی از آیات نورانی الهی است که سبب خواهد شد رزق انسان توحید و قرآن شود.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه پیرامون طعام و رزق انسان در این دنیا بیان داشت: وقتی خداوند می فرماید «فَلْیَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ‏ طَعَامِهِ‏»، به انسان دستور می دهد تا به آن چه می خورد، نظر کند که همان تفکر و اندیشه است چون از عوامل مؤثر بر وجود انسان، همین طعام و رزق است.

وی با اشاره به این که از جمله عوامل مؤثر بر گفته ها و اندیشه های هر فرد، رزقی است که استفاده می کند، افزود: هر چه وارد بر بدن می شود، تأثیر گذار است.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با اشاره به صفت هو الرزاق خداوند که اختصاص و حصر را می رساند گفت: فقط رزاق اوست و بقیه افراد به واسطه وجود خداوند متعال است که می توانند این رزق و روزی را به بقیه برسانند.

وی در ادامه افزود: قوانین رزق در عالم دنیا هر کس به اندازه مخصوص و تکوینی قرار داده شده است و حکمت تقدیر رزق در میان انسان ها یا برای تلاش و جهد و یا برای دوری انسان از طغیان است.

امام جمعه نجف آباد با بیان این که عالم طبیعت رزق جسم انسان است، بیان داشت: از ویژگی های رزق دنیایی قلیل و هم چون ابزار بازی در این دنیا می ماند. 

وی در ادامه ابتلا و امتحان، ظرفیت پایین و غرور انسان هم چون قوم بنی اسرائیل در برابر نعمت های الهی را از جمله عللی عنوان کرد که در میزان رزق هر قومی مؤثر است.

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به آیاتی از قرآن درباره ویژگی های رزق مادی دنیایی گفت: خداوند در آیاتی هم چون آیه «کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ»، حلال، طیب، و رزق الله بودن و دوری از رزق شیطان همانند ربا از جمله ویژگی های رزق انسان در این دنیا است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به سخنی از امام علی(ع) که فرمودند، آنچه سبب برکت در زندگی انسان می شود، پول طیب و طاهر است، افزود: آن چه سبب شد کوفیان با شعار توحید، حجت خدا و امام معصوم را به شهادت برسانند، آن بود که روزی حلال خدا را حرام کرده و رزق حرام خورده بودند.

وی در ادامه بیان داشت: حرام کردن رزق حلال خداوند سبب خبث طینت انسان خواهد شد و همانند آتشی در درون انسان است و این رزق حرام به اول شخصی که ضرر می زند، شخصیت و کرامت خود فرد است.

امام جمعه نجف آباد با بیان این نکته ظریف که انسان در زمین با رزق الهی، معصیت خدا را می کند، گفت: خداوند این نعمت ها را برای رسیدن انسان به کمال نهایی در اختیار او قرار داده است و این رزق ها را برای رسیدن به رزق های بالاتر در دنیا و عمل صالح باید استفاده کرد و نباید این نعمت ها را در راه فساد، طغیان، اسراف و تبعیت از راه های شیطان استفاده کرد.

وی شکر نعمت را مصرف کردن نعمت در جهتی دانست که نعمت بخش خواسته است و ذکر لفظی به تنهایی وقتی این رزق سبب انجام عملی نیک نشود، بی فایده است./1306/پ202/ب

ارسال نظرات