۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۱۲۲۲۹

دفتر ششم جستارهایی در میراث اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه مرثیه پژوهی آذربایجان دفتر ششم جستارهایی در میراث اسلامی به قلم رحیم نیکبخت منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به تازه های نشر قرار گرفت.
دفتر ششم جستارهايي در ميراث اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دفتر ششم جستارهایی در میراث اسلامی شامل مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، اسناد و متون تحت عنوان ویژه نامه مرثیه پژوهی است که به قلم رحیم نیکبخت از پژوهشگران برجسته تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی ایران به تازگی بزیور طبع آراسته شده است.


این کتاب، مجموعه‌ای است از مقالات، یادداشت‌ها و اسناد و موضوعات مربوط به میراث دوره اسلامی، ‌با محوریت مرثیه پژوهی که پیدایش ادبیات مرثیه ترکی در رثای سالار شهیدان و شهدای کربلا و آذربایجان و آران ایران جمهوری فعلی آذربایجان به آغاز رواج تشیع در آنجا باز می‌گردد.


این ادبیات ایرانی در این خطه همزمان با تلاش صفویان برای دستیابی به قدرت، اولین نمونه‌های خود را ارائه داده است ضمن اینکه ادبیات مکتوب ترکی در دامان فرهنگ و تمدن ایرانی قدم به عرصه وجود گذاشته است. ادبیات مرثیه بیش از هفتاد درصد ادبیات مکتوب ترکی آْذری را تشکیل می دهد و برای نشان دادن عمق و ارتباط آذربایجان و اران و زبان آن با ایران و هویت ایرانی گویاترین گواه است.


پژوهش‌ها، میراث ماندگار، گزارش و مصاحبه، معرفی کتاب و مرثیه سرایان جزو فهرست مطالب این کتاب هستند که در 496 صفحه از سوی انتشارات سفیراردهال در سال 93 منتشر شده است. شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی 511462 می‌باشد.


گفتنی است، رحیم نیکبخت میرکوهی متولد سراب، در حال حاضر همکاری نزدیکی با مرکز اسناد انقلاب اسلامی دارد و در تدوین خاطرات و وقایع مشاهیر، بزرگان، علما و فرهیختگان مناطق مختلف به ویژه آذربایجان فعالیت دارد.


« زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبائی » و « زندگی و مبارزات آیت الله شهید دکتر محمد مفتح » از مهمترین آثار این پژوهشگر است، همچنین جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات و مروری بر زندگینامه آیت‌الله مروج از جمله عناوین پژوهش های این نویسنده و مورخ است./935/ت602/س

ارسال نظرات