۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۱۳۳۶۹

طرح توسعه طالبیه، پروژه‌ای که در حد شعار باقی ماند

خبرگزاری رسا ـ طرح توسعه حوزه علمیه تاریخی طالبیه تبریز پروژه ای بود که 5 سال پیش مطرح شد اما در همان حد باقی ماند و اجرایی نشد.
حوزه علميه طالبيه حوزه علميه طالبيه تبريز مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، شاید بتوان حوزه علمیه طالبیه تبریز را یکی از بزرگترین، تاریخی ترین و تأثیرگذارترین مراکز علوم دینی جهان اسلام یاد کرد، این حوزه علمیه نماد فقاهت خطه آذربایجان، مهد پرورش علما و علامه هایی چون امینی، طباطبایی، جعفری، تبریزی، سبحانی و ستارگان پرفروز دیگری که افتخار سپهر تشیع اند.

 


سال 1389 بود که خبری مسرت‌بخش مایه خوشنودی علما، فضلا و مردم مؤمن و متدین منطقه آذربایجان شرقی شد، «طرح توسعه حوزه علمیه طالبیه تبریز اجرایی می شود» اما پس از گذشت 5 سال طرح توسعه حوزه علمیه تاریخی طالبیه تبریز پروژه ای بود که تنها در حد شعار باقی ماند و اجرایی نشد.

 

بنابر این گزارش، پس از سال ها، طرح توسعه مدرسه طالبیه تبریز، مطرح شده بود و این مهم، با عنایت به جایگاه تاریخی و جغرافیایی آن، نیازمند همت هوشمندانه و عزم هماهنگ مسؤولان امر بوده است تا هم طرحی نو درانداخته شود هم عظمت گذشته آن حفظ شود و هم جوابگوی نیاز امروز باشد، اما صد حیف و هزاران افسوس که عزم لازم برای این امر وجود نداشت.

 


آن دوران حجت الاسلام سیدی‌ثانی، مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز بود و با ابتکار عملی خاص مدیران شهرداری و شورای شهر تبریز را درگیر این پروژه بزرگ کرد، حتی جلسات متعددی در حوزه و شهرداری در این خصوص برگزار و طرح مطالعاتی و توجیهی آماده شد، تا جایی که پس از پیگیری های مداوم و بازدید شهردار کلانشهر تبریز از طالبیه، طرح توسعه در شورای شهر مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

 


مدیر وقت حوزه علمیه طالبیه در مصاحبه ای که با خبرنگار رسا در تبریز داشت؛ اعلام کرد: در دیدار شهردار و شورای شهر تبریز با آیت الله مجتهدشبستری، طرح توسعه حوزه علمیه تاریخی طالبیه مطرح شد که با استقبال اعضا روبرو بود و در نهایت با تصویب این طرح، قرار شد 250 میلیارد ریال برای تملک زمین های اطراف حوزه علمیه طالبیه در مسیر ورودی خیابان شهید مطهری(راسته کوچه) اختصاص یابد.

 


بودجه ای که نه تنها تخصیص نیافت، بلکه تمامی توافقاتی که حوزه با شهرداری تبریز در راستای توسعه حوزه علمیه تاریخی طالبیه داشته بود، رو به فراموشی گذاشت و تمامی تلاش های کمیته مطالعاتی و عملیاتی طرح توسعه در عمل بی فایده جلوه کرد.

 


یکی از نمادهای فقهی تبریز فراموش خواهد شد

 


حجت الاسلام سیدحسین سیدی ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: پس از این‌که بنده از سوی ریاست عالی حوزه های علمیه استان مأمور پیگیری این طرح در تبریز شدم، جلسات متعددی با شهردار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز برگزار کردیم که با استقبال رو به رو شد، اما از همان ابتدا مسأله تملک زمین‌ها مورد اصلی بحث بود.

 


وی ادامه داد: در آن زمان 250 میلیارد ریال برای تملک زمین های مسیر ورودی خیابان شهید مطهری (راسته کوچه) مورد توافق شد، اما در عمل چیزی محقق نشد و امروز شاهدیم که گودبرداری هایی در این زمین‌ها صورت گرفته که خبر از ساخت پروژه‌ای بلندمرتبه در مسیر ورودی حوزه علمیه طالبیه می دهد.

 


حجت الاسلام سیدی‌ثانی ادامه داد: در صورت احداث ساختمان های بلندمرتبه در مسیر ورودی حوزه علمیه طالبیه، عملا پروژه توسعه این مرکز بزرگ علوم اسلامی نیز مسکوت خواهد ماند، افزون بر این‌که یکی از نمادهای فقهی و دینی کهن‌‍‌شهر تبریز در پشت این ساختمان ها و برج های تجاری و مسکونی لوکس پنهان و فراموش خواهد شد.

 


بودجه‌ای برای طرح توسعه طالبیه تخصیص نیافته است

 


شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: از همان ابتدا که این طرح از سوی مدیران حوزوی مطرح شد، معلوم بود که تملک زمین های مورد نظر بودجه‌ای کلان می طلبد، البته اگر امروز این امر قرار باشد اجرایی شود، به یقین بودجه‌ای به مراتب بیشتر از برآورد آن سال ها مورد نیاز است.

 


وی خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته نیز این طرح آنگونه که باید در صحن شورا مطرح نشده و به تبع آن امسال در ردیف بودجه شهرداری مبلغی برای این امر مورد تصویب قرار نگرفته است.

 

طرح توسعه طالبیه ضرورتی انکارناپذیر برای تبریز است

 


همچنین حجت الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار رسا در تبریز با بیان این‌که طرح توسعه حوزه علمیه طالبیه باید از سال ها پیش آغاز می شد، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند همت و کار مضاعف متولیان حوزوی و مسؤولان استانی برای بازیابی جایگاه حقیقی حوزه علمیه تبریز هستیم.


حجت الاسلام نظری با تأکید بر این‌که احیای نقش تاریخی تبریز ضرورت امروز فعالیت حوزه های علمیه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: دورانی که هزاران طلبه از همسایگان شمالی ایران، قفقاز و آسیای میانه برای تحصیل در علوم دینی به شهر تبریز سفر می کردند، را نباید فراموش کرد، از این رو طرح توسعه طالبیه ضرورتی انکارناپذیر در حوزه فرهنگی، دینی و اجتماعی شهر تبریز محسوب می شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات