۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۲۱۷۹۲۶
سرپرست حجاج ایرانی خبر داد؛

انتخاب استادان سطح عالی حوزه به عنوان روحانیان کاروان‌ها

خبرگزاری رسا ـ سرپرست حجاج ایرانی از انتخاب استاد سطح عالی و جوان حوزه به عنوان روحانیان کاروان‌ها خبر داد و گفت: روحانیون کاروان‌ها که از افراد برجسته و استادان سطوح عالی و جوان حوزه انتخاب شده اند، از امکانات آموزشی روز بهره‌ می‌گیرند.
حجت الاسلام سيدعلي قاضي عسکر سرپرست حجاج ايراني و نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، عصر روز دوشنبه در جمع زائران اعزامی استان قم به حج تمتع با گرامیداشت دهه کرامت به اهداف تشکیل جلسه آموزشی ـ توجیهی زائران ایرانی پرداخت و هدف اصلی آن را آگاهی زائران از مسائل روز حج و کشور عربستان دانست.

 

وی حج را سفری استثنایی دانست و شرایط اعزام را بسیار سخت اعلام کرد و افزود: متاسفانه به دلیل کاهش سهمیه حج، امسال 61 هزار و 500 نفر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و این روند تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

اعزام تمامی زائرانی حدود 18 سال طول خواهد کشید


سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: مسؤولان سعودی وعده داده‌اند با پایان یافتن طرح توسعه حرمین شریفین در دو سال آینده سهمیه‌ها افزایش خواهد یافت، اما با وجود افزایش سهمیه‌ها زمان اعزام تمامی زائرانی حدود 18 سال طول خواهد کشید و این وضعیت برای بسیاری از زائران سخت و دشوار خواهد بود.

 

وی خطاب به زائران قمی، گفت: امروز قرعه به نام شما افتاده است پس این فرصت را قدر بدانید و با آگاهی کامل به این سفر بروید به گونه‌ای که در هنگام بازگشت دستان شما پر از معنویت باشد و حسرت فرصت از دست داده را نخورید.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به افزایش قیمت حج در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: همزمان با افزایش نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌های حج بودیم، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را با سازمان حج وزیارت انجام دادیم تا کمی از این بارسنگین از زائران برداشته شود به گونه‌ای که در سال گذشته حدود دو میلیون 100 هزار تومان به زائران عودت داده شد و امسال نیز این مبلغ به حدود دو میلیون و 500 هزار تومان رسید.


بعثه مقام معظم رهبری، مدافع حقوق زائران است


وی افزود: زائران عزیز بدانند بعثه مقام معظم رهبری، مدافع حقوق آن‌هاست و از همه توان خود برای دفاع از حقوق زائران استفاده خواهد کرد تا آن‌ها حجی آرام و مطلوب را به جا آورند و هرگز با مشکلی روبه‌رو نشوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: خوشبختانه در حج امسال کیفیت خدمات افزایش یافته است و بازرسان ما از امکانات تهیه شده گزارش‌های مختلفی تهیه کرده‌اند که این ادعا را ثابت می‌کند، از این‌رو افزایش کیفیت هتل‌ها و مجموعه خدمات را در حج امسال شاهد خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: البته یک نکته‌ای که زائران عزیز باید بدانند این است که کیفیت هتل‌های مکه و مدینه در دو سال اخیر کمی تغییر داشته است و دلیل آن‌هم این است که طرح توسعه در مدینه منوره گسترش یافته است به همین دلیل با کمبود اقامتگاه مواجه بودیم، از این‌رو گاهی زائران با کمی کاهش کیفیت در هتل‌های مدینه روبه‌رو خواهند بود، اما با وجود همه این مشکلات تلاش کردیم تا بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به زائران عزیزمان ارائه کنیم.

 

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش به کارگیری روحانیون کاروان‌ها برخی تغییراتی را شاهد بودیم از جمله اینکه روحانیان کاروان‌ها به روز تر شده‌اند و از امکانات آموزشی روز بهره‌ می‌گیرند و در میان روحانیان افراد برجسته و استادان سطوح عالی و جوانان را انتخاب کردیم و امیدواریم زائران نیز در این بخش رضایت بیشتری داشته باشند.

 

وی افزود: یکی از نکات دیگری که نیاز است تا زائران عزیز از آن مطلع باشند، وضعیت حمل و نقل و آمد و شد زائران در شهر مکه مکرمه است که به دلیل گسترش طرح توسعه مسجدالحرام، گاهی محدوده خدمات حمل و نقلی بسیار محدود خواهد بود و ممکن است زائران عزیز فاصله بیشتری را تا مسجدالحرام پیاده روی کنند، بنابراین باید قبل از سفر این آمادگی را داشته باشند.

 

وی گفت: در بخش تغذیه افزایش کیفیت غذا را شاهد هستیم، نسبت به سال‌های گذشته کیفیت غذا‌ها بهتر شده است، اما به دلیل افزایش آمار سرویس دهی گاهی ممکن است غذای هتل‌ها مطلوب سلیقه برخی زائران نباشد، اما بدانید این غذاها از بهترین مواد غذایی و بهداشتی تهیه شده است وهیچ مشکلی در این زمینه وجود ندراد؛ ولی به دلیل ارائه خدمات همزمان به حدود 65 هزار زائر در یک وعده غذایی این کیفیت گاهی فراز و فرود خواهد داشت، امیدواریم زائران در این زمینه تحمل بیشتر از خود نشان دهند.


خدمات ارائه شده به زائران ایرانی نسبت به سایر کشورها بسیار خوب است


نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر خدمات ارائه شده به زائران ایرانی نسبت به سایر کشورها بسیار خوب است به گونه‌ای که برخی از کشورها برای الگو برداری از این نوع خدمات به ایران سفر کردند و در دیدارهای خودشان این تقاضت را داشتند تا به ‌آن‌ها شیوه خدمات دهی را ارائه کنیم.

 

وی افزود: یکی دیگری از افتخارات زائران ایرانی، نظم و انضباط بوده است که افزون بر مقامات سعودی سایر مس‍ؤولان کشورهای اسلامی این نظم را تحسین کرده‌اند و این افتخار بزرگ به برکت خون شهیدان انقلاب اسلامی و حمایت‌ها و همراهی شما مردم عزیز بدست آمده است و از شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت:‌در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری گسترده‌ شده است، شورای فرهنگی در کاروان‌ها فعال شده‌اند و از این شورای‌ها خواستیم که آسیب‌ها و کاستی‌ها را با دقت بررسی و آن را به ما اطلاع رسانی کنند تا نسبت به رفع این نواقص گام‌های اساسی‌تری برداریم.


یک هزار اثر در حوزه حج تولید و منتشر شده است


وی افزود: هم‌اینک حدود یکهزار اثر در حوزه حج تولیدات و منتشر شده است در حالی که سایر کشورها چنین تولیداتی را نداشته‌اند و تعداد تولیدات آن‌ها کمتر از انگشتان دست می‌رسد. اما در حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت این آثار به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار سایر کشورها قرار گرفته است.

 

سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: امروز همه نوع تولیدات فرهنگی و منشورات با هر سلیقه‌ای در پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری قرار گرفته است و برای همگان قابل دسترسی است و عزیزان زائر می‌توانند این آثار را به خوبی دریافت کنند. حتی به تازگی 700 اثر به صورت نرم‌افزار موبایلی تولید شده که همه این‌ها در پایگاه اطلاع رسانی بعثه قرارا دارد و شما می‌توانید با مراجعه به این سایت از این آثار بهره بگیرید.

صوت زیارتنامه‌ مکه و مدینه در اختیار زائران قرار می‌گیرد


وی افزود: همچنین به زودی صوت زیارتنامه‌ مکه و مدینه در اختیار زائران عزیز قرار خواهد گرفت تا آنها بتوانند به راحتی به زیارت اماکن مقدسه در این دو شهر مقدس بپرازند و در این بخش نیز هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت گفت: افزون بر برنامه‌های اعلام شده برای زائران فرهیخته و تحصیلکرده نیز خدماتی همچون آموزش‌های مجازی و اینترنتی راه اندازی شده است که آن‌ها می‌توانند به راحتی به این آموزش‌های دسترسی پیدا کنند، حتی زائران و شیعیان جهان اسلام نیز می‌توانند از این ظرفیت در هر جای جهان باشند، بهره‌بگیرند.


حفظ حجاب برای بانوان زائر ضروری است


وی ادامه داد: تمامی تلاش و کوشش‌ها برای این است که زائران عزیز وقتی وارد سرزمین وحی می‌شوند هیچ دغدغه‌ای از امکانات نداشته و تنها به دنبال بهره‌گیری معنوی باشند و بدانید که فرصت‌ها به سرعت می‌گذرد و از هم‌اینک باید آماده بهره‌گرفتن از این فرصت‌ها باشید.

 

سرپرست حجاج ایرانی در پایان به بانوان زائر توصیه‌های ارائه کرد و افزود: بانوان برای زمان حضور در مسجدالحرام، مسجدالنبی و قبرستان بقیع برنامه‌ریزی کنند، اما نوع پوشش آن‌ها در سرزمین وحی بسیار مهم است، همگان شما را به عنوان الگو می‌شناسند، شما نیز از حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) سرمشق بگیرید و با حجاب کامل خود این افتخار را برای خود و شیعه محفوظ بدارید./917/پ201/ی

ارسال نظرات