۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۲۰۶۸۶
میثاق طلبگی(14)

ضرورت تعهد اجرایی طلاب در عرصه تحصیل و تهذیب

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به میثاق طلبگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: تربیت انسان به دو جنبه اساسی و کلی تقسیم می‏شود یکی افزایش علم و دیگری تکامل نفس؛ اگر این دو با هم شکل بگیرند میثاق طلبگی به یک تعهد اجرایی می‏رسد.
حجت‌الاسلام عباس رفعتي، مدير مرکز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي

حجت الاسلام عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که طلاب جدید باید تعلیم و تعلم را سرلوحه کار خود قرار دهند گفت: یکی از نعمت های بزرگ خداوند تعلیم و تعلم است که خداوند در قرآن اشاره به این موضوع دارد که «خلق الانسان ما لم یعلم» اولین معلم انسان خداوند سپس انبیاء هستند و خداوند به آنچه که تراوش قلم نویسندگان است قسم یاد می‏کند و این نعمت بزرگ الهی است که باید قدردان آن باشیم.

 

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی حضرت آدم که خداوند در قرآن خطاب به فرشتگان می‏فرماید این است که انسان علم دارد، مسائلی را می‏داند که شما فرشتگان از درک آن مسائل عاجز هستید.

 

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی، بهار تعلیم و تعلم در همه رشته‏ها است و آنچه که در حوزه اهمیت پیدا می کند و علم واقعی است علم دین، علم زندگی، علم رسیدن به صراط مستقیم و علم رسیدن به آخرت است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که طلبگی مدال لیاقتی است که امام زمان(عج) به طلاب هدیه داده که بتوانند از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کرده و مغتنم بدانند، گفت: طلاب با آغاز سال تحصیلی با جدیت و عشق و احساس و مسؤولیت هرچه تمام‏تر به تحصیل بپردازند که در تحصیل‏شان به موفقیت کامل دست پیدا کنند.

 

وی با اشاره به میثاق طلبگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: تربیت انسان به دو جنبه اساسی و کلی تقسیم می‏شود یکی افزایش علم و دیگری تکامل نفس؛ اگر این دو با هم شکل بگیرند میثاق طلبگی به یک تعهد اجرایی می‏رسد. اما اگر به جنبه آموزشی فقط اکتفا کند عالم دین، بی عمل شناخته می‏شود و به تعهدات اخلاقی پایبند نمی شود؛ بنابر این طلبه باید اول طبیب روح خود باشد بعد طبیب روح دیگران باشد.

 

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‏که دروس حوزه هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی خوشبختانه جایگاه پیدا کرده است، اظهار داشت: علما خوشبختانه پایه‌گذار تفسیر در حوزه شده‏اند اما در بخش درس‏های اخلاق ما هنوز هم در نقطه آغازین هستیم نسبت به حوزه های گذشته عقب هستیم.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نسبت به صد سال پیش آنچه که ما در حوزه آگاه هستیم بزرگان اخلاق منش که در کردار و رفتار سرآمد بودند و در میان طلاب بسیار حشر و نشر فراوان داشتند و ما امروزه در عرصه دروس اخلاقی احساس کمبود می‏کنیم./978/ت302/س

ارسال نظرات