۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۲۲۳۶۳۲

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر، گفت: وظیفه ما شناخت این فریضه است سپس آن را باید در جامعه و ذهن مردم نهادینه کنیم.
امر به معروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دهقانی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در همایش امر به معروف و نهی از منکر که با همت انجمن انصار حزب الله در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد، گفت: یکی از دلایل کم شدن باران، معصیت گروهی مردم است.

 

وی در ادامه با تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت امام باقر (ع) گقت: امام باقر(ع) می فرمایند: حواستان را جمع کنید، باران در دنیا به یک اندازه می بارد، در هیچ سالی باران کمتر سال قبلی اش نیست اما باران حساب و کتاب دارد و مقدارش در هر مکان براساس مشیت خداوند است اگر یک گروهی معصیت بکنند آن مقدار که مقدر شده باران ببارد کم می شود.

 

حجت‌الاسلام دهقانی در ادامه این حدیث، نزول باران را یک نعمت شمرده و خاطر نشان کرد: من به تمام دولتمردان عرض می کنم شما بهترین امت هستید اما این بهترین بودن یک لوازمی دارد و آن این است که ما باید یک نقشه راه داشته باشیم و از آن صیانت کنیم، آن نقشه ایمان به خدا و دین او است همچنین این نکته را باید بدانیم که ضمانت اجرایی این دین در قرآن، امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به مسؤولان کشور گفت: آن کسانی که در سطح بالا در امور کشور هستند مانند رییس جمهور و یا روسای قوه مقننه و قضاییه می بایست حداقل در جلسات هفتگی خود از امر به معروف و نهی از منکر صحبت و از آن صیانت کنند.

 

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران تصریح کرد: به دلالت این آیه همه باید به صورت انفرادی امر به معروف و نهی از منکر کنند البته این آیه 4 قید دارد و آن علم به این موارد است: شخص می داند کارش معصیت است، اصرار بر گناه دارد، بدانیم کارمان تاثیر گذار است و نهایتا تذکر برایمان خطر نداشته باشد.

 

وی در پایان سخنان خود افزود: وظیفه ما شناخت این فریضه است سپس آن را باید در جامعه و ذهن مردم نهادینه کنیم.

 

در ادامه این مراسم مهندس تقوی کارشناس تفسیر قرآن و فعال در عرصه امر به معروف و نهر از منکر با اشاره به اهمیت هدف این فریضه الهی خاطر نشان کرد: هدف از تذکر لسانی چیست؟ هدف انجام تکلیف الهی است و فواید انجام آن، اصلاح فرد گناهکار، اصلاح جامعه آلوده و اصلاح خود ما است.

 

مهندس تقوی به ویژه گی های این واجب الهی اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر تاثیر گذارترین، مهم ترین، سخت ترین، ظریف ترین، پیچیده ترین، مظلوم ترین و اساسی ترین واجب اسلام است البته ما باید یاد بدانیم ترک این واجب قضا ندارد و انجامش با تواضع، استعلا باشد تا تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشد.

 

در پایان این مراسم عبدالحمید محتشم دبیر انجمن انصار حزب الله خبر برگزاری برنامه آموزشی یک روزه را به فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد./9663/پ202/ب4

ارسال نظرات