۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۲۵۴۰۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت ترویج فرهنگ غدیر برای جهانیان

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پناهیان بر ضرورت فرهنگ سازی بیشتر درباره غدیر تأکید کرد و گفت:‌ واقعه غدیر با بیان و هنر به همه شناسانده شود.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان خطیب برجسته حوزه علمیه شب گذشته در مراسم جشن عید غدیر که در جمع دانشجویان و دانش آموختگان عرصه هنر و صدا و سیما در موسسه فرهنگی شهید چمران برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر، آن را یک مراسم ویژه خواند که درباره هر صحنه اش باید تأمل کرد و گفت: چه فیلمی از غدیر در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ شما باید عظمت سینمایی غدیر را درک کنید. هر کس عظمت سینمایی عاشورا را درک می‌کند ولی هر کس عظمت سینمایی غدیر را درک نمی‌کند.

 

حجت الاسلام پناهیان با توصیف واقعه غدیر و تأکید بر جنبه سینمایی آن گفت: جبریل امین در غدیر بر پیامبر خدا(ص) نازل شد و گفت این حج آخر شماست، ولایت علی را ابلاغ کنید.

 

وی با اشاره به تأخیر افتادن وعده خدا ادامه داد: جبرئیل بار دیگر در منا نازل شد و به پیامبر گفت: «رسول خدا! خدا سلام می‌رساند؛ ولایت علی را ابلاغ کن.» حج تمام می‌شود و کاروانها دسته دسته بیرون می‌آیند، سر چهارراهی به نام غدیر دوباره وحی نازل می‌شود اما این دفعه با تهدید همراه است. «یا ایها الرسول بلغ...» پیامبر(ص) به همه دستور می‌دهد جمع شوند و کاروان‌های جلویی برگردند گفتند خیلی طول می‌کشد ولی پیامبر(ص) فرمودند: «صبر می‌کنیم منبری از بار شترها برای من آماده کنید. این آخرین باری است که من برای جمع شما سخن می‌گویم.»

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این مطلب که هنگامی که پیامبر(ص) دست علی(ع) را بالا می‌گیرد مردم بدشان می‌آید و شروع به رفتن می‌کنند گفت: این دلیلی بود که رسول خدا نمی‌خواست این مطلب را بیان کند. در این لحظه از آن جمعیت عظیم عده اندکی می‌مانند.

 

وی با سینمایی و هنری خواندن این صحنه از غدیر گفت: این صحنه صحنه‌ایست که همه هنرمندان باید فدایش شوند، پیامبر(ص) دستور داد هنگامی که من از منبر پایین آمدم همه با علی دست بدهید و بیعت کنید. گفتند: آقا هزاران نفر همه یکی یکی دست بدهیم؟ سه روز طول می‌کشد. تکلیف خانم‌ها چیست؟ پیامبر(ص) فرمود: «صبر میکنیم. همه باید دست بدهند. من نشسته‌ام؛ می‌خواهم نگاه کنم. یک ظرف آب هم بیاورید. همه خانم ها دستشان را در ظرف آب بزنند و با علی(ع) دست دهند و بیعت کنند.»

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تأکید فوق العاده و غیر عادی پیامبر(ص) در صبر سه روزه و دست دادن همه حتی زنان با حضرت علی(ع) از عدم توانایی در شناساندن واقعه غدیر به دیگران و اهل سنت گله کرد و گفت: در مکه داخل تاکسی بودم که چشمم به مسجدی به نام شهید محراب افتاد، از راننده پرسیدم شهید محراب کیست و او پاسخ داد یکی از خلفاست حتی نمی‌دانست چندمین خلیفه است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در جای دیگر با یکی از استادان دانشگاه الازهر مصر بحث می‌کردم که او از شیعه مبعث و عاشورا را می‌دانست و از واقعه غدیر بطور کامل بی‌اطلاع بود. این باعث تأسف است که ما و به ویژه هنرمندان درباره واقعه غدیر کم‌کاری کرده ایم.

 

وی با دعا برای توفیق برنامه ریزی و فرهنگ‌سازی بیشتر برای غدیر گفت: این مطلب بسیار ناراحت‌کننده است که در مجلس ما یک روز به تعطیلات عید فطر اضافه کرده‌اند درحالیکه بزرگترین عید مسلمانان را نادیده گرفته اند، برای غدیر سه روز جشن بگیرید، شادی کنید و به بهشت بروید؛ نه یک شب؛ مجالس ما بسیار خلاصه است؛ از همین الان نذر کنیم انشالله غدیر سال بعد باشکوه تر و مفصل تر برگزار شود./9597/پ202/ب4

ارسال نظرات