۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۲۵۸۷۷
آیت الله حسینی بوشهری:

مشعل ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه کم فروغ است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که اگر طلاب مطالعه عمیقی نسبت به دروس داشته باشند می‌توان به آینده حوزه امیدوار شد، گفت: به سبب حجم بالای کتاب‌های درسی حوزه نمی‌توان سرمایه گذاری زیادی نسبت به ادبیات عرب داشت، در حالی که ما در کنار افرادی که فقه و اصول می‌خوانند به افرادی به عنوان پایه و استوانه‌های علمی ادبیات عرب در حوزه نیازمندیم.
آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه مراسم رونمايي از نرم افزارهاي دروس حوزوي مراسم رونمايي از نرم افزارهاي دروس حوزوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ظهر امروز در مراسم رونمایی از نرم افزاریهای «قواعد ادبیات عربی و دروس حوزوی» که در مرکز کامپیوتری نور برگزار شد، طلبه و استاد را دو رکن کلیدی حوزه دانست و بیان داشت: اگر حوزه را بخواهیم ارزیابی کرده و خروجی با نشاط، شاداب و تلاشگر آن بیان کنیم باید میان این دو رکن سرمایه گذاری ‌کنیم.

 

 

وی ادامه داد: بررسی حوزه با توجه به بعد اخلاقی و علمی طلاب و اساتید صورت می‌گیرد، در این بررسی باید توجه داشت که آیا طلاب در کنار درس به اخلاق نیز می‌پردازند و یا متون درسی را عمیق مورد مطالعه قرار می‌دهند یا خیر.

 

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که اگر طلاب مطالعه عمیقی نسبت به دروس داشته باشند می‌توان به آینده حوزه امیدوار شد، خاطرنشان کرد: در این صورت حوزه می‌تواند افرادی همانند امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌‌الله بروجردی و دیگر بزرگان را تربیت کند.

 

 

وی تصریح کرد: رشد و بالندگی طلاب در گرو رشد و بالندگی اساتید است، به هر میزان اساتید از نظر علمی غنی بوده و مطالعه عمیقی داشته باشند، شاگردان نیز افرادی ملا، با سواد و با کفایت خواهند بود.

 

 

وی یادآور شد: حوزه‌های علمیه اساسا کتاب و متن محور هستند که ملاک پیشرفت طلاب در گذشته به اتمام رساندن دروس، متون و حواشی بوده است، ولی امروز باید در کنار این مسائل کارهای پژوهشی نیز صورت گیرد.

 

 

آیت‌‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که به هر میزان دایره پژوهش طلبه بیشتر رشد علمی او نیز بیشتر می‌شود، عنوان کرد: این نرم افزارهای تولید شده از سوی مرکز کامپیوتری نور زمینه پژوهش درباره قواعد ادبیاتی عربی را فراهم کرده است.

 

 

وی تأکید کرد: به سبب حجم بالای کتاب‌های درسی حوزه نمی‌توان سرمایه گذاری زیادی نسبت به ادبیات عرب داشت، در حالی که ما در کنار افرادی که فقه و اصول می‌خوانند به افرادی به عنوان پایه و استوانه‌های علمی ادبیات عرب در حوزه نیازمندیم.

 

 

امام جمعه قم مشعل ادبیات عرب در حوزه را کم فروغ خواند و گفت: درباره ادبیات عرب حتی افراد انگشت شماری نداریم که با تولید این نرم افزارها بستر برای تحقیق ادبیات عرب ایجاد شده است.

 

 

وی ادامه داد: متون ما در زمینه ادبیات کم است، ولی با این وجود طلاب نیز درباره آن کم سرمایه گذاری می‌کنند؛ طلاب تنها به ادبیات عربی که در سال اول و دوم و دروسی که در متون کتابها بیان می‌شود بسنده نکنند و دایره مطالعات خود را گسترش دهند.

 

 

آیت‌‌الله حسینی بوشهری تولید نرم افزارهای مختلف را راهکاری برای ایجاد رقابت میان اساتید و طلاب برای مطالعه عمیق دانست و بیان داشت: وقتی طلبه‌ای از کتابها، متون و حواشی مختلف ارائه شده در نرم افزار بهره ببرد اطلاعات علمی او افزایش می‌یابد که اساتید برای پاسخ به پرسش‌ها و سؤالات شاگردان خود مجبور به مطالعه کتاب‌های مختلفی شده و به مطالعه چند حواشی بسنده نمی‌کنند.

 

 

وی افزود: نرم افزارهای «قواعد ادبیات عربی و دروس حوزوی» کتابخانه سیار دیجیتالی هستند که می‌توان با قیمت مناسب در اختیار طلاب قرار داد، طلاب به سبب شهریه کم توان تهیه کتاب را ندارند که باید نرم افزارها را با قیمت مناسبی در اختیار آنها قرار داد.

 

 

امام جمعه قم با تقدیر از تلاش مسؤولان این مرکز و دست اندرکاران تولید نرم افزارها این کار را گامی بزرگ و مهم خواند و گفت: این مرکز از برکات و عنایت رهبر معظم انقلاب است.

 

 

وی ادامه داد: در سراسر کشور تمام مراکزی که مرتبط با رهبری هستند با مطالعه و کارشناسانه تشکیل شده‌اند که می‌توان برای نمونه از مرکز کامپیوتری نور و مرکز خدمات نام برد./993/پ202/ج

ارسال نظرات