۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۲۸۰۹۷
حجت الاسلام نظری منفرد:

ادب، حُر اموی را به حر حسینی تبدیل کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علیه قم با اشاره به این که ادب در برابر علما و بزرگان موجب رشد و نجات انسان می شود، گفت: حُر در دو جا ادب کرد به همین دلیل با این که اموی بود، حسینی شد.
حجت الاسلام و المسلمين نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم در سومین روز سخنرانی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که پیش از ظهر امروز در مسجد امیرالمؤمنین(ع)قم برگزار شد با اشاره به ماجرای برخورد کاروان امام حسین(ع)با لشکر حُر، اظهار داشت: حضرت هزار سرباز و مرکب حُر را آب دادند؛ این کرامت سیدالشهدا(ع) است.

وی با بیان این که بنی امیه ظلم را در حق حضرت تمام کردند، گفت: امام(ع) فرمود درست است که ما با اینها جنگ داریم اما نباید آب را از ایشان دریغ کنیم؛ با این حال راه را بر حضرت و خانواده اش بستند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ادب نمایانگر شخصیت انسان و موجب نجات فرد می شود، ابراز داشت: در برابر علما و شخصیت های بزرگ ادب را رعایت کنید؛ ادبی که حُر به سیدالشهدا(ع)کرد باعث شد دگرگون شود و نجات پیدا کند؛ اموی بود اما سرانجام حسینی و جزء انصار امام حسین(ع)شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به روایاتی هایی که در زمینه اهمیت ادب کردن وجود دارد، گفت: می فرمایند کسی که ادب ندارد عقل ندارد؛ حُر دو جا بر سیدالشهدا(ع) ادب کرد یکی هنگام نماز خواندن که خود و لشکریانش به حضرت اقتدا کردند و دیگر در آنجا که جلوی نفس خود را گرفت به حضرت زهرا(س)اهانت نکرد.

وی افزود: یاران امام حسین(ع) با لشکر حُر به نماز ایستادند و حضرت در نماز عصر خطبه ای خواندند و در آن صراط مستقیم و راه های انحرافی را مشخص کردند و فرمودند اینها بنده شیطان هستند و به صورت علنی در جامعه فاسد را انجام می دهند و آن را منتشر کرده اند؛ حدود الهی را رعایت نمی کنند، اموال بیت المال را غارت کردند، حلال خدا را حرام وحرام خدا را حلال کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: سپس حضرت فرمود اگر می خواهید صراط مستقیم را بیابید از ما خاندان پیروی کنید؛ این حرفی است که پیش تر رسول خدا(ص)فرموده بودند، این گونه نیست که اباعبدالله(ع)بخواهند دعوت به خود کنند، راه نجات بشر این است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: به امام(ع) گفتند اگر بیعت نکنی تو را خواهند کشت؛ حضرت فرمود مرا از مرگ می ترسانید؟!من می روم، مرگ برای جوانمرد عار نیست اگر نیتش، درست باشد.

وی با اشاره به این که روضه خوانی برای حضرت رقیه(س) در روز سوم محرم درست نیست، گفت: آن حضرت در ماه صفر در شام رحلت کردند؛ پنج روزه اول محرم برای اصحاب و پنج روزه دوم برای بنی هاشم است از قدیم در مجالس عزاداری چنین مرسوم بوده است؛ سنت غلطی است که در این روز برای حضرت رقیه(س)روضه بخوانند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حُر به یار خود گفت من آتش جهنم را در جلوی چشمان خود می بینم به همین دلیل از سپاه ابن سعد جدا شد و خود را به امام حسین(ع)رساند و عرض کرد آیا اگر توبه کنم پذیرفته خواهد شد؟ بعد از این که حضرت توبه اش را قبول کرد دیگر سمت خیمه ها نیامد و از همان مسیر باز گشت، به میدان رفت، جنگ نمایانی کرد و به شهادت رسید.

گفتنی است این مراسم از سوی بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار می‌ شود؛ ایشان به دلیل سفر چند روزه به شیراز در این جلسه حضور نداشتند./928/پ202/س

ارسال نظرات