۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۲۵۷۶
حجت‌الاسلام ثمری:

لقمه حرام انسان را به بی‌حیای و پرده دری می‌کشاند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حیا دارای درجات و مراتب مختلفی است که بهترین نوع آن یعنی حیای محبت انسان را به عالی‌ترین درجات قرب الهی می رساند، بی‌حیا شدن و پرده‌دری را به سبب لقمه حرام دانست.
حجت الاسلام ثمري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی ثمری، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی یاد خدا از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که حیا دارای درجات گوناگونی است که انسان را عفیف کرده و سبب دوری او از گناه می شود، گفت: نخستین مرتبه از حیا، حیای ذنب است که انسان در این نوع از حیا عالم را محضر خدا احساس کرده و در محضر خدا معصیت نمی‌کند که امام خمینی(ره) در رهنمودهای خود بارها بر این نوع از حیا در میان مردم تاکید داشتند.

 

وی ادامه داد: حیا افزون بر این که سبب می شود انسان از گناه به درگاه الهی پرهیز کند زمینه پایبندی انسان را به اعمال دینی فراهم می‌کند، برای مثال انسان نمازش را سر موقع به جا می‌آورد، حجاب را رعایت می‌کند به روزه و سایر اعمال عبادی و دستورات شرعی پایبند است که این مرتبه از حیا را حیای تقصیر می گویند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حیای کرامت مرتبه بعدی حیا است، ادامه داد: انسانی که بر اثر حیا و عفت روحش بزرگ و بلند می شود، در مرتبه اول به خاطر روح بلندش از گناه دوری می کند زیرا دنیا و اسباب آن در مقابل روح چنین انسانی بی ارزش هستند و ارزش ندارند که او به خاطر آنها روحش را آلوده کند.

 

حجت‌الاسلام ثمری حیای محبت را عالی ترین مرتبه حیا عنوان کرد، افزود: در این مرتبه از حیا انسان به خاطر محبت اهل بیت(ع) و به حرمت اهل بیت(ع) گناه نمی کند و سعی می کند با اعمال و رفتار خود حرمت امام زمان(عج) را حفظ کرده و در راه حق قدم بردارد  و با رسیدن به سعادت رضایت اهل بیت(ع) را هم کسب کند.

 

وی با اشاره به این که حیا غیبت مرتبه دیگر حیا است که سبب می شود انسان به خاطر حیا از خود خداوند و آگاهی از عوالم غیب از گناه و هر عملی که او را از خدا دور کند، عنوان کرد: در این نوع از حیا انسان خدا را به خود نزدیک تر از رگ گردن احساس می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان اگر می خواهد حیای خود را حفظ کند باید در مجالس دینی و در انجام اعمال عبادی همیشه حاضر باشد، گفت: مراقبت انسان را به حیا و عفت می رساند و انسانی که عفیف شود به هیچ وجه خود را به گناه الوده نمی کند.

 

وی تصریح کرد: این عفت تنها در سایه قبض روح یا همان مراقبت نفس به دست می آید و انسان باید مراقب اعمال و رفتار خود باشد و از خوردن لقمه حرام پرهیز کند که لقمه حرام انسان را به بی حیای و پرده دری می کشاند./837/ت302/ی

ارسال نظرات