۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۲۳۲۶۸۸
آیت الله صفایی بوشهری:

پرهیز از شبهه، مواظبتی در جهت معماری عرفانی و اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت: حضرت امیرمؤمنان در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که انسان باید از شبهات پرهیز کند، به‌ویژه انسان‌هایی که می‌خواهند خودشان را معماری عرفانی و اخلاقی کنند.
آيت الله صفايي بوشهري در همايش بين‌المللي بوشهر، بصره و مسقط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر در جلسه اخلاق در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: وقتی گفته می‌شود "لاتشرب الخمر" مقتضی کامل برای این معنا است که تمام موارد خمر بر اشکال در هر زمان و در هر مکان و به هر شکل، نفس ذات خمر، شرب آن حرام است، چه علم تفصیلی و چه علم اجمالی به آن پیدا کنید، ذات خمر حرام است.

 

وی ادامه داد: در موارد علم تفصیلی که متعلق حرمت شرب مشخص است، اما در مورد علم اجمالی که تردیدی وجود دارد، باز خمر در بین این‌ها حرام است هرچند شخص نمی‌شناسد وقتی مقتضی حرمت وجود دارد، نباید خورد و مانع هم مفقود است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در قبال آن روایاتی که حضرات به‌عنوان مانع مطرح کرده‌اند، ما یک طوایفی از روایات داریم که این‌ها دلالت بر شدت اقتضای مقتضی دارند و مقتضی را در حکم علت تامه قرار می‌دهند، یعنی می‌گویند گذشته از اینکه مانع نیست، مقتضی هم شدت اقتضا پیدا می‌کند که این روایات دو طائفه هستند.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: یک طائفه عامه است و کاری به مورد خاص ندارد و یکسری روایات هم خاصه و در مورد خاصی است، هرچند تمامی این روایات در شبهات تحریمیه است اما از باب القا خصوصیت در شبهات وجوبیه هم کاملاً مطرح است که به برخی از این روایات اشاره می‌کنیم.

 

امام‌ جمعه بوشهر بیان کرد: روایات عامه مبنی بر این‌که آن چیزی که در آن اشکال است را ترک کن، مثل اطراف علم اجمالی و بپرداز به اموری که در آن بحث و اشکال نیست. اینجا امر به ترک می‌کند اما به البحث می‌گوید که در آن بحث و اشکال است، را ترک کن. "اترکوا ما لا باس به حضرا الا ما به البحث" او ما لا به البحث، هم ترک کن از بابی که مبتلا به آن مشکل نشوی. خوب ده عدد لیوان است که یکی از این در آن بحث است، می‌گوید آن‌هایی که در آن بحث نیست ترک کن.

 

وی ادامه داد: مجتمع الحرام و الحلال الا غلب الحرام الحلال می گوید اگر حلال و حرام مشتبه شد، غلبه به حرام انجام دهد. یک دهم حرام و نه دهم حلال باشد، تو آن یک دهم حرام را غلبه انجام بده. چون اگر ورود پیدا کردی و مبتلا شدی، چون که می‌دانستی یک دهم آن حرام است، ورود پیدا کردی و مبتلا شدی، گناهش گردن خودت است و می‌تواند مورد مواخذه قرار بگیری.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: انسان بهتر است قبل از ارتکاب این امور بایستد و به آن‌ها ورود پیدا نکند که با سر بیفتد در شبهه و به خاطر همین حضرت امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه دارد که انسان باید از شبهات پرهیز کند، به‌ویژه انسان‌هایی که می‌خواهند یک مقدار خودشان را معماری عرفانی و اخلاقی کنند. از این رو آن شبهه را پرهیز کردن، خودش یک مواظبت است که این از روایات عامه است./833/پ202/ب4

ارسال نظرات