۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۳۶۲۲۱

حجت الاسلام ابوترابی فرد به آذربایجان‌شرقی سفر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ سفر نایب رییس اول مجلس به شهرستان شبستر، تشییع شهدای گمنام در تبریز و شربیان، ضرورت احیای معماری اسلامی در نمای مساجد از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام جعفر صادق(ع) به شهرستان شبستر از توابع استان آذربایجان‌شرقی سفر می‌کند.


بنابر این گزارش، افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه عمرانی و حضور در بخش های صوفیان-شبستر و تسوج از مهم‌ترین برنامه های سفر نائب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.


تبریز معطر به حضور شهدای گمنام می شود


عزت اله جعفری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از مراسم تدفین و تشییع پیکرهای مطهر دو شهید گمنام در تبریز و شربیان خبر داد و گفت: همرمان با سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت مظلومه امام حسن مجتبی (ع) و امام علی ابن موسی الرضا (ع) پیکر دو شهید گمنام در تبریز تشییع و در شربیان تدفین خواهند شد.


وی با باین این‌که مراسم استقبال از 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس، ساعت 9 صبح امروز، در فرودگاه تبریز برگزار می شود، افزود: مراسم شبی در محضر شهیدان با حضور پیکر مطهر دو شهید گمنام  نیز پنجشنبه شب بعد از نماز جماعت مغرب در خیابان امام مسجد سالار شهیدان (ع) برگزار خواهد شد.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: پیکر مطهر شهدا روز جمعه 28 آذرماه بعد از اقامه نماز جمعه از مقابل مصلی امام خمینی (ره) تا میدان ساعت تبریز تشییع می شود. مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک این شهیدان نیز روز یکشنبه همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) در شهر شربیان برگزار خواهد شد.


ضرورت احیای معماری اسلامی در نمای مساجد


سعید محدث، عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: جایگاه مذهبی و تاریخی مسجد به عنوان یک مرکز مهم و اصیل اسلامی ایجاب می‌کند که مطابق سده‌های مستمر، طراحی و ساخت این مراکز با ساختار ظاهری منحصر به مساجد تاریخی پیگیری شود.


وی ادامه داد: این در صورتی است که در دهه‌های اخیر، رویکردهای بلندمرتبه‌سازی در روند ساخت‌و‌ساز شهری موجب شده طراحی و احداث مساجد شهر اکثراً بدون رعایت معماری خاص و صرفاً در حد یک طبقه باشد، این روند با پنهان کردن منظر عمومی مساجد در میان انبوه ساختمان‌های بلند، هویت معماری اسلامی و ایرانی شهر را با بحران روبه‌رو کرده‌ است.


محدث با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری مساجد گفت: مساجد معروف چه در دوره‌های تاریخی پیشین و چه در دوره‌ معاصر، همگی دارای گنبد و مناره بوده‌اند اما متاسفانه این هویت مهم اسلامی در سال‌های اخیر رنگ باخته است.


وی تاکید کرد: شهرداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان باید به این امر حساس بوده و الگوهای اسلامی و ایرانی معماری را در روند احیا و بازسازی مساجد مورد توجه قرار دهند، چراکه مساجد از مهم‌ترین و ارزشمندترین بخش‌های معماری شهر هستند که سبک معماری آنها باید برای نسل‌های آتی به یادگار بماند.


پیام تبریک باشگاه تراکتورسازی به اعضای جدید هیأت مدیره خانه مطبوعات استان


عصر دیروز اصحاب رسانه استان در  تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز گردهم آمدند و ضمن برگزاری مجمع عمومی، با رای گیری اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات استان را انتخاب کردند، باشگاه تراکتورسازی انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره خانه مطبوعات استان را خدمت این عزیزان و جامعه مطبوعات استان تبریک گفته و برایشان در همه امور موفقیت و سعادت را آرزو می کند.


گفتنی است، پس از اخذ رأی اعضای خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی آقایان عارف گوزلی، محمد امین خوش نیت، اسد فلاح، مرتضی شفیعی، اسد بابایی، معصومه خدابخش، پیمان پاکزاد، علی عباسی و حمیده بردباری به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره خانه مطبوعات استان انتخاب شدند./935/پ203/ب4

ارسال نظرات