۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۳۷۳۷۲
استاد دانشگاه تهران:

غرب از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که اعلامیه جهانی حقوق بشر نمی تواند جهان‌شمول باشد، گفت: غرب استفاده ابزاری از حقوق بشر دارد.
حقوق بشر آمريکايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر خیرالله پروین، دانشیار گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران، امروز در جمع اساتید بسیجی دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: اعلامیه جهانی حقوق بشر بر مبنای نظریه کانت که مبتنی بر فسفه اخلاق مسیحیت است، تدوین شد و کاملا سکولار است، از این‌رو مسأله مهم اینجاست که آیا اعلامیه جهانی حقوق بشر می تواند جهان شمول باشد یا نه؟.

 


وی ادامه داد: در تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر کشورهای اسلامی و جهان سومی نقشی نداشتند، کشورهای جهان سومی معتقدند که به هنگام تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر کشورهای جهان سوم مستعمره بودند و اصلا نقشی در تدوین این اعلامیه نداشتند اما کشورهای غربی می گویند که نمایندگان دیپلماتیک مسلمانان در کمیته تدوین این اعلامیه نقش داشتند. این در حالی است که فقط چارلیز مالک، نماینده مسیحی لبنانی، و جمیل باروقی، مسیحی لبنانی تابع عربستان به نمایندگی از عربستان، در آن کمیته بودند.

 


استاد حقوق دانشگاه تهران افزود: منتقدین اعلامیه جهانی حقوق بشر معتقدند که این اعلامیه با برخی مواد خود و برخی اسناد بین المللی دیگر در تناقض است، برخی اسناد بین المللی می گویند؛ تبلیغ جنگ ممنوع است ولی آمریکایی ها می گویند، این خلاف آزادی بیان است. از این رو این اعلامیه ها نمی تواند جهان شمول باشد.

 


پروین با اشاره به تفاوت ماهوی اعلامیه با فرهنگ متفاوت کشورها گفت: کشورهای غیرلیبرال می گویند که ابتدا باید در تعاریف به اشتراک برسیم و بعد باید آن را تبدیل به موازین کرد، اما کشورهای لیبرال معتقدند که حال که در تعاریف به اشتراک نمی رسیم در اجرا با هم اشتراک داشته باشیم. اما کشورهای غیر لیبرال در پاسخ می گویند چطور می توان در اجرا اشتراک داشت وقتی در تعاریف تفاوت وجود دارد.

 


استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عدم جهان شمولی اعلامیه جهانی حقوق بشر، نسبی شدن حقوق است، مثلا در ایران دا
شتن حجاب اخلال در مبانی اسلام است و در فرانسه داشتن حجاب مخل مبانی لائیسیته است، در ترکیه حجاب در مدارس ممنوع است ولی در آمریکا نه؛ به همین دلیل بود که اردوغان دختر خودش را برای تحصیل به آمریکا فرستاد.

 


وی با اشاره به تاریخ مطرح شدن بحث کرامت انسانی گفت: ادیان الهی نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و در مبانی خود به آن پرداخته اند، سابقه حقوق بشر در کشورهای شرقی بیش از کشورهای غربی است، کشورهایی مانند ایران، چین و هند در این زمینه پرسابقه هستند که می توان به کتاب قرن 18 فارابی اشاره کرد که در آن در مورد کرامت انسانی بحث کرده است.

 


پروین با بیان این‌که حقوق بشر حدود نیم قرن است که در غرب مطرح شده است، گفت: این‌که حقوق بشر باید جهان شمول باشد یک واقعیت است، ولی امروز شاهد استفاده ابزاری از حقوق بشر هستیم، با این اوصاف نمی‌توان تفاسیر غرب از حقوق بشر را برای دیگر کشورهای جهان تزریق کرد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات