رییس سازمان تبلیغات استان کرمان در گفتوگو با رسا:
اولین و مهمترین لازمه وحدت شناخت درست از زمان و مکان است
خبرگزاری رسا - اولین لازمه وحدت شناخت و درک صحیح از موقعیتی است که در آن قرار داریم. اگر گروه ها و اشخاصی که می خواهند با هم وحدت کنند شرایط محیطی و زمانی خودشان را به خوبی درک کنند ضرورت وحدت را درک خواهند کرد.
در دوران معاصر که جهان اسلام با مشکلات و مصایب بسیاری مواجه است که بایستی نسبت به آنها توجه رواداشت و با روشنگری در صدد هدایت افکار عمومی مردم در جهان اسلام برآمد، توجه به امر حیاتی وحت و دوری از تفرقه و برحذربودن از افراط و تفریط، حساسیت و ضرورت مضاعفی مییابد؛ در این دوران از یک سو گروه های تکفیری و وهابی با سوار شدن بر روی اختلافات میان مسلمین، باعث تضعیف امت اسلامی میشوند و از سویی دیگر مدتی است که گروه هایی در میان اهل تشیع، با ادعای احیای شعائر شیعی، اظهار وجود می کنند و به اختلافات دامن می زنند.
حقیقت آن است که مهم ترین دشمنان استکبار، جوامع اسلامی هستند که با وحدت خود می توانند بر مستکبران پیروز شده و اسلام را جهانی کنند اما اگر از وحدت سر باز زنند گرفتار اضمحلال و فروپاشی از درون می شوند؛ هفته وحدت میلاد حضرت رسول(ص) بهانه ای است تا مسلمانان و به ویژه نخبگان، تلاش کنند تا در مسیر احیا و بارور ساختن نهال وحدت تکاپویی درخور از خویش نشان دهند.
در همین راستا با حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی عرب پور که از ابتدای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی مدیر کل این سازمان در استان کرمان بوده و تجربیات فراوانی دارد پیرامون مقوله وحدت و ابعاد مختلف آن دارد،گفتوگویی انجام دادهایم که نظر شما را به مطالعه آن جلب مینماییم.
رسا - جناب استاد عرب پور؛ در ابتدا بفرمایید از منظر شما، لازمه وحدت امت اسلامی چیست؟
وحدت چیزی است که هم عقل آن را می پسندد و شرع مقدس بر آن تأکید دارد. انسان هایی که وجوه مشترکی دارند باید حول این وجوه مشترک با هم برای رسیدن به یک هدف واحد متحد شوند؛ در قرآن مجید به اهل کتاب که از جهت توحید و معاد با مسلمانان، عقیده مشترک دارند به وحدت فرا خوانده شدند " قل یا اهل الکتاب ..." دستور داده شده روی کلمه ای که بین ما و شما است وحدت کنیم که همان بندگی خدا است؛ بنابراین چون عقل می پسندد و شرع هم تأکید دارد به نظر می رسد که وحدت یک مسأله ضروری است.
اولین لازمه وحدت شناخت و درک صحیح از موقعیتی است که در آن قرار داریم. اگر گروه ها و اشخاصی که می خواهند با هم وحدت کنند شرایط محیطی و شرایط زمانی خودشان را به خوبی درک کنند ضرورت وحدت را درک خواهند کرد؛ به عنوان مثال الآن می بینیم که جهان اسلام دچار وسوسه ها و دشمنی هایی از سوی استکبار و صیهونیسم است اما متأسفانه کشورهای اسلامی این را به خوبی درک نمی کنند.
وقتی این موضوع خطیر و مهم از سوی سوی کشورهای اسلامی درک نشود، تبلیغات سوء آن ها علیه گروههای اسلامی شکل میگیرد و اگر کسی قدمی برای وحدت بردارد آن را با سوء نیت نگاه کرده و تلاش می کنند این وحدت محقق نشود؛ در صورتی که اگر شرایط به خوبی درک شود، طرفین برای وحدت آمادگی بیشتری دارند.
در مقوله وحدت لازم است طرفین وحدت از خودشان درک صحیحی داشته و یکدیگر را بشناسند که تا کجا قرار است پیشروی کنند و چگونه وحدت کنند؛ هیچ طرفی انتظار ندارد که طرف دیگر برای وحدت از اصول و اهدافی که داشته، دست بردارد بلکه با حفظ اصول و حرکت به سمت اهداف، دو طرف هدف واحد را در نظر بگیرند.
کسانی که می خواهند به وحدت برسند لازم است اموری را که می خواهند حول آن وحدت کنند را ترسیم کرده و برای خود روشن کنند که میخواهند روی چه چیزی وحدت کنند؟ به هر ترتیب باید اصول و روشهای وحدت را ترسیم کنیم؛ وجوه افتراق خود را نیز باید مشخص کنیم و از آن ها پرهیز نماییم. در بحث وحدت لازم است طرفین حرمت یکدیگر را رعایت کرده و از خطوط قرمزی که ترسیم می کنند تجاوز نکنند. اگر لوازم وحدت رعایت شود قطعا به وحدتی که مورد نظر اسلام است می رسیم.
رسا - موانع پیش روی وحدت را چه چیزهایی و چگونه می بینید؟
عدم درک صحیح از شرایط کنونی و موقعیت زمانی و عدم شناخت دشمن و توطئه های آن برای تفرقه، یکی از موانع وحدت است؛ گرفتاری ما این است که دشمن منادیان وحدت را خطر اصلی معرفی می کند؛ عوامل استکبار در منطقه راه می افتند و سعی می کنند ایران هراسی را ترویج کنند؛ جمهوری اسلامی قصد کشور گشایی و تجاوز ندارد اما نقشه دشمن این است. اگر دشمن را به خوبی نشناسیم و توطئه های او را نتوانیم به خوبی رصد کنیم این مانع وحدت خواهد شد.
یکی دیگر از چیز هایی که مانع وحدت است تندروی ها در میان طرفین وحدت است؛ هر گروهی که می خواهد وحدت داشته باشد، آدم هایی با دیدگاه تند، مزاحم می شوند؛ در بحث وحدت شیعه و سنی در آن طرف گروه های تکفیری و داعشی که تندروی های خاص در خونریزی دارند و در طرف شیعیان گروه های افراطی داریم که به اختلافات دامن می زنند و به مقدسات اهل سنت توهین می کنند که این تندروی ها مانع وحدت اصولی می شود.
اساسا تندرویها در گروهی که می خواهد وحدت کند مانع از تحقق این امر می شود؛ بنابراین لازم است اصول کاری هر طرفی که می خواهد از امر خطیر و حساس و حیاتی وحدت پیروی کند، منطق و اعتدال بوده و بر اساس احترام متقابل وحدت انجام بگیرد.
امروز دیده می شود در مقابل منادیان وحدت مانند حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری می ایستند و به مقام معظم توهین می کنند و اگر کسی هم آن ها را از این کار باز بدارد او را هم مورد اهانت قرار می دهند؛ گاهی اوقات این نقشه ها از سوی استکبار جهانی بوده و به افراطی گری ها دامن زده و پشتیبانی می کند.
رسا - از نظر شما چه فواید و اثراتی بر امر وحدت مترتب میشود؟
طبیعی است اگر ما نسبت به هم تفرقه داشته باشیم هم کینهها زیاد شده و هم سرمایهها هدر می رود و علاوه بر آن فرصت ها هم میسوزد؛ در سایه وحدت، به منافع معنوی و مادی بیشتری می رسیم؛ ما مشاهده می کنیم وقتی بین جامعه اسلامی تفرقه بوده برای ضربه زدن به یک کشور سرمایه آن سرزمین به تاراج می رود؛ برای مثال عربستان برای به زمین زدن جمهوری اسلامی نفت را از 120 دلار به 57 دلار میرساند اما منافع ملی خود آن کشورها هم به تاراج رفته و استکبار و ایادیشان که همان اسرائیل و عمالش هستند، نفت را انبار می کنند و در این قضیه سود می برند.
اگر وحدت داشته باشیم منافع ملی حفظ شده و قدرت و اقتدار نیز بیشتر می شود؛ ببینید کشورهای اسلامی که متفرق شدند هر کدام گرفتار مشکلی هستند در حالی که در سایه وحدت میتوانستند با اتحاد گستردهای که تشکیل میدهند سبب شوند دیگران در برابر آنها کرنش کنند نه این که به استکبار التماس کنند.
در مقوله وحدت، در کنار حفظ سرمایه و قدرت و امنیتی که در سایه آن ایجاد می شود می توانیم حتی در ترویج افکار و اعتقادات خود در سایه وحدت به یک نقاط مشترکی برسیم و می توانیم مسلمانان را به وجوهی سوق دهیم. در کنار وحدت منافع ما حفظ شده و از کدورت ها و خونریزی ها جلوگیری میشود.
رسا - با توجه به این که در استان کرمان گروه های شیعه و سنی در حال فعالیت هستند، وحدت آن ها را چگونه می بینید؟
در کرمان تعداد کمی از اهل سنت حضور دارند و آن هایی هم که هستند در حاشیه جنوبی و شرقی استان مانند بم، منوجان، قلعه گنج، رودبار ساکن هستند؛ کسانی که اهل سنت بومی بودند با مردم شیعه آن جا زندگی مسالمت آمیزی دارند و از قدیم الایام در یک روستا زندگی کرده و کشاورزی و دامداری می کردند اما ورود گروه های افراطی در بین آنها به اختلافات دامن زده است؛ جای گلایه است که گاهی اوقات، نسنجیده و بدون مطالعه حرکت هایی صورت می گیرد که طرف مقابل را عصبانی می کند و به او جرئت دهد که به مقدسات توهین کند.
وضعیت استان در جهت وحدت خوب است گرچه مشکلاتی وجود دارد اما شدید نیست که شکر خدا این وحدت بین مردم منطقه اعم از شیعه و سنی وجود دارد مگر کسانی که هجرت می کنند و به اختلافات دامن می زنند.
رسا - مهاجرین اهل تسنن از حاشیه ها به مرکز استان آمدهاند؛ با این وجود، وضعیت کنونی وحدت در شهر کرمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
در شهر کرمان بین مهاجرین به خصوص افغانی ها، سنی هم وجود دارد و تحرکاتی نیز دارند و جلساتی می گیرند؛ اما اهل سنت بومی در شهر کرمان بسیار کم هستند؛ اهل سنت مهاجر که حضور دارند تقاضاهایی برای برگزاری جلسات و برنامه های خود دارند که اگر ضوابط جمهوری اسلامی را رعایت کنند در برنامه های خود آزاد هستند اما هیچ گاه برنامههای آن ها به چالشی که به عنوان اختلاف بین شیعه و سنی باشد مبدل نشده و در استان هم چندان از این موارد نداشتهایم.
رسا - در صحبت های خود به گروه های افراطی بین شیعه و سنی اشاره ای داشتید؛ اما گروهی موسوم به شیرازیها که در میان شیعه فعالیت می کنند نیز در این خصوص حضور دارند؛ عملکرد این گروه را در کرمان چگونه می بینید؟
گروهی که اشاره فرمودید در سال های گذشته اقدام به یک سری کار هایی در سطح استان کردند و سراغ بعضی هیأت های مذهبی رفته و بروشورهای خود را که در آن شبکه های ماهوارهای و سایت های خود را معرفی کرده بوده در میان هیأتها توزیع کرده بودند، اما تأثیر گزار نبودند.
خوشبختانه هیأت های مذهبی استان کرمان به لحاظ ارتباطی که سازمان تبلیغات با آنها داشته و جلسات توجیهی و شورای هیئات مذهبی فعالی که داریم، قطعا اطلاع رسانی شده و کلیپ هایی که نشان دهنده رفتار آنها بوده در میان افراد هیأتی پخش شده و آن ها نسبت به عملکرد این گروه کاملا آگاه شدهاند؛ این گروه سال 92 در کرمان تحرکاتی داشتند و در سال 93 این فعالیتها بسیار کم یا بسیار مخفی بوده که چیزی بروز داده نشده است.
رسا - راه های مقابله با این گروه چیست؟
متأسفانه این گروه با استفاده از احساسات مردم و با رنگ و لعاب دینی در مقابل حرکات وحدت آفرین مراجع تحرکاتی دارند که وحدت را به اختلاف تبدیل می کنند؛ مانند قمه زنی که به خاطر بعضی تبعات منفی که داشته از سوی مراجع منع شده و دستگاه های قانونی جلوگیری می کنند اما این ها قمه زنی را ترویج می کنند؛ خرافات در عزاداری ها هم توسط برخی منبریهای وابسته به این گروه ترویج می شود.
اولین راه مقابله با این تفکرات افراطی، بصیرت بخشیدن به مردم و هیئات مذهبی است به صورتی که رفتار این گروه تبیین شود و گفته شود که چگونه و از طرف چه کسانی پشتیبانی می شوند؛ اگر این ها برای مردم تبیین شود و مردم این ها را بشناسند قطعا جایگاهی بین مردم نخواهند داشت؛ وقتی مردم بفهمند گروهی مغرضانه رفتار می کنند با این ها همکاری نمی کنند.
رسا - بعضی هیئات رفتار هایی دارند که منطبق با عزاداری گروه شیرازیها است اما نمی توان گفت که وابستگی سازمانی دارند؛ برخی هیأتها در عزاداری خود برای مقام معظم رهبری دعا می کنند و در مراسم خود عکس امام(ره) و رهبری را نصب می کنند اما به مقدسات اهل سنت هم توهین میکنند؛ برای بصیرت بخشیدن به این هیأتها چه راهی را توصیه می کنید؟
این مسألهای که فرمودید مبنی بر این که کارهایی می کنند و عکس مقام معظم رهبری را هم میزنند بدانید که قطعا یک فتنه است؛ این را عملکرد هیأت نمی دانیم چرا که اگر کسی تابع ولی فقیه باشد و لبیک یا خامنهای بگوید به اولین حرف آقا احترام می گزارد؛ اولین فتوای آقا این است که به مقدسات اهل سنت توهین نشود؛ کسی که مقلد مقام معظم رهبری است باید از این فتوا تبعیت کرده و اگر در جلسهای می رود که به اهانت تبدیل می شود باید جلسه را ترک کند.
اما ما هیأتی را هیأت می دانیم که پروانه فعالیت گرفته باشه و از دید ما ثبت شده باشد؛ بعضی از این محفلهایی که با عنوان هیأت تابلو هم میزنند، این ها از نظر ما رسمی نبوده و مجوز نگرفتهاند و اگر بیرون از مجلس به عزاداری بپردازند نیروی انتظامی جلوی حرکت آن ها را می گیرد.
مطمئنا در بین 2800 هیأتی که در استان ثبت شده، هیأتهای بدون مجوز کم است و اگر گزارشی بشود سازمان برخورد می کند مگر آن هایی که یک شبه یا یک دهه به عنوان هیأت می آیند و حرکاتی دارند و بعد تعطیل می کنند؛ بهتر است به دلیل این که قانونی و رسمی نیستند مردم از این محافل پرهیز کنند؛ پشت عزاداریهای این چنینی فتنهای در راستای اختلاف افکنی وجود دارد.
9704/404/م
ارسال نظرات