۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲۳۹۸۴۱

سخنان آیت‌الله سبحانی در رد ادعای مفتی سعودی درباره میلاد پیامبر

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی در رد ادعای شیخ سعودی مبنی بر بدعت بودن جشن گرفتن در روز میلاد حضرت رسول‌الله(ص) گفت: آیا میلاد پیامبر اکرم(ص) از این مائده آسمانی کمتر بود که بر حواریون نازل شد؛ غذای آسمان شکم حواریون را سیر کرد، ولی میلاد پیامبر(ص) نعمتی است که جهان و دنیا را روشن کرد، جهان را جهان الهی قرار داد.
 آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود، با تبریک میلاد مسعود نبی اکرم(ص) گفت: به عقیده ما میلاد حضرت محمد(ص) 17 ربیع الاول و به عقیده اهل تسنن 12 ربیع الاول است، برخی از روایات ما نیز 12 ربیع الاول را بیان کرده است، با این وجود نزاعی بر سر این موضوع نداریم.

 

وی تأکید کرد: شیخ سعودی نعره می‌کشد، جشن گرفتن در میلاد پیامبر(ص) بدعت است، شیخ الازهر این موضوع را رد کرده است که این بدعت نیست و خود پیامبر(ص) دو روز به سبب میلادشان روزه می‌گرفتند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در رد ادعای شیخ سعودی مبنی بر بدعت بودن جشن گرفتن در روز میلاد حضرت رسول‌الله(ص) اظهار داشت: بدعت به چیزی گفته می‌شود که در دین وجود نداشته باشد و فرد آن را وارد دین کند، در حالی که نسبت به این موضوع نهی وجود داشته باشد؛ ما هیچ روایتی نداریم که بگوید در میلاد نبی‌اکرم(ص) جشن نگیرید.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات پایانی سوره مائده خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است «وقتی خداوند متعال برای حواریون حضرت عیسی(ع) غذای آسمانی فرستاد، ایشان آن روز را جشن گرفتند»، مسیحیان نیز این روز را جشن می‌گیرند، مدرک ما این‌گونه آیات است.

 

وی افزود: آیا میلاد پیامبر اکرم(ص) از این مائده آسمانی کمتر بود که بر حواریون نازل شد؛ غذای آسمان شکم حواریون را سیر کرد، ولی میلاد پیامبر(ص) نعمتی است که جهان و دنیا را روشن کرد، جهان را جهان الهی قرار داد و این نعمت هزاران برابر بالاتر از نعمتی است که خدا بر حواریون فرستاد.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی مائده آسمانی فرستاده شد حضرت عیسی(ع) آن روز را جشن اعلام کردند؛ آیا ما حق نداریم در میلاد عزیزترین شخصیت عالم جشن بگیریم؛ شخصیتی که دنیا را از تاریکی، بت پرستی، دخترکشی و دیگر مسائل نجات داد.


وی گفت: حب پیامبر(ص) یکی از فرایض ما است، آیا در روز میلاد نبی اکرم(ص) نشستن و آیات نازل شده درباره ایشان را خواندن مظهر حب است یا مظهر بغض؟ حب عملی این است که به فرمان پیامبر(ص) گوش دهیم و روز میلاد ایشان را جشن بگیریم، این کجایش بدعت است؟./993/پ202/ب4

ارسال نظرات