۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۴۵۲۰۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم؛

نظام اسلامی بر پایه علم و عقلانیت استوار است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: استقرار نظام‌های شاهنشاهی بر اساس جهل بوده ولی حکومت اسلامی بر اساس علم، آگاهی و عقلانیت استوار است.
حجت‌الاسلام عباس اسکندري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در هشتمین جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه استانداری برگزار شد به تشریح ماموریت‌ها و فعالیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم پرداخت.

 

وی توسعه فعالیت‌های قرآنی را یکی از محورهای مهم فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی ذکر کرد و گفت: از نخستین روزی که سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد، فعالیت‌های قرآنی محوری‌ترین اقدامات را شامل می‌شوند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امور قرآنی در این سازمان در سطوح مختلف جریان دارد، گفت: روان‌خوانی و روخوانی قرآن برای اقشار مختلف تا برگزاری دوره‌های تجوید، صوت، لحن، حفظ و تربیت مربی و مدرس قرآن و در ادامه ترجمه، مفاهیم و تفسیر، دوره‌های مختلف قرآنی سازمان تبلیغات به شمار می‌روند.

 

وی ادامه داد: در این بین، برگزاری محافل انس با قرآن، سامان‌دهی تشکل‌های مردمی قرآنی و ترویج فرهنگ وحیانی قرآن در بین اقشار  مختلف از دیگر فعالیت‌ها هستند.

 

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به اعزام و استقرار روحانیون و مبلغان مذهبی در مناطق مختلف خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین فعالیت‌های علمی و تبلیغی اسلامی در طول تاریخ، اعزام مبلغان بوده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف مانند ماه رمضان، محرم، ایام فاطمیه و حتی مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی، مبلغان فراوانی به مناطق گوناگون اعزام می‌شوند که این امر مأموریت‌ها و فعالیت‌های مختلفی را همچون شناسایی مکان‌های تبلیغی و عناصر کمک‌کننده به مبلغان را شامل می‌شود و علاوه بر این دوره‌های آموزشی مختلفی هم برای مبلغان برگزار و محتوای لازم برای تبلیغ فراهم می‌شود تا آنها متناسب با زمان به تبلیغ دین بپردازند.

 

وی با بیان اینکه استقرار مبلغان چند سالی است که در شهرهای مختلف صورت اجرایی به خود گرفته است، گفت: تاکنون 3 هزار روحانی در نقاط حساس و محروم کشور مستقر شده‌اند و مشغول انجام وظیفه هستند؛ در استان قم هم 30 نفر از روحانیون در روستاها مستقر هستند.

 

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به همکاری معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در قالب طرح هجرت با سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: از سوی این معاونت حدود 3 هزار نفر در مناطق گوناگون مستقر شده‌اند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: با کمک دولت، مقرر شد خانه‌های عالم در نقاط مختلف احداث شود تا سکونت روحانیون و مبلغان آسان‌تر باشد؛ در حال حاضر در 40 روستای قم خانه عالم ساخته شده که در 32 خانه روحانی مستقر وجود دارد ولی هشت مورد خالی هستند.

 

وی ادامه داد: دلیل این امر جدیدالاحداث بودن این هشت خانه و همچنین مشکلات اعتباری برای ادامه طرح استقرار مبلغان است.

 

حجت‌الاسلام اسکندری به سامان‌دهی تشکل‌های مذهبی و مردمی اشاره کرد و گفت: دامنه گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد که شامل شناسایی، نظم و انضباط‌بخشی، شناسایی آسیب‌ها و ارائه کمک به هیئات مذهبی به‌عنوان یکی از مهمترین تشکل‌های مردمی است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های این سازمان در حوزه آموزش و پژوهش است، عنوان کرد: آموزش‌های دینی و مذهبی بخش عمده کار را تشکیل می‌دهد.

 

وی افزود: طی دو سال گذشته حدود 50 هزار نفر از اقشار مختلف در استان قم آموزش‌های لازم را در حوزه‌های مختلف فرا گرفته‌اند که شامل نیروهای تبلیغی جامعه الزهرا (س)، مبلغان، آمران به معروف و ناهیان از منکر و. .. هستند.

 

حجت‌الاسلام اسکندری به اجرای طرح‌های گفتمان دینی در مراکز آموزشی و پژوهشی و در میان دانشجویان و دانش‌آموزان به‌عنوان دیگر حوزه کاری سازمان تبلیغات اشاره کرد و گفت: این گفتمان‌ها با موضوعات روز و با حضور دانشجویان و طلاب برگزار می‌شوند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: تبیان قم سایتی است که با محتوای دینی توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان راه‌اندازی شده و روزانه هزاران نفر از این سایت بازدید می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در قم مناطق محرومی وجود دارند که نیازمند توجه ویژه هستند؛ در نیروگاه و شاه‌ابراهیم به وسیله فعالیت‌های مجتمع فرهنگی نور توانسته‌ایم سامان‌دهی خوبی داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام اسکندری خاطرنشان کرد: مجتمع امام علی(ع) و همچنین کتابخانه حضرت زهرا(س) در شاه‌ابراهیم هم جزء فعالیت‌هایی هستند که به یمن سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به قم ساخته شده‌اند و کتابخانه حضرت زهرا (س) نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: برنامه‌های خوبی در سال جاری و با هدف تحقق منویات رهبری در راستای کار جهادی اجرا شده‌اند.

 

وی با اشاره به دهه مبارک فجر عنوان کرد: استقرار نظام‌های شاهنشاهی بر اساس جهل بوده ولی حکومت اسلامی بر اساس علم، آگاهی و عقلانیت استوار است و به همین دلیل هر چقدر در این حوزه‌ها بیشتر کار شود، دوام نظام جمهوری اسلامی هم بیشتر خواهد بود؛ حضور آگاهانه مردم در صحنه یا همان که رهبری از آن به بصیرت یاد می‌کنند امری لازم و ضروری است.

 

حجت‌الاسلام اسکندری با بیان اینکه به همین دلیل برنامه‌های مختلفی در دهه فجر انقلاب در قم تدارک دیده شده است، گفت: گلباران بیت امام خمینی (ره) و برگزاری محفل انس با قرآن در همین مکان جزء برنامه‌های نخست به شمار می‌رود.

 

وی گفت: برگزاری جشن در 36 مسجد و فعالیت 36 هیئت مذهبی به صورت خودجوش از دیگر برنامه‌ها در کنار شب شعر انقلاب به همت کانون شاعران و مداحان به شمار می‌رود./1325/د102/ف

ارسال نظرات