۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۲۴۷۰۹۲
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین:

عمل کردن به گفته‌ها ملاک تشخیص صالح از ظالم است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با بیان این‌که گفتار مسؤولیت آور است، گفت: اوباما و سران استکبار حرف هایی بر پایه حق می زنند اما ذره ای به آن عمل نمی‌کنند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین امشب 26 بهمن ماه در جلسه تفسیر نهج البلاغه مسجد جامع المهدی قزوین با اشاره به خطبه 87 امیرمومنان، گفت: امام علی(ع) در ابتدای این خطبه ویژگی افراد با تقوا را بر شمرده است که یکی از آنها رعایت انصاف و عدالت است، انسان پرهیزکار عدالت را حتی با دشمن رعایت می‌کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با تفسیر جمله «یصف الحق و یعمل به» اظهار داشت: گفتار مسؤولیت آور است، حرف بر پایه حق از دهان مستکبران هم صادر می‌شود اما عمل کردن به گفته هاست که صالح را از ظالم جدا می‌سازد، اوباما و سایر مستکبران جهان حقوق بشر را مدعی هستند اما ذره ای به آن عمل نمی‌کنند.

 

نفس بزرگترین دشمن انسان است

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) که می‌فرماید نفس انسان بدترین دشمن وی است، خاطرنشان کرد: قبول نکردن تقصیر و مشکلات بوجود آمده از ویژگی‌های انسان بی تقواست، ائمه اطهار(ع) به‌عنوان پیشوایان ما همواره از نفس در برابر خداوند شکایت می‌کردند و استمداد می طلبیدند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که امیرمومنان(ع) می‌فرماید خوش به حال آنان که به عیب خود مشغولند و با عیب دیگران کاری ندارند، ابراز کرد: در داخل خانواده هر شخصی به ویژه شوهر، وظایف تعریف شده ای دارد، منت گذاشتن و ایجاد دعوا و ناراحتی به دور از انصاف است.

 

همه کارها باید از خود انسان آغاز شود

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به تفسیر خطبه 87 اظهار داشت: انسان باید رعایت انصاف و دوری از هوا و هوس را از خود شروع کند تا جامعه سالم شود، آیه قرآن هم بدین مضمون اشاره دارد و می‌فرماید «لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون» از هر آنچه دوست دارید انفاق کنید.

 

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه قزوین در ادامه تفسیر و توضیح این آیه مبارکه افزود: در روایات دیده می شود که شهیدان بالاترین ارج و مرتبه و مقام را در نزد خداوند دارا هستند. چرا که آنان از بهترین چیز خود یعنی جان نازنینشان گذشتند و آن را در راه خداوند بدون هیچ چشمداشتی تقدیم کردند.

 

وی در پایان خطاب به ملت مسلمان گفت: باید تلاش کنیم تا جامعه‌ای سالم را بسازیم، برای اجرای حق باید در جامعه فعالیت داشت و حق مردم را بدون کم و کاست به صاحبانش بازگرداند./849/پ202/ب4

ارسال نظرات