۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۴۸۵۷۱
راه طلبگی(2)

تزکیه نفس؛ رکن اصلی نظام آموزشی حوزه‌ علمیه

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم لازمه طلبگی را تزکیه در کنار تحصیل علم دانست و خطاب به نوجوانان و جوانانی که عزم ورود به عرصه طلبگی دارند، گفت: طلبگی که با مسائل معنوی و روحانی گره نخورد، نتیجه معکوس در تزکیه جامعه دارد و همچنان علمای غیر عامل که مورد احترام جامعه نیستند، مسیر طلبگی برای خودش و جامعه بی ثمر و حتی مضر خواهد بود.
مراسم معنوي طلاب

حجت‌الاسلام حبیب الله میری بروجردی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خطاب به نوجوانان و جوانانی که عزم ورود به عرصه طلبگی دارند، گفت: باید بدانید که طلبگی سربازی امام زمان(عج) است؛ پس چنان خلقیات و تحصیلاتی را باید شروع کرده و ادامه دهید که صاحبتان حضرت مهدی(عج) از شما راضی باشد.

 

نظام آموزشی حوزه هدفمند بوده و هدف آن تزکیه نفس و جامعه است

 

وی معتقد است حوزه علمیه، نظامی آموزشی دارد و این‌طور نیست که صرفا در راستای علم آموزی باشد؛ نظام آموزشی حوزه هدفمند بوده و هدف آن تزکیه نفس و تزکیه جامعه است.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: طلبگی ادامه راه اهل‌بیت معصومین(ع) است؛ از این رو طلبه برای دعوت جامعه به تزکیه و تقوا باید خود نیز اهل تقید به دستورات دین و عمل کردن به آن‌ها باشد.

 

وی بیان کرد: طلبه‌ای که فقط بخواهد علم بیاموزد و قصد تبلیغ و نشر علوم و معارف اهل‌بیت معصومین(ع) را نداشته باشد، هیچ ثمری برای خود و جامعه نخواهد داشت؛ بنابراین لازمه طلبگی تقوا و تزکیه نفس برای دعوت مردم به عمل کردن دستورات الهی است.

 

حجت‌الاسلام میری تصریح کرد: طلبگی که با مسائل معنوی و روحانی گره نخورد، نتیجه معکوس در تزکیه جامعه دارد و همچنان علمای غیر عامل که مورد احترام جامعه نیستند، مسیر طلبگی برای خودش و جامعه بی ثمر و حتی مضر خواهد بود.

 

مسؤولیت حوزه در گزینش طلاب و ملاک‌های مربوطه

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره معیارها و ملاک‌های گزینش طلاب برای ورود به حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: غربال گیری در همه مراکز علمی و غیر علمی وجود دارد؛ اما از آن‌جایی که حوزه مرکزی آموزشی و تربیتی است باید به سابقه فکری، خانوادگی، عقیدتی و رفتاری ورودی‌های حوزه نگاه عمیق‌تری داشته باشد.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: غربال‌گری‌ها برای گزینش افراد متناسب‌تر با حوزه علمیه تنها می‌تواند انحرافات پیش‌رو را به حداقل برساند؛ اما تضمینی وجود ندارد که طلبه‌ای پس از گذشت سال‌های مدید، مروج افکار ضاله نشود.

 

وی گفت: درصد انحرافات در خروجی‌های حوزه علمیه نسبت به سایر مراکز علمی بسیار کمتر است چراکه آموزش‌های تربیتی نمی‌گذارد، انحرافات زیاد شود؛ اما همان انحراف معدود و محدود هم بزرگ جلوه گر می‌شود چراکه مردم توقع چنین امری را از یک سرباز امام زمان(عج) ندارند.

 

وجود ثمراتی همچون امام خمینی(ره) برای حوزه کافی است تا تمام تشکیلاتش را برای تربیت طلاب به کار بندد

 

حجت‌الاسلام میری عنوان کرد: همین که میان حوزویان تعدادی وجود دارند تا همچون حضرت امام خمینی(ره) و شهید مطهری مسؤولیت حوزوی خود را عمل کرده، دین را خوب بیاموزند و آن را ابلاغ کنند، برای حوزه کافی است که تمام تشکیلاتش را برای تربیت طلاب به کار بندد.

 

وی در پایان گفت: علمای گذشته می‌گفتند، یک باغ را هم بخواهی به بهره‌برداری برسانی، علف و هرزه دارد؛ اما در میان تمام محصولات، درخت تنومندی هم رشد می‌کند که محصولات فراوان داشته باشد و آن درخت همان علمای عاملی هستند که در جامعه اثرگذاری دارند./997/ت302/س

ارسال نظرات