۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۴۹۸۱۴
آیت الله سبحانی:

فقه در تمام قلمروها از قرآن بهره مند می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به اختتامیه مسابقات قرآن در تبریز گفت: قرآن تنها لفظ و صوت و بیان نیست، قرآن باید از نظر مفاهیم جزء روح و روان ما شود.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حضرت آیت ‌الله جعفر سبحانی، امروز در پیامی به اختتامیه مسابقات سراسری قرآن اظهار داشت: پیامبران الهی برای هدایت انسان‌ها به سوی خدا برانگیخته شده‌اند تا او را از اسارت سنگ و گل رهایی داده و به سوی عالم بالا متوجه سازند.


وی تصریح کرد: تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی نموده‌اند؛ حضرت موسی با عصا و حضرت مسیح با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیده‌اند زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزه‌هایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه دعوت کنند.


حضرت آیت الله سبحانی حاطرنشان کرد: دانشمندان می‌گویند چون عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ فن رایج آن زمان بود از این جهت پیامبر (ص) به وسیله قرآن تحدی نمود و جهانیان را برای معارضه با آن دعوت کرد و تا کنون بشر با تمام امکاناتش نتوانسته است سوره‌ای مانند سوره های قرآن بیاورد.


این مرجع عالیقدر جهان تشیع در ادامه این پیام ادامه داد: در این مورد برخی از دانشمندان نظر برتر و بالاتری دارند و تحدی پیامبر را با قرآن از راه های دیگری توجیه می کنند و آن این که آیین اسلام آیین جاودان است و آیین جاودان معجزه جاودان لازم دارد که در تمام اعصار به سان آفتابی بدرخشد و برای آن غروبی نباشد و یک چنین آرمانی که تا روز قیامت برای بشر باقی بماند امکان‌پذیر نیست، بنابراین یکی از اوصاف قرآن هدی للعالمین است؛ هدایت گری جاودان فقط از طریق کتاب مکتوب انجام می گیرد و دیگر معجزه ها در زمان محدود می‌درخشند و سپس فراموش می‌شوند.


حضرت آیت ‌الله سبحانی افزود: قرآن کتاب معارف و اصول عقاید است که مسلمانان پیوسته تمام معارف عقل را از آن اخذ می‌کنند، این کتاب آسمانی دستورالعملی است که فقه ما در تمام قلمروها از آن بهره‌مند می‌شود و قوانین فردی و اجتماعی آن آنچنان محکم و استوار است که با تمام تمدن‌ها سازگار است زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل می‌دهد.


این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرآن حاکم و داور آگاه در مسائلی است که امت های پیشین در آن اختلاف دارند و پیروان عهدین در مسائل بیشماری با یکدیگر بحث و جدال دارند و اگر علاقمند هستند در این مورد به حقیقت برسند به خود قرآن مراجعه کنند و اگر بنا است تورات محرف به صورت تورات صحیح و انجیل دستخورده به صورت انجیل واقعی درآید باید معارف و قصص انبیاء را طبق قرآن تنظیم کنند.


وی اضافه کرد: قرآن کتابی است که 14 قرن پیش  از یک رشته حقائق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز با استفاده از ابزار و ادوات به آن رسیده است؛ بنابر این قرآن تنها لفظ و صورت و معنی نیست بلکه باید از نظر مفاهیم جزء روح و روان ما شود.


گفتنی است، سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز با حضور 470 نفر از نخبگان و چهره‌های برتر قرآنی کشور در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم امروز با معرفی برگزیدگان نهایی به کار خود پایان داد./935/پ203/ج

ارسال نظرات