بیش از 14 هزار برنامه تبلیغی، مذهبی و فرهنگی در حرم رضوی برگزار شد
با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حجت الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به ارائه گزارشی از برنامه های اجرا شده امسال این معاونت در حرم مطهر رضوی پرداخت و اظهار داشت: معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی پیش از آغاز هر سال، اقدام به تدوین رویکردهای خود می کند که این رویکردها در حکم چراغ راه کلیه فعالیت ها و برنامه های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی در آن سال است.
وی با اشاره به 20 رویکرد تدوین شده در سال 93 افزود: اجرای دقیق اوامر تولیت آستان مقدس رضوی در جهت تداوم عملیاتی کردن سیاست های راهبردی آستان قدس رضوی، تأکید بر اهداف چشم انداز آستان قدس رضوی و برنامه ریزی جهت تحقق اهداف محور فرهنگی تبلیغی چشم انداز، توجه به نیازهای دینی، اخلاقی و فکری زائران حضرت رضا(ع) از جمله این رویکردها است.
شناسایی ظرفیت در عرصه بین الملل
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: مهندسی پیام فرهنگی برنامه های فرهنگی ـ تبلیغی حرم مطهر با تأکید بر موضوعات فرهنگ دینی، فرهنگی رضوی و زیارت و فرهنگ انقلاب اسلامی و شعار سال، شناسایی ظرفیت ها در عرصه بین الملل با هدف معرفی سنت و سیره امام رضا (ع) و انقلاب اسلامی نیز از دیگر رویکرد های این معاونت است.
وی درباره برنامه های صورت گرفته در طی سال بیان کرد: با توجه به تنوع برنامه های ادارات مختلف معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، شایسته است میزان برنامه های اجرا شده و بهره مندی زائران از سوی این معاونت را به صورت تفکیکی در هر یک از ایام ویژه سال تبیین شود.
نوروز 93 و دهه فاطمیه
حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: در ایام نوروز سال 1393 تعداد 844 برنامه تبلیغی مذهبی، 434 برنامه قرآنی، 690 برنامه از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و 20 برنامه سخنرانی نیز از سوی اداره امور زائران غیرایرانی برگزار شده است، که در مجموع 311 هزار نفر از این ویژه برنامه ها بهره مند شده اند.
وی با اشاره به ایام فاطمیه که در ابتدای سال 93 قرار داشت، افزود: 724 برنامه تبلیغی، مذهبی و فرهنگی برگزار شد که 75 هزار زائر و مجاور افزون بر فیض حضور در حرم رضوی از این برنامه ها نیز بهره مند شدند.
ماه مبارک رمضان
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه گفت: در ماه مبارک رمضان در مجموع دو هزار و 805 برنامه از سوی این اداره اجرا شد که به تفکیک هزار و 501 برنامه تبلیغی، 503 برنامه قرآنی، هزار و 185 برنامه از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و 616 برنامه نیز از سوی اداره امور زائران غیرایرانی برگزار شده است.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: بیش از 900 هزار نفر از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان حرم رضوی در تابستان امسال بهره مند شدند.
دهه کرامت رضوی
وی افزود: سه هزار و 230 ویژه برنامه در دهه کرامت؛ از اول تا دهم ذیقعده مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) تا ولادت حضرت رضا(ع) اجرا شد که بیش از یک میلیون نفر استقبال کننده داشت.
دهه ولایت
دبیرشورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: از عید قربان تا عید غدیر یعنی در دهه ولایت بیش از 900 برنامه تبلغی مذهبی در اماکن متبرکه رضوی اجرا شد که 256 هزار نفر زائر و مجاور از آن بهره مند شدند.
دهه اول محرم
حجت الاسلام حسینی با بیان این که در دهه اول محرم هزار و 591 برنامه میزبان 400 هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) بود، خاطرنشان کرد: این برنامه ها به تفکیک 803 برنامه تبلیغی مذهبی، 251 برنامه فرهنگی و گفتمان معرفت، 28 برنامه قرآنی، 519 برنامه ویژه زائران غیر ایرانی اجرا شد.
دهه آخر صفر
وی تصریح کرد: در دهه پایانی ماه صفر نیز هزار و 272 برنامه تبلیغی مذهبی، 571 برنامه فرهنگی و گفتمان معرفت، 30 برنامه قرآنی، 519 برنامه ویژه زائران غیرایرانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد که قریب به یک میلیون نفر از برنامه های این معاونت در این ایام بهره مند شدند.
فجر نور
حجتالاسلام حسینی به جشن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اشاره کرد و افزود: در دهه فجر امسال تعداد 316 برنامه تبلیغی مذهبی، 29 برنامه قرآنی، 330 برنامه از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و 260برنامه نیز از سوی اداره امور زائران غیرایرانی برگزار شده است که 160 هزار نفر از این برنامه ها استفاده کردند.
وی با بیان این که به طور معمول میزان استقبال از برنامه های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی در ایام دهه کرامت و نوروز بیشتر از سایر ایام سال است، گفت: علت این موضوع حضور تعداد بیشتر زائر و مجاور در حرم مطهر و امکان بهرهمندی بیشتر افراد از برنامه های تدارک دیده شده در حرم مطهر است.
تحقق 90 درصد اهداف
وی از افزایش میزان رضایت مخاطبان از برنامه های اجرا شده نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: حسب نظرسنجی های به عمل آمده که در طول سال صورت می پذیرد و در طی 10 ماه ابتدای سال 111 برنامه نظرسنجی شده است، میانگین رضایت مخاطبان از برنامه ها حدود 87 درصد بوده است که در سطح خوب و نزدیک به خیلی خوب ارزیابی می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در سال 93 تا چه حد توانسته است به هدف مورد نظر برسد، ابراز کرد: به لطف خداوند متعال و توجهات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، بالغ بر 90 درصد اهداف تعیین شده برای سال 1393 تحقق یافت./1308/پ201/ب4